معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد
سرخط خبرها

فرودگاه جدید مشهد

  • کد خبر: ۷۶۵۹
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۵
فرودگاه جدید مشهد
شهردار مشهد در دیدار با سفیر ایتالیا از مأموریت مدیریت شهری در ایجاد شهر فرودگاهی جدید خبر داد
پیوند ایران و ایتالیا این روز‌ها با یک رخداد شهری جالب و تأمل‌برانگیز بین این ۲ کشور، محکم‌تر از پیش شده است. همین ۲ هفته گذشته بود که با حضور‌حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد در ایتالیا، خیابانی در شهر تاریخی «ماترا» به اسم خراسان نام‌گذاری شد و این موضوع پای «جوزپه پرونه»، سفیر جدید این کشور در جمهوری اسلامی ایران را دیروز به مشهد باز کرد تا از ظرفیت‌های خراسان‌رضوی و مرکز این استان اطلاع بیشتری حاصل کند. او در این سفر با شهردار مشهد و رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور در مشهد دیدار‌های جداگانه‌ای داشت و بر لزوم توسعه روابط بین شهر‌های ۲ کشور ایران و ایتالیا تأکید کرد.
شهردار مشهد در دیدار با سفیر ایتالیا در ایران با تأکید بر همکاری‌های مشترک بین این ۲ کشور در راستای توسعه شهری گفت: از فضای تحریم‌ها و موانعی که بین دولت‌ها برای همکاری‌های مشترک اقتصادی وجود دارد، اطلاع داریم، اما تجربه نشان می‌دهد شهرداری‌ها می‌توانند به عنوان مجموعه‌های غیردولتی نقش مهمی در دیپلماسی ایفا کنند و ما تجربه خوبی از اجرای دیپلماسی در این زمینه داریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی با اشاره به مأموریت شهرداری در ایجاد شهر فرودگاهی جدید برای کلان‌شهر مشهد، بیان کرد: زمینه‌های همکاری و موقعیت ژئوپلیتیک مشهد و زمینه‌های اقتصادی که وجود دارد، بااهمیت است. مشهد ظرفیت افزایش فضا‌های پروازی و کارکرد‌های مرتبط و تبدیل آن به ترمینال پروازی برای کشور‌های منطقه را دارد. او با بیان اینکه شهرداری مشهد به نمایندگی از دولت مسئول ایجاد و ساخت این فرودگاه شده است، افزود: باید کار را از نقطه اول که مشاوره و تعیین مکان است، شروع کرد و تا ساخت و بهره‌برداری از آن به پیش برویم. سکاندار شهر امید و زندگی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها سازمان‌های غیردولتی هستند، اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها، منعی در همکاری‌های مشترک در این موضوع وجود ندارد و اجرای کار به نحوه همکاری مرتبط می‌شود؛ چه اینکه اعتقاد داریم دروازه فرهنگ دروازه مناسبی برای همکاری‌های مشترک اقتصادی نیز به شمار می‌رود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و قوی‌ترین شهر اقتصادی -با فاصله کمی از تهران- است، می‌تواند مکانی فرهنگی، تمدنی و اقتصادی به شمار آید و جذاب باشد. کلائی با بیان اینکه مشهد ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و از اقتصاد ثابت برخوردار است، گفت: این کلان‌شهر، شهری چندفرهنگی برای بازدیدکنندگان است و از ظرفیت‌های گردشگری بالایی نیز برخوردار است.
وی تأکید کرد: جریان سرمایه‌ای که در شهر و از حوزه گردشگری به مشهد سرازیر شده، سبب شده است تا این شهر در حوزه‌های صنعتی و مالی بتواند به عنوان مرجع جدی در ایران مطرح شود. شهردار مشهد با اشاره به اینکه این شهر در حوزه فرهنگی میراث‌دار تمدن خراسان بزرگ است، بیان کرد: به لحاظ فرهنگی، مشهد با بخش‌هایی از کشور ترکمنستان، افغانستان و مراکز شرقی‌تر در ارتباط است؛ چنان‌که مردم تاجیکستان و دوشنبه خود را به فرهنگ خراسان بزرگ وابسته می‌دانند.
شهردار مشهد همچنین در پستی اینستاگرامی به دیدارش با سفیر ایتالیا در ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم مطرح‌شده در یک سال اخیر، مبحث انتقال فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به نقطه‌ای در حومه شهر با الگوبرداری از نمونه‌های مشابه در منطقه بود که با هدف خدمت‌رسانی شایسته‌تر به زائران و مجاوران رضوی در نشست‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، اما مدیریت معینی برای آن تعریف نشده بود. چندی پیش، مدیریت‌شهری وظیفه احداث یک فرودگاه جدید برای شهر مشهد، با ظرفیت اعزام و پذیرش بالا، فضای متناسب و هرآنچه که می‌تواند موجب تسهیل در تردد زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) و ارائه خدمات شایسته باشد را عهده‌دار شد. البته در توسعه این طرح نباید از اهدافی، چون ایجاد پرواز‌های کانکشن و جابه‌جایی مسافر به نقاط مختلف دنیا و توجه به فعالیت هواپیما‌های تزانزیتی که غایت همگی آن‌ها یک شهر فرودگاهی خواهد بود، غافل شویم.
وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار خراسان‌رضوی و همچنین تأکید بر لزوم همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌صلاح برای به واقعیت تبدیل شدن این رؤیای کهن اظهارکرد: در دیدار با سفیر ایتالیا در ایران، درباره ایجاد فرودگاه جدید در مشهد و تأثیرگذاری چشمگیر آن برای کشور‌های منطقه گفتگو کردیم و فکر می‌کنم می‌توانیم به رغم همه تحریم‌ها، مشارکت‌های خوبی را در راه ایجاد این مجموعه بر پایه تکنولوژی‌های مدرن دنیا انجام
دهیم.

