جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

همه‌چیز درباره فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و حضور درخشانش در جشنواره کن

  • کد خبر: ۷۴۶۹۸
  • ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
همه‌چیز درباره فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و حضور درخشانش در جشنواره کن
از ۲۲ تیرماه و حضور فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن همه خبر‌ها حول این اتفاق می‌چرخید. بعد از اینکه «قهرمان» جایزه بزرگ جشنواره کن را برد این اخبار سمت‌وسوی دیگری به خود گرفت. آنچه در ادامه می‌آید همه‌چیزهایی است که از فیلم جدید اصغر فرهادی می‌دانیم.

نجفی-کلانتری | شهرآرانیوز - سینمای ایران در دوسال کرونایی گذشته زیر سایه درخت به ظاهر پربار و پر زرق وبرق شبکه خانگی لم داده است و حالاحالا‌ها می‌خواهد همان جا بماند. این یعنی اخبارسینمایی هم نه از رخداد‌های سینمای ایران که از وقایع سینمای خانگی و تک وتوک اخبار پروانه ساخت و چندتایی هم پروانه نمایش جلو می‌رفت. اما از ۲۲ تیرماه و حضور فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در جشنواره کن همه خبر‌ها حول این اتفاق می‌چرخید. بعد از اینکه «قهرمان» جایزه بزرگ جشنواره کن را برد این اخبار سمت‌وسوی دیگری به خود گرفت. آنچه در ادامه می‌آید همه‌چیزهایی است که از فیلم جدید اصغر فرهادی می‌دانیم.

 

همه‌چیز درباره فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و حضور درخشانش در جشنواره کن

 

خلاصه داستان «قهرمان»  و سابقه حضور فرهادی در جشنواره کن

 

 هیجان‌انگیزترین فیلم حاضر در بخش اصلی جشنواره کن امسال برای ما ایرانی‌ها فیم تازه اصغر فرهادی بود. فرهادی با «قهرمان» که در سکوت خبری تولید شد این‌بار امیر جدیدی را به‌عنوان بازیگر اصلی‌اش به جشنواره کن برد و از قضا نقش‌آفرینی او آن‌قدر به دل منتقدان نشست که او را شانس اصلی جایزه بهترین بازیگر مرد کن می‌دانستند.

فیلم «قهرمان» درباره شخصیتی به نام «رحیم» (با بازی امیر جدیدی) است که به دلیل ناتوانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد، اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس‌گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آن‌گونه که برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود. در خلاصه داستان دیگری که از این فیلم منتشر شده است جزئیات بیشتری آمده است: «رحیم وقتی آزاد می‌شود، متوجه می‌شود نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده، اما تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان دوستانه او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل می‌شود و اهالی شهر برای کمک به او دست به کار می‌شوند و ...»

فرهادی که سال ۲۰۱۶ با «فروشنده» توانست جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن را به دست آورد و در سال ۲۰۱۸ با فیلم اسپانیایی‌زبان «همه می‌دانند» این جشنواره فرانسوی را افتتاح کرد،امسال یکی از مهم‌ترین جایزه‌های جشنواره را به خانه می‌آورد. جایزه بزرگ هیئت داوران که دست‌کمی از نخل طلا ندارد.
 
 
 
بخشی از فیلم «قهرمان» 
 

عوامل فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی

 
همه‌چیز درباره فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و حضور درخشانش در جشنواره کن
 
الکساندر ماله-گی کنار سارینا فرهادی، اصغر فرهادی و امیر جدیدی در جشنواره کن 2021
 

تهیه‌کننده فیلم «قهرمان» الکساندر ماله-گی است که در سال‌های اخیر همکاری مداومی با اصغر فرهادی داشته است. ماله-گی، که رئیس شرکت ممنتو فیلمز فرانسه هم هست، تهیه‌کنندگی فیلم‌های گذشته و فروشنده را هم برعهده داشت.
 
هایده صفی‌یاری همکار دیرینه اصغر فرهادی، تدوینگر فیلم «قهرمان» بوده است. تدوین تقریبا همه فیلم‌های فرهادی برعهده او بوده که برای آن‌ها جوایز زیادی هم کسب کرده است.


توزیع‌کننده فیلم «قهرمان» در سینماهای دنیا: آیا فیلم در ایران منتشر می‌شود؟


کمپانی Memento International پیش از اکران فیلم جدید اصغر فرهادی در جشنواره کن (روز سه‌شنبه -۱۳ ژوئیه)، از خریداران زیاد این مدعی نخل طلای کن رونمایی کرد.

 

استودیوی آمازون، که در ماه آوریل اعلام کرد حق پخش فیلم در  ایالات متحده را خریده است، فیلم را در بازار کانادا هم اکران می‌کند.

