زمان بومی‌سازی کتابخانه‌های هوشمند فرارسیده است «لی‌لی» آماده پخش می‌شود آغاز فعالیت رادیو محرم برای هشتمین سال آغاز اکران «نذر بی‌بی» هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم واکنش تهیه‌کننده سریال «بامداد خمار» به حواشی آقای رئیس جمهور، آینه در کربلاست جایزه اصلی کارلوی واری مستند «نگاهی ناگهانی به چیز‌های عمیق تر» رسید درگذشت «جان لاندو» تهیه‌کننده برنده اسکار حسینیه‌ای به وسعت ایران | بررسی ویژه‌برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۳ اعجاز ایجاز ادبیات الکترونیک: ادبیات سخت پیما چون قضا از آسمان نزول می‌کند ... | احوال امام حسین (ع) از مرگ معاویه تا رسیدن به کربلا، به روایت نثر‌های کهن فارسی پیام خانه سینما به «مسعود پزشکیان» رییس جمهور منتخب صدور پروانه ساخت «انتخاب من» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ آمار فروش سینما در هفته سوم تیر ماه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | فروش سینما از مرز ۶۰۰ میلیارد گذشت محرم در قاب مستند | معرفی مستند‌هایی با موضوع آیین‌های محرم و عاشورا آثار راه‌یافته به بخش «فیلم» جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد + اسامی
سرخط خبرها

سوگواری هنری در حریم رضوی

  • کد خبر: ۷۷۳۱
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
سوگواری هنری در حریم رضوی
‌برنامه های فرهنگی آستان قدس رضوی هم‌زمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)
سبزه‌قبا | فضای هنری همانند فضای عمومی جامعه، عزادار اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند. این داغداری که درقالب خلق اثر هنری در جامعه بروز می‌کند، معطوف به یک شاخه و رشته نیست و همه هنرمندان در هر هنری سعی می‌کنند به نحوی ارادت خود را به ساحت قدسی ائمه‌اطهار (ع) ابراز کنند.
چند سالی است پدیدآوری آثار هنری در مناسبت‌های مختلف در صحن و سرای امام‌رضا (ع) جا باز کرده است و زائران و مجاورانی که برای زیارت به حرم مطهر مشرف می‌شوند، شاهد این اتفاقات هنری هستند؛ اتفاقاتی همانند کتابت احادیث و روایات و اشعار در مدح و منقبت چهارده معصوم (ع) از نمونه‌های پرتکرار و پرطرفدار در بارگاه رضوی است.
امسال این برنامه‌های هنری درقالب «سوگواره خورشید» در صحن‌ها و رواق‌های مضجع رضوی برگزار خواهد شد؛ برای نمونه دیشب، علیرضا بهدانی، از هنرمندان مطرح خوش‌نویس، برای نخستین‌بار نقاشی‌خطی به طول ۲۰ متر را به‌صورت مطلا اجرا کرده که این اتفاق هنری در ورودی صحن جامع حرم رضوی و با حضور و مشاهده زائران و مجاوران رخ داد. برنامه خوش‌نویسی با حضور استادان خطاطی، امروز نیز در ورودی صحن جامع رضوی از سمت صحن کوثر ادامه خواهد داشت.
همچنین اردوی عکاسی جشنواره «خانه دوست»، فردا و پس‌فردا (پنجم و ششم آبان) با همکاری جشنواره ملی عکس رضوی با حضور ده‌ها تن از عکاسان منتخب از سراسر کشور برگزار خواهد شد.
اجرای هنر‌های نمایشی برای نخستین بار در حرم مطهر.
اما هنر‌های نمایشی‌ای که تاکنون در برنامه‌های هنری و مناسبتی حرم مطهر جایی نداشته، امسال برای نخستین‌بار بساط خود را در ورودی‌های حرم پهن کرده است. پنج گروه تئاتر که نمایش‌های آیینی را تمرین کرده‌اند، در ورودی‌های اصلی حرم (طبرسی، شیرازی، نواب‌صفوی و امام‌رضا (ع)) به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
«من جواد ۱۸ سال دارم» از استان ایلام، «نذر مادر» از استان لرستان، «قطار ساعت۸» از استان تهران و نمایش‌های «عکاس‌باشی» و «دعبل» از مشهد، آثاری هستند که در طول پنج شب، هر شب در سه نوبت۱۸، ۱۹ و ۲۰ به اجرا درمی‌آیند.
زائران و مجاوران رضوی می‌توانند در روز‌های چهارم تا هفتم آبان به تماشای این پنج نمایش خیابانی که درمجموع ۶۵ اجرا خواهند داشت، بنشینند.
همچنین پرده‌خوانی مرشدمیرزاعلی در پنج قسمت ضبط شده و در دهه آخر ماه صفر برای پخش از شبکه‌های سراسری آماده شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->