خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

همه خادم الرضاییم

  • کد خبر: ۷۷۱۴
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۱
همه خادم الرضاییم
خودمان را برای میزبانی شایسته از زائرانی که این روزها وارد مشهد می‌شوند، آماده کنیم
علیرضا گرانپایه| برای خدمت به زائران حضرت رضا (ع) چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ در آستانه شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن‌مجتبی (ع) و امام‌رضا (ع) که با حضور میلیونی عزاداران در مشهد همراه است، می‌خواهیم خیلی ساده به این سوال پاسخ دهیم؛ پاسخ برای اقشار مختلفی که هرکدام توانایی خاص خودشان را دارند، پس شما هم اگر می‌خواهید سهمی از میزبانی بهتر شهرمان داشته باشید، با ما همراه باشید.

سایت مشهدی‌شو
شهرداری مشهد، سامانه‌ای را برای ثبت‌نام خادمان افتخاری در این ایام راه‌اندازی کرده است. کافی است mashhadisho.ir را در مرورگر گوشی یا رایانه‌تان وارد کنید تا وارد سایت شوید. این سایت برای ثبت‌نام متقاضیان خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا (ع) در دهه آخر صفر ایجاد شده است. شما می‌توانید با تکمیل فرم ثبت‌نام، آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی به زائران در حوزه خدمات عمومی و تخصصی، نذور غیرنقدی، اقلام اهدایی، حمل‌ونقل و... اعلام کنید. پس از ثبت‌نام در سایت، پیامکی به فرد ارسال می‌شود که ایستگاه، نوع خدمت، زمان و مکان حضور و شماره رابط در آن اعلام شده است. کد ملی فردی که ثبت‌نام کرده است، برای رابط ایستگاه پیامک می‌شود، بنابراین سامان‌دهی به‌صورت کاملا هوشمند است. طبق آنچه در سایت نوشته شده است، ممکن است به‌دلیل محدودیت‌های محل‌های خدمت‌رسانی، فرصتی پیش نیاید که همه افراد ثبت‌نام‌شده در برنامه‌های دهه آخر صفر امسال مشارکت کنند؛ برای همین گزینه‌ای با عنوان فهرست رزرو وجود دارد که با انتخاب آن از شما در دوره‌های آینده مثل نوروز، دهه کرامت، دهه ولایت و... برای خدمت‌رسانی به زائران، دعوت می‌شود.

ثبت نام ازطریق روبات تلگرام، پیامک و...
همان‌طور که گفتیم، سایت مشهدی‌شو به‌صورت کامل و جامع می‌تواند شما را برای خدمت به زائران مشهدی راهنمایی کند، ولی شهرداری مشهد، راه‌های دیگری را هم برای ثبت‌نام تدارک دیده است؛ اول اینکه می‌توانید به کمک روبات تلگرامی (mashhadisho_bot) مسیر ثبت‌نام را طی کنید، اما اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید با شماره تلفن خدمات گردشگری و زیارت (۰۵۱۳۱۳۵) تماس بگیرید یا عدد ۸ را به شماره ۱۰۰۰۱۸۱ ارسال کنید. همچنین می‌توانید به‌صورت حضوری به معاونت فرهنگی مناطق سیزده‌گانه شهرداری و مراکز راهنمای زائر و اطلاعات سفری سطح شهر مراجعه کنید. به‌جز شهرداری مشهد، آستان قدس هم راه‌هایی را برای خدمت به زائران دهه آخر صفر پیش‌بینی کرده است. دبیرخانه مردمی سامان‌دهی خادمین دهه آخر صفر که زیرمجموعه سازمان فرهنگی فعالیت می‌کند، از مردم خواسته است اگر نمی‌توانند به‌صورت حضوری به مکان دبیرخانه واقع در چهارراه فدائیان اسلام، جنب کارخانه نخریسی مراجعه کنند، عدد ۸ را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۸۸۸۰۸۰ بفرستند و آمادگی خود را برای خدمت به زائران حضرت رضا (ع) اعلام کنند.