 

در فهرست خریداران اروپایی هم نام این کشورها و کمپانی‌هایشان دیده می‌شود: کشورهای بالتیک (Kino Pavasaris) ، بلغارستان (بلغارستان Film Vision) ، فنلاند (Cinema Mondo)، آلمان و اتریش (Neue Visionen)، یونان (Spentzos)، ایتالیا ( Red Lucky Red)، لهستان (Gutek Films)، پرتغال (Alambique)، اسکاندیناوی (Scanbox)، اسپانیا (A Contracorriente)، سوئیس (Filmcoopi) و یوگسلاوی سابق (Megacom).

 

فیلم «قهرمان» در اکرانش در دیگر نقاط دنیا به این کشورها خواهد رفت: استرالیا، نیوزیلند، چین، ترکیه، روسیه، آمریکای لاتین، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، تایوان، هند، اندونزی.

 

هنوز توزیع‌کننده‌ای برای این فیلم در انگلیس و ایرلند معرفی نشده است.

 

ماتیو دلونای، مدیر فروش Memento International، درباره اکران جهانی فیلم اصغر فرهادی گفته است: «قهرمان یک داستان بسیار قوی است و تعداد زیادی از توزیع‌کنندگان وفادار از این فیلم استقبال کرده‌اند.»

 

فیلم جدید اصغر فرهادی در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱ دی ۱۴۰۰) در فرانسه اکران می‌شود. هنوز اطلاعاتی از اکران «قهرمان» در ایران منتشر نشده است.
 

کمی درباره حواشی حضور فرهادی و عوامل فیلم «قهرمان» در جشنواره کن

 

همه‌چیز درباره فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی و حضور درخشانش در جشنواره کن

 

رسانه‌ها لحظه به لحظه از فرش قرمز تا فتوکال و تیپ و قیافه‌ها و ریش سفید فرهادی و تشویق‌های چند دقیقه‌ای و واکنش منتقدان سرشناس رسانه‌های دنیا را پوشش می‌دادند. عده‌ای این حواشی را رسم و رسوم ثابت جشنواره کن تلقی و بوق و کرنا‌های برخی رسانه‌ها را هدف دار توصیف کردند. در مقابل برخی هم با توجه به این مسائل به این نتیجه رسیدند که شانس نخل طلای فرهادی امسال خیلی زیاد است و همه احتمالات را هم کنار گذاشتند و گفتند نخل طلای امسال بدون شک متعلق به «قهرمانِ» اصغر است. از آن طرف، اما فرهادی با گفتگو با رسانه سینماییِ معتبرِ «ورایتی» جرقه اولین حاشیه سنگین را زد و خبرنگار‌ها هم نخش را گرفتند و ول کن ماجرا نشدند.

 

مترجم آن رسانه در پاسخ فرهادی به سوالی در مورد تحولات ایران یک واژه را طوری ترجمه کرد که متفاوت با منظور فرهادی بود. فرهادی بعد از آن هم در نشست مطبوعاتی فیلم در جشنواره توضیحات کاملی درباره این گفتگو داد و ظاهرا مسئله ختم به خیر شد، اما باز مسائل دیگری مثل چرایی استفاده از بازیگرانی که پیش‌تر در پروژه‌های -به زعم آن ها- معلوم الحال فعالیت می‌کرده اند باعث شد دوباره حاشیه درست کند و این بار فضای مجازی پر شد از بدوبیراه به این کارگردان. معلوم نیست چرا فرهادی همچنان که با هراثرش غوغایی توسط منتقدان درست می‌شود با گفت وگوهایش هم می‌تواند به همان اندازه سروصدا کند. البته شاید هم این روند یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای روابط عمومی فیلم برای دیده شدن و فروش آن در داخل ایران باشد.


آیا فیلم نامه «قهرمان» متعلق به شخص دیگری است؟

 

تصویری جدید از فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی + زمان اکران در جشنواره کن

 

اما حاشیه دوم فرهادی عجیب وغریب‌تر از اولی است. سایت «کافه سینما» در خبری مدعی شد اصل فیلم نامه آخرین اثر فرهادی متعلق به یکی از هنرجویان مؤسسه «بامداد‌فیلم» متعلق به همسر فرهادی است.

ماجرا از این قرار بوده که مسیح زاده، که هنرجوی فرهادی در مؤسسه «کارنامه» هم بوده است، چندین سال پیش مستندی در شیراز ساخته با عنوان «دوسر برد، دوسر باخت» که داستان زندگی شخصیت اصلی قصه فیلم فرهادی است. او که با این فیلم تقدیرنامه «هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز» را هم دریافت کرده، در خلاصه داستان فیلمش که در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۷ در اینستاگرامش منتشر شده نوشته است که «زندانی بندباز شیرازی که در زندان به رنگ آمیزی دیوار‌های زندان مشغول است، روزی برای خرید رنگ از زندان خارج می‌شود و کیفی حاوی پول پیدا می‌کند.

 

به گفته خودش می‌توانسته است این پول را برای خودش بردارد، اما مبلغ پول به اندازه‌ای نبوده است که بتواند بدهی خود را بدهد و از زندان خلاص شود. پس به دنبال صاحب پول می‌گردد و پس از پس دادن پول به صاحبش، این ماجرا رسانه‌ای می‌شود و خیران شیراز بدهی این فرد را پرداخت می‌کنند و او با این حرکت قهرمانانه از زندان آزاد می‌شود.»


