ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مهریه، شرط تمکین زن از همسر

  • کد خبر: ۷۴۹
  • ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
مهریه، شرط تمکین زن از همسر
سـتون صـدای مـشـاور جــایی بــرای بیــان پرسـش‌ها و مـشکلات حـقوقی شـما شهـروندان است که می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید و پاسخ سؤالات خود را از قضات دادگستری، وکلا و کارشناسان حقوقی دریافت کنید.

پیامک:
۳۰۰۰۷۲۸۹
تلفن:
۵-۳۷۲۸۸۸۸۱-۰۵۱
پیام رسان:
۰۹۱۵۴۲۹۴۵۸۰
شهروندان گرامی با هدف پیگیری دقیق و سریع مسائل مطرح شده، لطفا آدرس و اطلاعات کاملی در اختیار ما
قرار دهید.

راحله حسین‌زاده - برخلاف آنچه که گاهی در جامعه القا می شود، شرع و قانون حقوق زنان را به رسمیت شناخته و آزادی های بسیاری برای آن ها در نظر گرفته و حمایت های ویژه ای از زنان در قالب مهریه، نفقه، اجرت المثل و حق اشتغال ارائه داده است. لازمه برخورداری از این حقوق نیازمند این است که زنان جوان هنگام جاری شدن صیغه عقد از حقوق خود آگاه باشند و با عنوان نمودن شروط خود، در زندگی مشترک بتوانند حقوقشان را طلب کنند . در ستون صدای مشاور امروز، معصومه صفایی وکیل پایه یک دادگستری به سؤالات شهروندان در حوزه حقوق زنان پاسخ داده است که آن را در ادامه می خوانید.

024 ...0915 // آیا می توان چند موضوع دعوا همچون مطالبه مهریه ، نفقه و طلاق را در یک دادخواست مطرح کرد؟
به طور کلی مطالبه گر دعوا موظف است دادخواست های حقوقی خود را به طور جداگانه در دادگاه مطرح کند اما در باره طلاق یک طرفه زوجه می تواند تقاضای خود را با حکم پرداخت مهریه به مرجع قانونی ارائه بدهد.
994...0915// بعد از طلاق، اثاثیه منزل به زوجه تعلق دارد یا به زوج؟ زوجه می تواند قبل از طلاق اقدام به خروج وسایل منزل کند؟
هر آنچه از اثاث منزل را که زوجه تهیه و به عنوان جهیزیه به منزل مشترک آورده باشد امانتی است که در اختیار همسر خود قرار می دهد و متعلق به زوجه است که می تواند هر زمانی حتی قبل از طلاق با اثبات مالکیت درباره جهیزیه از طریق لیست سیاهه یا شهادت شهود در دادگاه تقاضای استرداد جهیزیه کند. با حکم دادگاه، زوج مکلف به تحویل جهیزیه طبق لیست سیاهه خواهد بود و وسایلی از منزل که از سوی زوج خریداری شده در صورت اثبات متعلق به مرد است.
878...0915// آیا زن می تواند قبل از اینکه مهریه اش را دریافت کند از همسر خود تمکین نکند؟
طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، زن می تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهریه او حال باشد، یعنی برای پرداخت مهریه مهلت یا اجلی تعیین نشده باشد که در اصطلاح حقوقی گفته می شود «زن حق حبس دارد». اما اگر زن حتی یک بار از همسر خود تمکین کند دیگر نمی تواند به حق حبس خود استناد کند و به دلیل پرداخت نکردن مهریه از همسر خود تمکین نکند، در واقع حق حبس خود را ساقط کرده است.
028...0937// آیا مرد حق دارد با اشتغال همسرش در دوران زناشویی مخالفت کند؟
طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی، شوهر در صورتی می تواند با اشتغال همسرش، مخالفت کند که شغل یا حرفه زن، منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات و شأن و شئونات مرد یا زن باشد. در غیر این صورت نمی تواند مانع اشتغال همسرش شود.
944...0915// آیا مرد می تواند بدون دلیل از همسر خود جدا شود و در صورت چنین تصمیمی چه اقدام قانونی باید انجام دهد؟
با توجه به اینکه طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق با مرد است، او می تواند بدون دلیل از همسر خود جدا شود و زمانی می تواند چنین عملی را انجام دهد که با تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه به طور کامل حق و حقوقات قانونی زوجه از جمله مهریه، را بپردازد.
773...0915// شخصی در دوران عقد برای همسر خود هدایایی از قبیل تلفن همراه و لباس خریداری کرده است اما قاضی شورای حل اختلاف بدون در نظر گرفتن این موارد 6 میلیون نفقه معوقه برای این دوران تعیین کرده است. چرا مهریه و نفقه در زمان عقد باید به صورت کامل پرداخت شود در حالی که می تواند یک سوم این میزان به زن تعلق گیرد؟
طبق ماده ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر بوده که شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی است. بنابراین زوج در دوران عقد موظف به پرداخت کامل نفقه خواهد بود. تعیین این میزان نفقه از سوی قاضی شورای حل اختلاف برای تمام این موارد بوده است که می توانید با اثبات پرداخت مبالغی در دوران عقد بابت نفقه همسرتان از دادگاه تقاضای محاسبه این مبالغ و کسر آن از میزان نفقه تعیین شده را بکنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->