همکاری در ساخت پروژه فرودگاهی با وجود تحریم‌ها
سفیر ایتالیا در ایران نیز در این دیدار با اشاره به پیشنهاد همکاری درباره ساخت پروژه شهر فرودگاهی مشهد، بیان کرد: این فرصت ایجاد شد تا بتوانیم با وجود تحریم‌ها گام مؤثری در این زمینه برداریم. جوزپه پرونه اظهار کرد: مشهد شهری زنده، مرتب و سازمان‌یافته است و به این دلیل به مدیریت‌شهری آن تبریک می‌گویم. همچنین این کلان‌شهر از نظر مذهبی، فرهنگی و اقتصادی بسیار قوی است و این امر یک مزیت محسوب می‌شود. وی با اشاره به لزوم افزایش ارتباط بین کشور‌های ایران و ایتالیا، بیان کرد: هدف اصلی ما آموختن و برقراری ارتباط است و باید این همکاری را برای مراحل بعدی ارتقا دهیم. همچنین در زمینه ارتقا و شناخت فرهنگی مشهد کار‌های خوبی صورت گرفته است که از آن حمایت می‌کنیم.
سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به نام‌گذاری خیابانی در ماترای ایتالیا به نام «خراسان»، بیان کرد: باید نمایشگاه عکس ماترا در مشهد را نیز برگزار کنیم. به واسطه شناخت درباره ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود می‌توانیم همکاری‌های متقابلی داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه مشهد فقط یک شهر مذهبی برای گردشگران نیست، اضافه کرد: گردشگری فقط یک جنبه از ظرفیت‌های این کلان‌شهر مذهبی به شمار می‌رود و آماده‌ایم با همکاری‌های دوجانبه این موضوع را ارتقا دهیم. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت: مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود و شهر ماترا نیز پایتخت فرهنگی اروپا محسوب می‌شود.
حمیدرضا موحدی‌زاده با تأکید بر اینکه در زمینه گردشگری فرهنگی می‌توانیم مراودات جدی‌تری داشته باشیم، افزود: ایتالیا نمایشگاهی بزرگ است و در صنعت تونل‌سازی، ساخت واگن، جاده‌سازی و ریل‌سازی کشوری پویا محسوب می‎شود. وی اظهار کرد: در زمینه ساخت فرودگاه نیز می‎توان مطالعات دقیق‌تری داشت و با شهر مشهد که احداث زیرساخت‌های مهمی را در پیش دارد، همکاری شود. سفیر ایتالیا در ایران همچنین روز گذشته با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد با رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

جایگاه ارزنده خراسان‌رضوی در حوزه صنایع کوچک
سفیر ایتالیا در دیدار با رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور در مشهد گفت: خراسان‌رضوی و شهر ماتِرا در جنوب ایتالیا رابطه فرهنگی خوبی با یکدیگر دارند؛ به نحوی که یکی از خیابان‌های این شهر به نام «خراسان» نام‌گذاری شده است. به گزارش ایرنا، جوزپه پرونه افزود: خراسان‌رضوی با داشتن شخصیت‌های بزرگی مانند خیام، عطار و فردوسی از ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی برخوردار است که می‌تواند با شهر ماتِرا که پایتخت فرهنگی اروپا در سال۲۰۱۹ شناخته شده است، رابطه بیشتری برقرار کند. وی ادامه داد: ایران و ایتالیا تاریخ بزرگی دارند و باستان‌شناسان ۲ کشور می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و خراسان‌رضوی هم در حوزه صنایع کوچک فعالیت‌های خوبی دارد که می‌تواند با صنایع مشابه خود در ایتالیا همکاری کند. سفیر ایتالیا در ایران گفت: حرم امام رضا (ع) به عنوان مکانی مذهبی، یکی دیگر از فرصت‌های بزرگ فرهنگی است که می‌توان از این زمینه نیز برای جذب گردشگر استفاده کرد. پرونه با اشاره به سفر خود به خراسان‌رضوی، آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی و دیدار با مسئولان این استان را مهم‌ترین هدف از سفر دوروزه‌اش به این استان عنوان کرد. مشاور وزیر امورخارجه و رئیس نمایندگی این وزارتخانه در شمال و شرق کشور هم گفت: خراسان‌رضوی در حوزه صنایع کوچک و گردشگری از ظرفیت خوبی برخوردار است که می‌تواند با ظرفیت‌های متناظر خود در کشور ایتالیا ارتباط برقرار کند. غلامعباس ارباب‌خالص ادامه داد: بیش از ۶۶۰۰واحد صنعتی در خراسان‌رضوی در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعال است و تجار و سرمایه‌گذاران ایتالیایی می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->