این ماجرا و فیلمی که ساخته شده است مربوط به سال ۹۶ است که به ایده اصلی فیلم سینمایی «قهرمان» شباهت دارد. فرهادی هیچ جا اسمی از او نیاورده است. مهم‌ترین احتمالی که برای ذکر نکردن نام او وجود دارد این است که ایده اصلی مستند، متعلق به فرهادی بوده است که در این صورت باز این پرسش پیش می‌آید که حسب ادعای احتمالی، این همکاری عجیب چطور شکل گرفته و چرا تابه حال هیچ اشاره‌ای به آن نشده است؟


این روز‌ها در صفحات مجازی، بسیاری از هنرجویان دیگر فرهادی و دوستان مسیح زاده این فیلم ساز جوان را قهرمان اصلی معرفی می‌کنند؛ با این حال سازندگان فیلم سینمایی «قهرمان»، به ویژه فرهادی که آثار هنری اش در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، هنوز واکنشی به حاشیه‌ها و ادعا‌های مطرح شده مبنی بر اقتباسی بودن داستان فیلمش نشان نداده است.

 

منتقدان درباره فیلم «قهرمان» چه گفتند؟

 

معرفی فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۱ | بخش اول

 

بعد از اکران فیلم فرهادی در جشنواره کن هم مخاطبان و هم منتقدان از فیلم تحسین کردند. در این میان منتقد گاردین هم بود که چندان از فیلم خوشش نیامده بود ولی بازی امیر جدیدی را تحسین کرده بود. در ادامه برخی از واکنتش‌ها به فیلم «قهرمان» را بخوانید:  

 

شارلوت پاوارد

 

فیلمساز ایرانی تصویری واقع‌گرایانه از شکاف‌های جامعه‌ی ایران ارائه می‌دهد و فیلمش را از تأمل و ملاحظه پر کرده است، زیرا این یک حقیقت است که برای هر چیزی باید مذاکره کرد.
«اصغر فرهادی» مانند همه‌ی فیلم‌هایش، شخصیت‌های داستانش را تا لب مرز سقوط می‌برد. او مرد جوان پر از امیدی را به تصویر کشیده است که همواره فکر می‌کند در نهایت همه چیز درست خواهد شد، اما بحران توجه رسانه را تجربه می‌کند.
 

دبورا یانگ | هالیوود ریپورتر

اصغر فرهادی با فیلمی بسیار خوب درباره صداقت، شرافت و بهای آزادی، بازگشتی خوش‌آیند به کشورش ایران رقم زده است.

 

آنا اسمیت | ددلاین

در قهرمان، یک عمل خوب به سرنوشتی بد منجر می‌شود، اثری تامل‌برانگیز که شاید نامحسوس‌ترین و خالص‌ترین فیلم فرهادی پس از جدایی نادر از سیمین باشد.

 

دیوید ارلیک | ایندی‌وایر

فرهادی با قهرمان یک فرضیه کلاسیک را با قدرتی مرکزگریز آن‌قدر به این سو و آن سو می‌چرخاند تا همزمان با اینکه حس همدردی‌تان کاملا برانگیخته می‌شود، روی صندلی‌ میخکوب شوید.

 

پیتر برادشاو | گاردین

قهرمان به‌نوعی تکه‌ای از داستان‌ یک زندگی است که در آن مانند فیلمنامه‌‌ای نظام‌مند همه‌ جزئیات لزوما به‌شکلی معین، دقیق و سازمان‌یافته سرجای خود نیستند؛ این فیلم واجد زشتیِ نامطلوب و غیرشفاف زندگی واقعی است.

 

اوون گلیبرمن | ورایتی

فیلم جدید کارگردان ایرانی در لحظاتی [حس] تعلیق مشهور جدایی نادر از سیمین و فروشنده را برمی‌انگیزد، اما «قهرمان» پراکنده‌تر و ضعیف‌تر است.



دیوید ارلیک | ایندی وایر


«قهرمان» یکی از بهترین فیلم‌های فرهادی است. او با تکه‌های پازلی که به مخاطب ارائه می‌دهد، باعث پیچیده‌تر شدن طرح کلی داستان می‌شود، اما همین پیچیدگی است که در نهایت پازل را حل می‌کند. درخشش امیر جدیدی تنها به‌دلیل دوست‌داشتنی بودن او نیست بلکه توانایی فوق‌العاده‌ او در ایفای کاراکتر «رحیم» هم هست.
 

فرهادی بعد از دریافت جایزه بزرگ جشنواره کن چه گفت؟

اصغر فرهادی بعد از دریافت جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن گفت: امیدوارم با وجود فشارها و مشکلات ادامه بدهم... محدودیت‌ها من را از مسیرم منصرف نکرد.

 

 
 
 
حضور اصغر فرهادی در فوتوکال بعد از دریافت جایزه

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->