بررسی عوامل صعود هیجانی خودروهای میان رده در بازار

  • کد خبر: ۷۴۴۰۹
  • ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
بررسی عوامل صعود هیجانی خودروهای میان رده در بازار
افزایش نرخ ارز و تقاضا برای خودرو‌های میان رده، سبب افزایش قیمت خودرو  در بازار مشهد شده است.
محسن موسوی زاده- مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ طوفان که نه، حتی یک نسیم هم می‌تواند قیمت‌ها را در بازار خودرو جابه جا کند. این روز‌ها آینده نامعلوم مذاکرات وین و قطعیت نداشتن بازگشت آمریکا به توافق برجام، بهانه تازه‌ای برای جا به جایی قیمت‌ها در بازار خودرو شده است. کار به جایی رسیده است که سایپا ۱۱۱ یا همان نسخه هاچ بک پراید، تنها ظرف یک هفته افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و اکنون قیمتش به مرز ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است. با این حساب اکنون پراید، رکوردی تازه را در صنعت جهانی خودرو به ثبت رسانده و توانسته است ظرف ۱۰ سال ۱۶۵۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کند، این درحالی است که به دلیل موج پنجم شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن وضعیت کلان شهرها، نمایشگاه‌های خودرو تعطیل شده اند و معاملات در بازار خودرو به حداقل رسیده است. فعالان بازار، گرانی دلار در دو هفته اخیر را ازجمله عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو‌ها می‌دانند. همچنین به گفته آن‌ها گرانی انواع خودرو در یک سال اخیر سبب شده است تقاضا برای خودرو‌های ارزان قیمت افزایش یابد و همین مسئله، افزایش قیمت آن‌ها را تشدید کرده است.


مقایسه با سال ۹۸

اکنون خودروی پراید۱۱۱ در آستانه ۱۴۰میلیون تومان قرار دارد و با نرخ ۱۳۸میلیون تومان معامله می‌شود و خودروی پراید۱۳۱ هم با افزایش یک میلیون تومانی قیمت از ابتدای هفته، با قیمت ۱۲۵میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. پراید۱۳۲ هم در یک هفته اخیر ۲میلیون تومان گران شده و به ۱۲۱میلیون تومان رسیده است.
پراید۱۵۱ از ۱۳۴میلیون تومان چهارشنبه هفته گذشته به قیمت ۱۳۵میلیون تومان رسید. درحالی قیمت پراید ۱۱۱ به مرز ۱۴۰ میلیون تومان رسیده که در تیرماه ۱۳۹۸، قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، دنا پلاس توربو ۱۷۴ میلیون تومان، دانگ فنگ اس ۳۰، ۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، دانگ فنگ اچ سی ۲، ۱۳۰ میلیون تومان، رنو تندر‌ای ۲ تیپ ۲، ۱۲۴ میلیون تومان، استپ وی ۱۲۳ میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۱۴۱ میلیون تومان بوده است.

تفاوت قیمت با خرداد امسال

بررسی قیمت خودرو‌ها نشان می‌دهد درحالی که ۲۳ خرداد امسال هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۱۹۷ میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون قیمت آن به ۲۰۶ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز در این مدت از ۲۵۷ میلیون تومان به ۲۶۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت سمند ال ایکس ساده از ۱۹۳ میلیون تومان به ۲۰۲ میلیون تومان رسیده است. درکنار این‌ها پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از ۱۹۸ میلیون تومان به ۲۰۷ میلیون تومان افزایش نرخ یافته است.
دنا معمولی (رینگ فولادی) جزو خودرو‌هایی است که در یک ماه گذشته، رشد قیمتی زیادی را تجربه کرده است. درحالی که این خودرو در ۲۳ خرداد امسال به قیمت ۲۶۶ میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون به نرخ ۲۸۴ میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت کوئیک دنده‌ای هم در یک ماه اخیر با ۶ میلیون تومان افزایش به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین تیبا۲ (رینگ فولادی) با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۳۵ میلیون معامله می‌شود. درکنار این‌ها ام وی ام۳۱۵ هاچ بک که ۲۶۴ میلیون تومان قیمت داشت، قیمتش به ۲۷۲ میلیون تومان افزایش یافته است.


