برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

درِ «خانه پدری» به سینما باز شد

  • کد خبر: ۷۶۶۴
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۱
درِ «خانه پدری» به سینما باز شد
واکنش‌های مثبت سینماگران به رفع توقیف فیلم کیانوش عیاری
ضحی زردکانلو| ۲ روز پیش در گزارشی که فیلم‌های سینمایی روی پرده در آبان ماه را در همین صفحه معرفی کردیم، نام «خانه پدری» بیش از همه جلب توجه می‌کرد. فیلمی به کارگردانی کیانوش عیاری که پس از یک دهه توقیف به چرخه اکران پیوست. البته «خانه پدری» پیش از این هم در دی ماه ۹۳ به روی پرده رفته بود، اما پس از ۲ روز اکران آن به دلیل وجود یک صحنه خشن متوقف شد. حال پس از گذشت ۵ سال «خانه پدری» که در سی ودومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، دوباره راه به گیشه باز کرده است و با توجه به اصلاح صحنه خشن فیلم، بعید است به سرنوشت ۵ سال پیش خود دچار شود؛ اما اینکه تاکنون بلیت فروشی «خانه پدری» تنها در پایتخت آغاز شده است نیز خود جای بسی تأمل دارد.
با این حال واکنش‌های مثبت برخی هنرمندان سینما به اکران «خانه پدری» این نوید را می‌دهد که کیانوش عیاری و فیلمش در ماراتن سینمایی آبان ماه حضور خواهند داشت و نیز در روز‌های آینده علاوه بر تهران سایر سینما‌های کشور نیز پرده «خانه پدری» را در سردر خود بالا ببرند. همچنین این امید در دل اهالی سینما روشن می‌شود که پس از «آشغال‌های دوست داشتنی»، «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» سایر فیلم‌های توقیفی نیز در دوران مدیریت حسین انتظامی به اکران عمومی راه پیدا کنند.
ازجمله واکنش‎های مثبت به اکران این فیلم، پست اینستاگرامی پرویز پرستویی است. او شب گذشته با انتشار پستی از حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکر کرده و به او تبریک گفته که در دوران مدیریتش این اتفاق مبارک برای سینمای ایران رخ داده است. او همچنین با اشاره به سایر فیلم‌های توقیفی همچون «خرس» و «صد سال به این سال ها» ابراز امیدواری کرده است که سایر فیلم‌های توقیفی نیز راه به گیشه باز کنند.
مازیار میری، کارگردان و نویسنده سینما، نیز از حسین انتظامی به دلیل ایستادگی برای اکران خانه پدری تشکر کرده و گفته است هنرمندان سینما نیز در این مسیر با او همراه اند.
میری در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: آقای حسین انتظامی! از شما متشکرم. متشکرم از اینکه ایستادگی کردید و یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی ایران که به غلط در بند توقیف بود را نمایش دادید. شما به خوبی در این روز‌های مدیریت بر سینمای ایران متوجه شدید که دشمنان افتخارات سینمای ایران، قسم خوردگانی هستند که حتی نمی‌دانند چرا دشمن هستند، ولی مأموریت دشمن را بازی می‌کنند و ما انتظارمان از شما همین ایستادگی است که امروز با اکران «خانه پدری» داشته اید و البته نمایش فیلم‌های دیگری که با یک سوءتفاهم بزرگ مثل فیلم «صد سال به این سال ها» در محاق توقیف قرار گرفته اند.
علیرضا داوودنژاد نیز در گفتگو با تارنمای سینما سینما با بیان اینکه اصلا آقای عیاری نباید احتیاج داشته باشد که پروانه ساخت و نمایش بگیرد و نیز با ابراز خوش حالی از اکران فیلم عیاری گفته است: اینکه کیانوش عیاری فیلمی بسازد و اکران نشود، وضعیت غم انگیزی است.
همچنین سیدمسعود اطیابی، تهیه کننده سینما، در گفتگو با ایلنا درباره اکران «خانه پدری» گفته است، خوش حال می‌شوم از اینکه همه فیلم‌های سینمایی که مجوز می‌گیرند، اکران شوند. شاید برخی فیلم‌ها را طیفی از جامعه دوست نداشته باشند و به نوعی تصویر خشونت برای آن‌ها پذیرفتنی نباشد، اما فیلم ساز قطعا این موضوعات را درک می‌کند و در پی رفع آن برمی آید: «بهترین کار این است که وقتی مجوزی برای فیلمی صادر می‌شود، مسئولان مربوط پای حرف خود بایستند که خوشبختانه امروز برای فیلم خانه پدری این اتفاق افتاد.».
اما کیانوش عیاری، کارگردان این فیلم، در گفتگو با ایسنا گفته است: «پس از حدود یک دهه که «خانه پدری» در معرض تماشای عموم قرار می‌گیرد، قطعا برای همه سؤال برانگیز خواهد بود که چرا این فیلم باید یک دهه متوقف شود. طبیعی است که مثل خیلی دیگر از اتفاقات این سال‌ها و حتی از گذشته‌های دور همین طور بوده که فیلم‌ها توقیف می‌شوند و بعد از نمایش همه تعجب می‌کنند که چرا؟ چون نه ویرانی به وجود آورد و نه اتفاق بدی رخ داد.»
قصه «خانه پدری» در یک خانه قدیمی از سال۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ اتفاق می‌افتد و به مسائل و مشکلات زنان ایران در ۷۰ سال اخیر می‌پردازد. در این فیلم ۲ برادر ایفاگر نقش اصلی داستان هستند. ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میان سالی) کاراکتر اصلی را بازی می‌کنند. شهاب حسینی، مهران رجبی، نازنین فراهانی و مینا ساداتی ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->