هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی
سرخط خبرها

بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ + جزئیات

  • کد خبر: ۷۷۴۰۱
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
  • ۲
بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ + جزئیات
شاید یکی از سوالات شما هم این باشد که آخر و عاقبت بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ در این مطلب به مقایسه این دو نوع بیمه پرداخته ایم و نتیجه گیری را به خودتان می‌سپاریم.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید یکی از سوالات شما هم این باشد که آخر و عاقبت بیمه عمر بهتر است یا بیمه تامین اجتماعی؟ در این مطلب به مقایسه این دو نوع بیمه پرداخته ایم و نتیجه گیری را به خودتان می‌سپاریم.

نگرانی از آینده، همیشه یکی از بزرگترین دغدغه‌های انسان‌های امروزی است و از مهمترین دغدغه‌های آینده، در مورد درآمد و اقتصاد خود و خانواده مان است. در این بین هر شخص با توجه به شرایط مالی که دارد، به مقایسه بین گزینه‌های موجود می‌پردازد. اینکه گزینه‌هایی باید بررسی شوند که بتوان بخشی از درآمد را پس انداز کرد و در دوران بازنشستگی از سرمایه یا مستمری حاصل از آن استفاده کرد.

یکی از گزینه‌ها برای اینکه بتوانیم بخشی از درآمد فعلی خودمان را پس انداز کنیم، بیمه تامین اجتماعی است. فارغ از اینکه شغل آزاد داشته باشیم یا کارمند باشیم، می‌توانیم از بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنیم.

برای شغل‌های آزاد، بیمه تأمین اجتماعی بیمه مشاغل آزاد و خویش فرما را در نظر گرفته است و برای کارمندان هم قانون به صورت اجباری به کارفرما الزام کرده که کارمندان می‌بایست تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند و هر ماه معادل ۳۰ درصد از حقوق و مزایای آن را به تأمین اجتماعی پرداخت کنند. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری را می‌توان یک نوع سرمایه‌گذاری با سود تضمین‌شده در نظر گرفت، که علاوه بر سود سرمایه‌گذاری، پوشش‌های زیادی مانند فوت، نقص‌عضو، ازکارافتادگی و حتی بیماری‌های خاص را نیز شامل می‌شود.

اما مقایسه این دو نوع بیمه:


مدت زمان قابل انعطاف در بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه این امکان را دارد که بتوانید مدت زمان بیمه را خودتان تعیین کنید. اول اینکه مدت بیمه می‌تواند تا ۷۰ سالگی شما باشد؛ بنابراین در هر سنی که باشید، می‌توانید تا سن ۷۰ سالگی بیمه نامه را ادامه دهید. مزیتش در این است که اگر بخواهید زودهنگام درخواست مستمری کنید هم امکان پذیر است و برعکس اگر قصد داشته باشید بیشتر بیمه را ادامه دهید، می‌توانید از اندوخته به مراتب بیشتری بهره‌مند شوید. اما در بیمه تامین اجتماعی، تا قبل از سن ۶۰ سالگی، امکان بازنشستگی نخواهید داشت. بدتر اینکه باید حداقل ۱۰ سال هم سابقه بیمه داشته باشید تا بتوان در سن ۶۰ سالگی درخواست بازنشستگی داد. قبل از ۶۰ سالگی هم که باید حتماً ۳۰ سال سابقه را داشته باشید تا بتوانید بازنشسته شوید. (سن و مدت در تأمین اجتماعی بر اساس جنسیت و سختی شغل ممکن است متفاوت باشد)

حق بیمه قابل انتخاب در بیمه عمر 

در بیمه عمر می‌توانید حق بیمه را خودتان تعیین کنید و عملاً محدودیتی در پرداخت حق بیمه وجود ندارد؛ بنابراین افرادی که قصد دارند در آینده از خدمات بهتری بهره‌مند شوند می‌توانند حق بیمه‌های بالا پرداخت کنند و بعداً هم سرمایه به مراتب بیشتر یا مستمری بهتری را دریافت کنند و با سطح رفاه بالا بازنشسته شوند. اما در تامین اجتماعی، اگر کارمند باشید، حق بیمه تابعی از حقوق و مزایای شماست و اگر هم بخواهید خویش فرما بیمه داشته باشید، باز هم هر ساله محدودیتی برای حداکثر حقوق در سال تعیین می‌شود.

مشخص بودن میزان مستمری در بیمه عمر

میزان بازخورد سرمایه گذاری در بیمه عمر بر اساس میزان پرداختی شما و میزان سود پرداختی قطعی هر ساله بیمه سامان به اندوخته بیمه عمر شماست؛ بنابراین تقریباً در هر سال می‌توانید بدانید که اگر بخواهید بیمه عمر خود را بازخرید کنید، چقدر سرمایه یا مستمری به شما تعلق خواهد گرفت. اما میزان مستمری تأمین اجتماعی، بر اساس تابعی از حقوق و مزایایی است که هر ساله در بودجه به تصویب دولت می‌رسد یا با چانه زنی بین انجمن‌های کارگری و کارفرما‌ها به تصویب می‌رسد؛ بنابراین میزان دریافتی در زمان بازنشستگی در تأمین اجتماعی موضوعی مبهم و کمی نگران کننده است.

