«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

پایان استفاده از ظروف یکبار مصرف در اروپا

  • کد خبر: ۷۳۰۵۶
  • ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
پایان استفاده از ظروف یکبار مصرف در اروپا
شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این هفته برای همیشه با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خداحافظی کردند، این تصمیم براساس دستورالعمل مربوط به ممنوعیت تولید، خرید و فروش و کاربرد این محصولات که در سال ۲۰۱۹ تصویب شده بود، اجرایی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اقلام ممنوعه در این دستورالعمل ۱۰مورد از جمله بشقاب، لیوان و فنجان قهوه، کارد و چنگال و قاشق، نی نوشیدنی، گوش‌پاک‌کن و حتی چوب بادکنک را شامل می‌شود.

 

براساس این قانون قطعاتی از جنس پلیمرهای مصنوعی که برای نگه داشتن فنجان قهوه و لیوان نوشیدنی به کار می‌روند از این پس در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تولید و عرضه نخواهد شد. علاوه بر این وسایل، ظروف یکبار مصرفی هم که از مواد پلاستیکی بیولوژیک یا طبیعی تهیه شده در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد بود.

 

درهمین حال؛ به فروشندگان محصولات یکبار مصرف اجازه داده شده است که اقلامی را که از قبل در انبارشان وجود داشته بفروشند، اما آنها از این پس باید محصولاتی را جایگزین ظرف‌های پلاستیکی کنند که قابلیت بازیافت داشته باشند.

 

در حال حاضر حدود ۷۰ درصد زباله‌های دریایی در اروپا را ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تشکیل می‌دهند. با این حال کاربرد برخی دیگر از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف مانند بطری‌های نوشیدنی و ظروف بسته‌بندی غذا همچنان در اروپا مجاز است.

 

هدف نهایی از اجرای این دستورالعمل اجرای برنامه برای ایجاد «اقتصاد چرخشی بدون زباله و بدون آلودگی» در اتحادیه اروپا است که مطابق آن قرار است تمام مواد یکبار مصرف پلاستیکی باقیمانده در این منطقه تا سال ۲۰۳۰ قابل استفاده مجدد یا بازیافت بشوند.

 

آلمان، فرانسه، ایتالیا و بلژیک از کشورهای پیش رو در جایگزین کردن ظروف یکبار مصرف بوده‌اند و از آنها با عنوان شاگرد اول‌های اتحادیه اروپا یاد می‌شود.

 

پلاستیک یکبار مصرف فیلتر موجود در ته سیگار نیز از مواد مخرب برای محیط زیست محسوب می‌شود. در ماده ۸ دستورالعمل اتحادیه اروپا آمده است که تولیدکنندگان دخانیات موظفند هزینه پاکسازی آلودگی‌های ناشی از ته سیگار حاوی فیلترهای پلاستیکی را پرداخت کنند.

 

در سپتامبر ۲۰۲۰، کنشگران ضد پلاستیک ۱۴۲ هزار ته سیگار را از خیابان‌های سراسر هلند جمع کردند.

 

با این که مواد پلاستیکی یکبار مصرف پزشکی نیز اثرات زیان بار قابل توجهی بر محیط زیست می‌گذارند، در دستورالعمل اتحادیه پیشنهادی برای کاهش این اثرات داده نشده است. در دوران کرونا که بعد از تصویب این دستورالعمل آغاز شد، واردات ماسک صورت به اتحادیه اروپا در مقایسه با شرایط عادی قبل از آن بیش از دو برابر شده است. این افزایش در حالی اتفاق افتاده که تولیدات خود اتحادیه اروپا نیز افزایش یافته است.

 

شاگرد اول‌ها

کشورهای عضو اتحادیه اروپا قوانین خود را برای اجرای دستورالعمل ممنوعیت ظروف پلاستیکی یکبار مصرف تنظیم کرده‌اند، اما در این میان چند کشور شاگرد برتر کلاس بوده و پیشروتر عمل کرده‌اند. برخی از این کشورها حتی تصمیم گرفته‌اند اقلامی را به سیاهه این وسایل ممنوعه بیفزایند.

 

در فرانسه علاوه بر دستورالعمل یاد شده، بیشتر بسته‌بندی‌های میوه و سبزیجات نیز به عنوان بخشی از «قانون اقتصاد چرخشی و مبارزه با زباله» که در فوریه سال ۲۰۲۰ تصویب شد، ممنوع خواهد شد. همچنین در این کشور کیسه‌های پلاستیکی چای (تی‌بگ)، شیرینی و بسیاری از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی ممنوع می‌شود.

 

ممنوعیت ظروف یکبار مصرف در فرانسه دو روز زودتر از بقیه کشورها، یعنی از روز یکم ژوئیه آغاز شد.

 

آلمان نیز در ماه نوامبر سال گذشته تصمیم گرفت ظروف غذای یونولیتی را هم به فهرست مندرج در این دستورالعمل بیفزاید.

 

در لوکزامبورگ، فروش ظروف یکبار مصرف از ۳ ژوئیه در جشنواره‌ها ممنوع گردید و در یونان نیز استفاده از این کالاها در ادارات دولتی از ماه فوریه غیرقانونی اعلام شد.

 

کشورهای دیگر مانند ایتالیا و بلژیک نیز مالیات‌های اضافه‌ای را به عنوان جریمه استفاده از مواد پلاستیکی در نظر گرفته‌اند.

 

برخی از جایگزین‌ها

کافه‌ها و رستوران‌ها و نیز تولیدکنندگان اقلام یکبار مصرف پلاستیکی از این پس ناچار خواهند شد به لیوان‌ها، نی‌ها و قاشق و چنگال‌های ساخته شده از مواد تجزیه‌پذیر روی بیاورند.

 

پلیمرهای طبیعی که نظر شیمیایی تغییر نیافته باشند، از موضوع دستورالعمل اروپا مستثنی هستند. برعکس، هرگونه پلاستیک ایجاد شده از پلیمرهای طبیعی اصلاح شده، یا مواد خوراکی فسیلی یا مصنوعی، ممنوع است.

 

طیف وسیعی از مواد پایدار که از نظر شیمیایی اصلاح نشده‌اند، ممکن است به عنوان مواد جایگزین پلاستیک در ظروف یکبار مصرف به کار گرفته شوند. از جمله این مواد، سلولزهای بازسازی شده است که از آنها برای تهیه روکش‌های نازک از جنس ویسکوز، لیوسل و سلولز استفاده می‌شود.پارتمان در آزادشهر و وکیل آباد در کانال ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است.فرهنگ و هاشمیه مناطقی هستند که نرخ خرید مسکن در آن مناطق بین ۱۹ و ۲۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

 

منبع: عصرایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->