چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رکورد شکنی بدون بحران

  • کد خبر: ۷۸۷۹
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۹
رکورد شکنی بدون بحران
دستگاه حفار خط ۳ قطارشهری بعد از ۵ کیلو متر حفاری بدون توقف در ایستگاه امامت از زیر زمین خارج شد
سال ۹۵ بود که دستگاه‌های حفار یا همان تی‌بی‌ام پس از اورهال از خط ۲ قطارشهری مشهد به خط ۳ منتقل شدند تا عملیات حفاری طولانی‌ترین خط مترویی شهر به طول ۲۸.۵ کیلومتر آغاز شود. این ۲ دستگاه در ۲ جبهه غربی و شرقی از میدان فردوسی به سمت انتهای بولوار امیریه و شهرک ابوذر در حال حرکت هستند.
در جبهه غربی این خط، کار برای متولیان بسیار سخت بود. عبور از میدان جانباز یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان شهری به حساب می‌آمد، اما با درایت مهندسان داخلی، این دستگاه به سلامت از این میدان عبور کرد و پس از حفاری ۵ کیلومتر، روز دوشنبه از خروجی بولوار امامت بیرون آمد.
برای این مراسم مسئولان مختلف کشوری و استانی از وزیر اقتصاد، استاندار خراسان‌رضوی، شهردار مشهد و رئیس شورای اسلامی شهر گرفته تا نمایندگان مردم مشهد در مجلس و دیگر مسئولان شهری حضور داشتند و شاهد بودند که متخصصان جوان کشورمان چگونه می‌توانند در اوج تحریم‌ها کشور را به سمت شکوفایی و پیشرفت پیش ببرند.

کار بزرگ شهرداری مشهد در شرایط اقتصادی فعلی کشور
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این برنامه با قدردانی از اقدامات انجام‌شده در پروژه‌های خط ۲ و ۳ قطارشهری مشهد گفت: اقدامات شهرداری مشهد در پروژه‌های قطارشهری نشان داد که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی با برنامه‌ریزی منسجم و اتکا به توانمندی‌های داخلی می‌توان کار‌های بسیار بزرگی را انجام داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری، فرهاد دژپسند با تأکید بر اینکه شاهد بودم که در ابتکاری خوب برای اولین‌بار دستگاه پس از ۵ کیلومتر حفاری از زیر زمین خارج شد، اظهار کرد: تمامی تعمیرات و به‌روزرسانی دستگاه در مدت فعالیت این دستگاه در زیر زمین انجام شده است؛ همچنین نکته مهم‌تر این است که برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده بود که دستگاه حفار درست در نقطه هدف و بدون ذره‌ای انحراف از محل دلخواه خارج شود که نشان می‌دهد تیمی که در قطارشهری و مدیریت‌شهری مشهد برنامه‌ریزی و کار می‌کنند، بسیار قوی و بادرایت هستند.
وی با بیان اینکه مدیریت‌شهری مشهد با اتکا به نیروی جوان این اقدامات را انجام می‌دهد، ادامه داد: به کارگیری نیرو‌های خلاق و کاربلد با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، یکی از ویژگی‌های مدیریت‌شهری مشهد است.
دژپسند با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از قطعات قطارشهری نیز در مشهد بومی‌سازی شده است، ادامه داد: اورهال (به‌روزرسانی) دستگاه‌های حفار از سوی متخصصان داخلی انجام می‌شود که این اقدامات ما را به تدریج به سمت کاهش وابستگی خارجی می‌برد و بسیار اهمیت دارد.