فوت بیمه شده

در بیمه تامین اجتماعی اگر بیمه شده فوت کند، مبلغ بسیار ناچیزی به بازماندگان و وراث قانونی پرداخت می‌شود. در حالی که در بیمه عمر، مبلغ سرمایه فوت بیمه نامه به علاوه اندوخته تشکیل شده تا زمان فوت، به ذینفع یا ذینفعان بیمه نامه که خود بیمه گذار تعیین کرده بود، پرداخت می‌شود.

درمان و دفترچه درمانی

یکی از مزیت‌های تأمین اجتماعی داشتن دفترچه درمانی است که هم برای شاغلین و هم برای بازنشسته‌ها به همراه افراد تحت تکفل ایشان، دفترچه درمانی تعلق می‌گیرد که می‌توانند از کمک هزینه‌های درمان آن استفاده کنند. اما نیک می‌دانید که دفترچه‌های درمانی فقط بیمه پایه هستند و به جز بیمارستان‌های دولتی و متعلق به تأمین اجتماعی، پوشش‌های اندکی دارند. که در بسیاری از بیمه های عمر این مشکل حل شده و در غالب بیمه تکمیلی خدمات بیشتری ارائه می شود.

امکان خرید بیمه عمر برای همه سنین

بیمه عمر این امکان را دارد که برای تمام سنین از بدو تولد تا ۷۰ سالگی را شامل شود. اما داشتن بیمه تأمین اجتماعی فقط مختص افراد شاغل هست؛ بنابراین شما نمی‌توانید بیمه تامین اجتماعی برای یک کودک یا نوزاد تازه متولد شده خریداری کنید، اما می‌توانید بیمه عمر برایش خریداری کنید تا در دوران جوانی بتواند از پشتوانه مناسب مالی برخودار باشد.

امکان تغییر در مبلغ حق بیمه و روش پرداخت

در بیمه عمر این امکان برای شما فراهم است که هر زمان که اراده کنید، میزان حق بیمه را افزایش یا کاهش دهید یا با روش‌های مختلف سالیانه یا شش ماهه پرداخت کنید. اما بیمه تأمین اجتماعی در این زمینه دارای محدودیت هست.

 

آیا دریافت بیمه عمر به‌صرفه است؟

شاید در کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به نظر جذاب‌تر باشد، اما برای این‌کار باید در ابتدا مبلغ بسیاری را در بانک سرمایه‌گذاری کنید تا سود قابل‌توجهی را به دست بیاورید. اما در بیمه عمر، کافی است تنها یک حق‌بیمه را پرداخت کنید تا تحت پوشش‌های بیمه‌ای نیز قرار بگیرید.

اگر می‌خواهید از یک سرمایه کم به یک اندوخته مناسب در طی زمان برسید، بیمه عمر مناسب شماست. اما اگر هدفتان دریافت سود بیشتر در کوتاه‌مدت است و قابلیت نقد‌شوندگی سریع نیز برایتان مهم است، سپرده‌گذاری در بانک برایتان مناسب‌تر است.

بیمه عمر از این جهت پیشنهاد می‌شود که در بازه‌های زمانی بلند مدت،‌ اندوخته‌ی دریافتی نسبت به مجموع حق بیمه‌های پرداختی،‌ مبلغ قابل توجهی است.  ضمن اینکه بیمه‌گذار می‌تواند سالیانه تا ۲۵ درصد مبلغ تورم را بر حق بیمه پرداختی خود اضافه کند.

کدام بیمه عمر مناسب‌تر است؟

بیمه عمر مناسب و پوشش‌های انتخابی آن بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. برای مثال برای کودکان بهتر است که پوشش‌های سرمایه‌گذاری انتخاب شود تا پوشش‌های مربوط به بیماری و یا پوشش‌های حادثه. برای مقایسه بیمه عمر در شرکت‌ها و طرح‌های مختلف، می‌توانید در سایت بیمه‌بازار، اطلاعات خود را وارد کنید. پس از آن شرایط و پوشش شرکت‌های بیمه مختلف برای شما نمایش داده می‌شود تا اگر قصد خرید بیمه عمر دارید، با مقایسه آن‌ها بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

منابع: بیمه بازار، بیمه سامان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
سلام بنظر من بیمه تامین اجتماعی بهتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
درهردو فقط وفقط منافع سازمان بیمه گر تامین میشودوبس ودرموقع پرداخت به بیمه گر ازگرفتن ایرادات وکسر درصدهای واهی که هیچ نفعی برای بیمه گرندارد وفقط عوام فریبی است
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->