بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

دلیل افزایش قیمت این روزهای خودرو در بازار چیست؟

  • کد خبر: ۷۷۴۹۸
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
  • ۱
دلیل افزایش قیمت این روزهای خودرو در بازار چیست؟
افزایش قیمت دلار و پیش بینی‌ها درباره افزایش نرخ تورم، انتظارات قیمتی در بازار خودرو را افزایش داده است.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ استقرار رئیس جمهور جدید درپاستور بر وضعیت بازار‌های مالی تأثیرگذار بوده است. این اتفاق توانسته شاخص بورس را سبز کند، اما سایر بازار‌ها هنوز واکنش چندانی به تغییر قدرت در قوه مجریه نشان نداده اند و همچنان بااحتیاط رفتار می‌کنند. آینده نامعلوم مذاکرات برجامی و بازگشت آمریکا به این توافق بین المللی، باعث شده است که معامله گران بازار ارز توقع افزایش قیمت‌ها را در این بازار داشته باشند.

 

ازسوی دیگر، هم زمانی این اتفاق با افزایش انس جهانی طلا، این بازار را نیز دستخوش تحولاتی کرده است.
اگرچه رشد نرخ دلار در مقایسه با گذشته ناچیز بوده، همین موج کوتاه، سیگنال‌های قوی برای دلال‌های بازار خودرو فرستاده است، به نحوی که طی دو هفته اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو بوده ایم. در این مدت، تنها پراید ۱۱۱ بیش از ۷ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و نرخش به ۱۴۳ میلیون تومان در بازار مشهد رسیده است. واقعیت بازار این است که با قیمت‌های جدید تقریبا هیچ معامله‌ای انجام نمی‌گیرد و رکود سنگین بر بازار حاکم است.

 

فروشندگان منتظر تثبیت نرخ دلار در قیمت‌های بیشتر هستند و از این رو حاضر به کم کردن نرخشان نیستند و ازسوی دیگر خریداران منتظرند تا قیمت‌های کاذب فروکش کند. در این میان تنها چیزی که تعیین کننده این بازار در کوتاه مدت است، نرخ دلار و واکنش‌های هیجانی بازار به آن خواهد بود. فعالان بازار خودرو معتقدند که قیمت‌های فعلی واقعیت ندارد، از این رو به افرادی که به قصد سفته بازی وارد بازار خودرو می‌شوند، هشدار می‌دهند که ممکن است در هفته‌های آینده دچار ضرر و زیان زیادی بشوند. به عقیده برخی کارشناسان درصورت کاهش قیمت ارز، امکان ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو وجود دارد و به گمان کارشناسان اقتصادی، قیمت واقعی دلار بیشتر از ۲۵ هزار تومان نیست. بر این اساس، فعالان بازار خودرو بر این باورند که قیمت خودرو به احتمال فراوان در آینده کاهش خواهد یافت.


اعتراض فروشندگان به قیمت کارشناسی

رضا بیت المانی، کارشناس بازار خودرو، در این باره به شهرآرا گفت: علت اصلی افزایش قیمت ها، هیجانات بازار دلار و البته شبکه‌های اجتماعی است. معتقدم مشکل اصلی بازار خودرو، سایت‌های انتشاردهنده آگهی رایگان فروش خودرو هستند. در این سایت وقتی یک قیمت بالا چندین بار آگهی شود، همان قیمت کاذب تبدیل به نرخ بازار خواهد شد و بعد از آن، همان نرخ کاذب کم کم در بازار جامی افتد.

 

این کارشناس بازار خودرو که مسئولیت نرخ گذاری در جمعه بازار خودرو مشهد را نیز برعهده دارد، در توصیف شرایط کنونی بازار گفت: بازار راکد است و معامله‌ای نمی‌شود. اغلب افرادی که برای کارشناسی خودرو در جمعه بازار به ما مراجعه می‌کنند، از نرخ تعیین شده گلایه‌مند هستند و معتقدند قیمت‌ها را کم تعیین می‌کنیم، این درحالی است که نرخ‌های تعیین شده باتوجه به رصد مراجع معتبر است و با این حال بازهم معتقدم نرخ‌ها کاذب است.


وی درباره آینده بازار خودرو طی چند هفته آینده نیز گفت: باتوجه به نرخ دلار و گمانه زنی‌ها درباره افزایش نرخ تورم، انتظارات در بازار خودرو نیز این است که قیمت‌ها افزایش یابد، با این حال نمی‌توان به صورت قاطع درباره آینده این بازار نظر داد، زیرا همچون گذشته شرایط قیمت خودرو‌ها به عوامل بیرون از این بازار گره خورده است.

 

بیت المانی افزود: اکنون در بازار آزاد مشهد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر ۲۴۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱، ۱۴۳ میلیون تومان، دناپلاس ۲۷۵ میلیون، پژو پارس، تی یو ۵، ۳۰۰ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۶۸ میلیون تومان، تیبا ۲، ۱۵۱ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۳۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود. البته ممکن است برخی، نرخ‌های بیشتر از این هم تعیین کنند که کاذب است.

تأثیر هزینه‌های تولید خودرو بر قیمت بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار تهران قیمت‌ها کمی بیشتر از مشهد تعیین می‌شود، به نحوی که پژوپارس اتوماتیک ۳۷۲میلیون، پژو۲۰۷ دنده‌ای ۳۳۰میلیون، پژو۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۵میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵، ۲۷۳میلیون تومان و پژو۲۰۶ صندوقدار ۲۸۸میلیون تومان به فروش می‌رسد.


در این میان برخی کارشناسان، افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو را به زلف هزینه‌های تولید گره می‌زنند. دبیر انجمن قطعه سازان در این باره به اعتماد گفت: گرانی‌های بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان بوده است.

مازیار بیگلو افزود: مشخص نیست برای افزایش قیمت مواد اولیه از چه قانونی تبعیت می‌کنند. هم اکنون قیمت فولاد ۱۰ تا ۱۲درصد بیشتر از نرخ جهانی است. اگر فولاد را از روسیه بخریم، ارزان‌تر تمام می‌شود. فعلا مس، پتروشیمی و فولاد، انحصاری شده اند و ما مجبور به خرید گران‌تر از قیمت جهانی هستیم.

 

وی ادامه داد: دستمزد و هزینه‌های سربار، ۵ درصد روی هزینه تمام شده تأثیر می‌گذارد و ۸۰درصد قیمت خودرو مربوط به قطعه و مواد اولیه است. قطعه هم که به دلیل افزایش قیمت مواد فولادی با گرانی افسارگسیخته مواجه شده است، این درحالی است که براساس برخی پژوهش‌های معتبر، هزینه تولید خودرو در ایران در مقایسه با کلاس‌های مشابه جهانی به مراتب بیشتر است. با این حال به دلیل انحصار تولید و عرضه خودرو در بازار ایران، مردم راهی جز تن دادن به شرایط کنونی حاکم بر بازار خودرو ندارند؛ شرایطی که محصول مشترک دلال‌ها و خودروسازان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
0
0
ارزدیجیتال راجمع.کردن.خودروراکنترل نمیکننداگه.بخواهندمیتوانند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->