قطارشهری مشهد، الگویی برای دیگر شهر‌ها
وزیر اقتصاد گفت: با توجه به تجربیات و برنامه‌های استاندار خراسان‌رضوی که به دور از مسائل سیاسی در راستای توسعه استان حرکت می‌کند، این استان و به‌ویژه مشهد با اقداماتی نظیر همین قطارشهری می‌تواند الگوی سایر استان‌ها و شهر‌های کشور باشد. وی با بیان اینکه قطارشهری مشهد در برخی موضوعات در کشور اول است، اظهارکرد: قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی در قطارشهری مشهد وجود دارد که باید از این بابت به مدیریت‌شهری تبریک گفت و این‌ها از برکات حضرت رضا (ع) است. دژپسند اضافه کرد: استاندار خراسان‌رضوی و شهرداری مشهد در حال ارائه الگو‌های جدید تأمین منابع اقتصادی هستند و آن رهایی از بودجه و کمک‌های دولت است. این موضوع یکی از دستاورد‌های مهم مدیریت استان در دوره جدید است که اساسا خودشان را به منابع مالی کم دولتی متکی نکنند؛ البته این به معنای استفاده نکردن صرف نیست، بلکه از آن به عنوان اهرم حرکت استفاده خواهند کرد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه الگو‌های تأمین مالی که شهردار مشهد ارائه کرده، الگو‌های مالی خوبی است، تأکید کرد: ما نیز در دولت سعی می‌کنیم که کمک‌های بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به این سمت هدایت شود و خودمان نیز در کابینه به اندازه توانمان کمک خواهیم کرد، اما باید بر این نکته تأکید شود که مدیریت جدید استان و مشهد در حال رها کردن خود از بودجه‌های دولت با روش‌های تأمین منابع مالی جدید و مدرن هستند که تأثیرات آن سال‌های آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

مدل‌های شهرداری مشهد روی میز سران قوا
شهردار مشهد نیز که روز شنبه این هفته همراه با جمعی از مدیران شهری از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی حفر تونل خط ۳ قطارشهری بازدید کرده بود، با دست پر پیش وزیر اقتصاد آمد و از مدل‌های مختلف تأمین مالی پروژه‌های شهری گفت.
محمدرضا کلائی با بیان اینکه در نشست مشترک با وزیر اقتصاد ۲ مدل جدید تأمین مالی برای اجرای زیرساخت‌های مشهد ارائه کردیم، اظهارکرد: خوشبختانه وزیر اقتصاد این مدل‌های جدید را پسندید و قرار شد این مدل‌ها در جلسه سران قوا بررسی شود.
وی با اشاره به هدف بازدید وزیر اقتصاد از خطوط قطارشهری مشهد، ادامه داد: با توجه به ملی بودن پروژه قطارشهری مشهد، نیاز است این پروژه مدام از سوی سطوح بالای مدیریتی کشور رصد و به انجام آن کمک شود.
کلائی ابراز خرسندی کرد: هم‌زمان با بازدید آقای وزیر از خط ۲ و ۳ قطارشهری، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، دستگاه حفار نیز پس از ۵ کیلومتر حفاری با دقت بسیار بالا از محلی که مشخص شده بود، به ایستگاه امامت ۴۹ رسید.

رکورد حفر تا مسافت ۵ کیلومتر
وی با بیان اینکه این اتفاق از چند جهت برای ما مهم است، اظهارکرد: اول اینکه امروز شاهد ثبت یک رکورد بودیم؛ زیرا دستگاه حفار بدون اینکه در مسیر از زیر زمین خارج شود، ۵ کیلومتر حفاری را انجام داده است.
کلائی ادامه داد: اگر قرار بود دستگاه حفار برای تعمیرات و رسیدگی هر بار و پس از مدتی حفاری از زیر زمین خارج شود، نیازمند ایجاد شفتی بودیم که خود این کار چند ماه زمان نیاز داشت؛ اما همکاران ما در قطارشهری و قرارگاه تمامی تعمیرات را در زیر زمین انجام دادند و امروز دستگاه حفار پس از ۵ کیلومتر حفاری از ایستگاه امامت از زیر زمین خارج شد که کار درخور توجهی است.
وی گفت: موضوع دیگر اینکه در طول حفاری دستگاه حفار از مسیر و محل‌های مهمی عبور کرد که هرکدام ریسک‌های خاص خودش را داشت، اما بدون مشکل از این محل‌ها عبور کرد.
کلائی افزود: مسئله مهم اکنون، قرارگرفتن حفار در مکانی مناسب در غرب مشهد است؛ محلی که خط ۳ قطارشهری می‌تواند منطقه وسیع و پرجمعیت غرب مشهد را پوشش دهد.
شهردار مشهد با بیان اینکه برای پیشبرد کار‌ها در خط ۳ قطارشهری مشهد به‌جز مسائل مالی، با موضوع و مشکل فنی در اجرای کار روبه‌رو نیستیم، اظهارکرد: اگر منابع مالی تأمین شود، امکان آن را داریم که این بخش از خط ۳ قطارشهری در غرب مشهد را نیز اجرا کرده و منطقه غرب و جنوب‌غرب مشهد را از طریق قطارشهری به هم متصل کنیم. وی ادامه داد: اکنون فقط به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۵.۲ کیلومتر خط ۳ در هسته مرکزی شهر از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) فکر می‌کنیم، اما امیدواریم بتوانیم با تأمین منابع مالی از چندماه آینده به سمت برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از بخش دیگری از خط ۳ قطارشهری در غرب مشهد نیز حرکت کنیم.