مقایسه با سال گذشته

درحالی این روز‌ها پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۲۰۶ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت این خودرو سال گذشته ۱۴۸ میلیون تومان بود. قیمت پراید ۱۱۱ نیز که اکنون در آستانه ۱۴۰ میلیون تومان قرار گرفته است، تیرماه سال گذشته ۸۹ میلیون تومان بود. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس در یک سال اخیر ۷۹ میلیون تومان گران‌تر شده است. سمند ال ایکس هم نسبت به تیرماه سال گذشته ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. همچنین ام وی ام۳۱۵ هاچ بک در یک سال اخیر ۸۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. کوئیک دنده‌ای در یک سال اخیر ۴۴ میلیون تومان افزایش قیمت یافته است.
 
قیمت رانا ال ایکس هم در یک سال گذشته با ۵۹ میلیون افزایش به ۲۰۴ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژوپارس (ساده) در یک سال گذشته با ۹۱ میلیون تومان افزایش به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است و بالاخره قیمت ام وی ام ایکس ۲۲‏، دنده‌ای اسپرت اکسلنت در یک سال گذشته با ۱۳۳ میلیون تومان افزایش به ۳۶۸ میلیون تومان رسیده است.
 
 

رکود و گرانی خودرو در مشهد

علیرضا مجیدی، فعال بازار خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌ها به شهرآرا گفت: مدت هاست که بازار خودرو همچون سایر بازار‌های موازی در رکود قیمتی و معاملاتی است. در ابتدای امسال با وجود افزایش قیمت رسمی از جانب خودروساز ها، شاهد افزایش قیمت در بازار نبودیم و اختلاف قیمت میان نرخ کارخانه و نرخ آزاد کمتر شده بود، اما اکنون که در روز‌های پایانی دولت دوازدهم به سر می‌بریم، نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و گمانه زنی‌ها درباره افزایش نرخ دلار سبب شده است قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی شود.
 
وی ادامه داد: البته نرخ‌های اعلامی ازسوی فروشندگان خودرو در بازار، بیشتر تحت تأثیر جو هیجانی حاکم بر بازار است که مثل یک دومینو شروع شده و کل بازار را فراگرفته است. فتاحی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو، در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه در یک ماه اخیر همه خودرو‌ها افزایش قیمت یافته اند، گفت: با این حال خودرو‌های ارزان قیمت‌تر افزایش نرخ بیشتری را تجربه کرده اند.
 
به عنوان نمونه میزان رشد قیمت پراید و تیبا بیشتر از گروه پژو بوده است. همه این‌ها از آنجا ناشی می‌شود که به علت افزایش قیمت‌ها افرادی که قصد ارتقای مدل خودروی خود را دارند، مجبور هستند خودرویشان را از پراید به تیبا یا کوئیک تغییر دهند. افرادی هم که در چند سال گذشته پژو ۲۰۶ خریده بودند، به دلیل رشد قیمت‌ها دیگر قادر به خرید خودروی صفرکیلومتر از خانواده ایران خودرو نیستند. همین مسئله سبب شده است تقاضا برای خودرو‌های گروه سایپا افزایش بیابد، با این حال تزریق خودرو به بازار ازسوی کارخانه به میزان رشد تقاضا نبوده و همین مسئله روند گرانی‌ها را تشدید کرده است.

 

پرداخت زیان انباشته از جیب مردم

رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز، دولتی و انحصاری بودن خودروسازی در ایران را مهم‌ترین عامل گرانی خودرو بیان کرد و گفت: خودروسازان ایرانی به دلیل دولتی بودن، دارای زیان انباشته زیادی هستند و متاسفانه می‌خواهند این زیان‌ها را از جیب مردم جبران کنند. این مسئله سبب می‌شود که قیمت خودرو مدام درحال افزایش باشد.
 
محسن شرکا افزود: هم اکنون در کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه می‌توان با ۶ تا ۱۰ هزار دلار خودروی با کیفیت مناسب خرید، این درحالی است که ممنوعیت واردات و انحصاری بودن بازار سبب شده است ایرانی‌ها مجبور به خرید خودروی بی کیفیت شوند.
 
وی ادامه داد: بر این اساس اولین اقدام برای کنترل قیمت خودرو، رفع انحصار از بازار است. علاوه بر این باید به هر شهروند اجازه داد تا بتواند خودروی دست دوم با استاندارد‌های مناسب وارد کشور کند. اگر چنین اتفاقی محقق شود، رقابتی شدن بازار به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودرو‌ها می‌انجامد.
 
شرکا بیان کرد: بهای تمام شده تولید خودرو به دلیل نبود بهره وری، هزینه زیاد سربار، تورم عمومی، فضای نامناسب کسب وکار و تحریم‌های بین المللی بسیار زیاد است. این عوامل درکنار تورم انتظاری، سبب می‌شود هرچندوقت یک بار بازار خودرو دچار التهاب بشود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->