انتصابات جدید در شهرداری مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) اقدامات توسعه‌ای، تجهیز و بهسازی در سایت بانوان بوستان‌های بهشت و ارم مشهد در سال ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس: دو توقفگاه ناوگان باری با ظرفیت توقف ۷۰۰ خودرو سنگین افتتاح می‌شود معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان به باکو رفت بهره‌برداری از بوستان بانوان بسیج مشهد تا پایان ماه صفر سال ۱۴۰۴ جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در سه ماه نخست سال ۱۴۰۴ دامپزشکی خراسان رضوی درباره قربانی‌کردن دام در معابر عمومی خراسان رضوی هشدار داد تداوم آلودگی هوا در کلانشهر مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) بهره‌برداری از ۵۵‌ هزار مترمربع توقفگاه جدید در مشهد برای ناوگان باری سنگین تا پایان ۱۴۰۴ اجرای پرشتاب پروژه‌های شهری مشهد در میدان انقلاب و تقاطع غیرهم‌سطح ابوطالب حسینیه‌ای به وسعت شهر مشهد ۶۰۳ مدرسه در مشهد و خراسان رضوی آماده برای اقامت زائران در تابستان درباره کوچه ناظر در خیابان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | تاریخ کهنه کوچه «باغ نو» ورود ناوگان جدید اتوبوس‌رانی مشهد از اواسط سال ۱۴۰۴ | ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت کف‌کوتاه فعال هستند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: دستگاه‌های دولتی به تعهداتشان در قبال تصفیه‌خانه سپتاژ عمل کنند پیشرفت کند پروژه‌های زودبازده ۳ در حاشیه شهر مشهد نظارت فعالانه شهرداری مشهد بر جمع‌آوری متکدیان در ایام محرم و دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: مردم با هر نوع تفکری پای ایران ایستادند هوای کلانشهر مشهد، همچنان «ناسالم» (۹ تیر ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: آتش‌نشانی، پیشانی مدیریت شهری است شهردار مشهدمقدس: در دفاع از دین و میهن همه پای کار هستند | اعزام داوطلبانه آتش‌نشانان مشهدی به مناطق جنگی
سرخط خبرها

حاشیه در متن

  • کد خبر: ۷۹۱۸۳
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
حاشیه در متن
مهدی یاراحمدی خراسانی

اکنون چند سالی است بحث سامان دهی حاشیه شهر و کاهش مشکلات مناطق کم برخوردار به ادبیات مدیریت شهری وارد شده و کم کم جای خود را باز کرده است. در این راستا اقداماتی هم انجام گرفته و در طرح‌های تفصیلی کلان شهر‌ها و برنامه‌های میان مدت و بلندمدت آن‌ها چالش‌های مهم حاشیه شهر وارد شده است، ولی بی تردید تا رسیدن به نقطه ایده آل و رفع مشکلات فراوان حاشیه شهرها، فاصله بسیاری داریم. حاشیه نشینی یکی از چالش‌های جدی جهان در قرن بیست ویکم است که پیامد اصلی صنعتی شدن و شتاب گرفتن شهرنشینی است و حتی همزاد آن محسوب می‌شود.


این معضل مربوط به همه جوامع به ویژه کشور‌های کمترتوسعه یافته است. براساس برخی آمارها، بیش از یک دهم جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند. بیشتر جامعه شناسان معتقدند ریشه کن کردن این پدیده، پیچیده و دشوار است، اما با اجرایی کردن بسیاری از راهکار‌ها می‌توان از شدت و میزان آسیب‌های آن کاست یا مانع روند فزاینده آن شد.
البته یادآوری این موضوع ضرورت دارد که حل چالش حاشیه شهر، مقوله‌ای فراتر از گستره اختیارات کلان شهرهاست و باید در اندازه برنامه‌ای ملی و با همکاری و مشارکت نهاد‌های مربوط، ابعاد مختلف آن دنبال شود.


بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان‌ها با هدف تمرکززدایی از کلان شهرها، می‌تواند در میزان مهاجرت موثر باشد. همچنین عواملی همچون اشتغال زایی در شهرستان ها، روستا‌ها و حومه و همچنین راه‌اندازی مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی، احداث زیرساخت‌های مناسب (ورزشگاه ها، فرهنگ سراها، مراکز درمانی و...) برای کاهش فاصله فرهنگی اجتماعی، توسعه کارآفرینی بومی، توجه به سیستم تامین اجتماعی همگانی، بهبود بخشیدن به شبکه حمل ونقل، فعال کردن سازمان‌های غیردولتی کمک رسان و... از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در طرح‌های تفصیلی مدیریت حاشیه شهر مدنظر قرار گیرد.


مثلث فقر، مهاجرت و حاشیه نشینی، روابط علی و معلولی مستحکمی دارند که باید دولتمردان و صاحبان تصمیم به آن توجه ویژه‌ای کنند و با عزمی جدی، مدیریت شهری را برای حل آن یاری رسانند. اکنون این واقعیت پذیرفته شده است که مدیریت حاشیه شهر‌ها باید در متن برنامه‌های توسعه‌ای و طرح‌های تفصیلی کلان شهر‌ها قرار گیرد و برای در امان ماندن از تهدید‌های مهمی همچون ناامنی، وندالیسم، معضلات اجتماعی، توزیع و مصرف مواد مخدر، ایجاد مشاغل سیاه و کاذب و... به حل وفصل مسائل ناشی از آن بیشتر پرداخته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->