موافقت وزیر با درخواست‌های مدیریت‌شهری
همچنین معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد از موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی با پیگیری درخواست‌های مدیریت‌شهری مشهد درباره پروژه‌های قطارشهری در شورای عالی اقتصاد و هیئت دولت خبر داد و گفت: «افزایش مبلغ اوراق مشارکت»، «خرید واگن‌های خط یک خارج از سبد دولت»، «تأمین مالی از محل دریافت تسهیلات برای تزریق به پروژه خط ۳» و «ایجاد شفت برای آغاز حفاری در خط ۴» در زمره مطالبات مدیریت‌شهری مشهد از وزیر اقتصاد به حساب می‌آید. او اضافه کرد: یکی از درخواست‌های مطرح‌شده افزایش میزان انتشار اوراق مشارکت است که امسال برای مشهد ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است، اما درخواست کرده‌ایم این مبلغ با توجه به اینکه می‌خواهیم ۵.۲ کیلومتر از خط ۳ را به بهره‌برداری برسانیم، افزایش پیدا کند.
 وی اضافه کرد: درخواست دیگر درباره تأمین واگن‌های خط یک قطارشهری بود که با توجه به وجود ۶۰ واگن در این خط با کمبود روبه‌رو هستیم؛ لذا درخواست کردیم تا با تأمین واگن‌های خط یک خارج از سبد ۲۰۰۰ واگنی که دولت در نظر گرفته است، موافقت شود. کاظمی تصریح کرد: علاوه بر این، تأمین مالی از محل دریافت تسهیلات برای تزریق به پروژه خط ۳ و ایجاد شفت برای آغاز حفاری در خط ۴ نیز یکی دیگر از درخواست‌های مدیریت‌شهری مشهد از وزیر اقتصاد بود. وی ادامه داد: در این بازدید وزیر اقتصاد وعده داد که این موضوعات را در جلسه شورای عالی اقتصاد و دولت مطرح، و مصوبه آن را از شورای عالی دریافت کند. دژپسند، وزیر اقتصاد، پس از نشست با شهردار مشهد، از ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی خط ۲ قطارشهری و تونل خط ۳ در میدان شهدا و امامیه نیز بازدید کرد. کاظمی، معاون شهردار مشهد، همچنین در جریان بازدید روز شنبه شهردار مشهد از آخرین وضعیت خط ۳ قطارشهری با بیان اینکه ۵.۲ کیلومتر از خط ۳ قطارشهری در بهار ۱۴۰۰ بهره‌برداری خواهد شد، گفت: دستگاه حفار در جبهه شرقی به سمت سیدی در حال حفر تونل است و حدود ۵۰۰ متر دیگر با پایانه مسافربری امام رضا (ع) فاصله دارد. این دستگاه پس از پایان حفاری مسیر باقی‌مانده از این محل، از زیر زمین خارج می‌شود و پس از تعمیر و رسیدگی، حفاری را به سمت شهرک ابوذر ادامه خواهد داد. همچنین کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، با تأکید بر اینکه برای بهره‌برداری و تجهیز کامل ۵.۲ کیلومتر از خط ۳، اعتبار ۳۷۰۰ میلیارد تومانی نیاز است، اظهارکرد: با رسیدن دستگاه‌های حفار خط ۳ به امامت و پایانه مسافربری، مرحله اول حفاری تونل‌ها با ۱۳ کیلومتر حفاری به پایان می‌رسد و مرحله دوم حفاری به سمت سیدی و الهیه ظرف ۴ یا ۵ ماه دیگر آغاز خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->