در خانه، میزبان زائران باشید
حتی اگر یکی از میلیون‌ها زائر هرساله اربعین هم نباشید، قطعا شنیده‌اید که یکی از اتفاقات جذاب این ایام، اسکان زائران در خانه‌های مردم شهر‌های مختلف عراق است. شهرداری، آستان قدس و نهاد‌های دیگر برای اسکان شبانه و خواب زائران دهه پایانی ماه صفر، مکان‌های مختلفی را آماده کرده‌اند، ولی شاید شما هم دوست داشته باشید که منزل، حسینیه یا محل کار خود را به جایی برای اسکان شب زائران حضرت تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید به پویش «منزل من هم زائرسراست» بپیوندید. آستان قدس رضوی این پویش را برنامه‌ریزی کرده است و مطابق آن اگر امکان اسکان بیشتر از ۱۰۰ نفر را دارید، می‌توانید با شماره تلفن ۳۸۵۵۸۰۱۰ تماس بگیرید و آمادگی خود را برای اسکان اعلام کنید. درصورتی‌که ظرفیت کمتری برای اسکان دارید، می‌توانید عدد ۵۵ را به سامانه ۱۰۰۰۸۸۸۰۸۰ پیامک کنید تا نحوه پذیرش زائران در منزلتان را توضیح دهند. یکی دیگر از برنامه‌های آستان قدس پویش «زیارت نیابتی» است که بر اساس آن ۲۰۰ هزار زائر و مجاور به نیابت از ۲۰۰ هزار شهید از شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

به طرح و پویش، محدود نباشید
نکته مهم و حرف آخر اینکه خودتان را به همین طرح‌ها و پویش‌ها محدود نکنید. قطعا راه‌های زیاد دیگری برای خدمت‌رسانی به زائران امام‌رضا (ع) وجود دارد؛ مثلا اگر خودرو دارید، می‌توانید در شهر یا نزدیکی حرم به‌صورت رایگان زائران حرم رضوی را جابه‌جا کنید. بد نیست بدانید در همین زمینه پویشی با نام «شکرانه همجواری» راه افتاده است که از کسبه شهر مشهد می‌خواهد از اربعین تا شهادت امام رضا (ع) بر اساس توان و اقتضائات خود، محصولات و خدماتشان را با تخفیف به زائران و مجاوران ارائه کنند. همچنین می‌توانید در خانه، غذای نذری آماده کنید و به مسیر‌های پیاده‌روی ببرید تا از زائران پذیرایی کنید. مسیر قوچان به مشهد و نیشابور و فریمان تا مشهد، مسیر‌های اصلی و شلوغ پیاده‌روی زائران تا حرم است. برخی زائران هم از مسیر سرخس و کلات به‌سمت مشهد پیاده‌روی می‌کنند. در این مسیرها، معمولا موکب‌های کمتری نسبت‌به ۲ مسیر قبل برای خدمت به زائران وجود دارد. چند کیلو میوه یا چند فلاسک چای به این مسیر‌ها ببرید و از زائران پیاده پذیرایی کنید. اگر هم دوست داشتید، به پویش «یک نذری ساده» آستان قدس بپیوندید، با شماره ۳۸۵۵۸۰۱۰ تماس بگیرید تا مسئولان پویش، نذورات شما را جمع‌آوری کنند و بعد از بسته‌بندی در اختیار مراکز اسکان، موکب‌ها و زائران پیاده قرار دهند. در صورتی که خدمات بهداشتی و کمک‌های اولیه را بلد هستید، به موکب‌های خدمت‌رسانی بروید. معمولا با روی باز از کمک شما استقبال می‌شود. تهیه عکس و بازنشر عکس‌های راهپیمایی زائران پیاده حرم رضوی، بخش دیگری از ایجاد شور و گسترش این حرکت معنوی است؛ پس از قابلیت‌های اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی هم غافل نباشید و پیام این حرکت را از این طریق به گوش دیگران برسانید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->