سرخط خبرها

گذار از زیباسازی فصلی

  • کد خبر: ۷۹۹۵
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
گذار از زیباسازی فصلی
سید مصطفی بهشتی دبیر شهر آرا محله
ارکان مختلفی در یک شهر، تعیین‌کننده میزان کیفی زندگی در آن شهر هستند. امنیت، رفاه، شرایط عمرانی، امکانات تفریحی، حمل و نقل عمومی، خدمات‌رسانی درمانی و بسیاری از موارد دیگر از آن جمله محسوب می‌شوند. نبود هر کدام از ارکان و عوامل بیان شده می‌تواند در میزان کیفیت زندگی در شهر برای شهروندان تأثیر‌گذار باشد، اما بعضی موارد هستند که شاید نتوان از آن‌ها به عنوان رکنی از میزان کیفیت شهر یاد کرد، اما در جایگاهی هستند که می‌توانند بر کیفیت زندگی شهری بیفزایند.
زیباسازی شهری بخشی از مؤلفه‌هایی است که در ارکان یک شهر باکیفیت برای زندگی تعریف نمی‌شود، اما در حقیقت وجود آن می‌تواند بسیار برای شهر مفید باشد.
وقتی در شهر قدم می‌زنید، تا چه اندازه از قدم زدن لذت می‌برید و تا چه اندازه از فضای شهری که می‌بینید انرژی مثبت دریافت می‌کنید؟ آیا وقتی قصد قدم زدن در شهر را دارید بین چند مسیر مختلف برای این کار دچار تردید می‌شوید؟
پاسخ‌ها مشخص است، ما اگر قدم بزنیم برای تفریح و بعضا ورزش بدن خود ماست و این فضا‌های شهری نیست که توفیقی برای ما حاصل کند. درباره سؤال دوم هم با یک پاسخ واضح روبه‌رو هستیم، اینکه ما کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب می‌‎کنیم تا به مقصد مورد نظر برسیم، چرا که همه مسیر‌ها به لحاظ زیبایی بصری در یک حد و اندازه هستند.
امروزه ساخت مجتمع‌ها و ساختمان‌های مرتفع شکل بسیاری از خیابان‌ها و کوچه‌ها را به چالش کشیده و تدبیر نکردن برای زیباسازی شهری و توجه نکردن به ایجاد فضا‌های بصری زیبا موجب یک‌نواخت شدن کلان‌شهر مشهد در سال‌های نه چندان دور خواهد شد.
اگر به آنچه که از ابتدای سال تاکنون در شهر مشهد دیده‌ایم مروری داشته باشیم، ما در ۲ مقطع با فضاسازی بصری زیبا روبه‌رو شدیم، نخست در ایام نوروز و دیگری در ایام نیمه شعبان و تولد حضرت مهدی (عج) که هر دو اقدام مورد توجه شهروندان قرار گرفت و البته فصلی و گذرا بود. نگاه اصلاحی که باید ضمن توجه به هزینه‌ها و اعتبارات موجود در نظر گرفت این است که آیا شهر مشهد در ایام خاصی شهروند دارد؟ جواب منفی است و باید گفت مشهد در تمام طول سال شهروند دارد و پذیرای زائرانی از سراسر دنیا هست، زیبایی بصری شهر هم در یک دوره خاص لازم نیست، بلکه شهر باید در همه شرایط زیبا نشان داده شود.
المان‌های شهری نقش ویژه‌ای در زیباسازی فضا‌های شهری دارند که فقط در ایام خاصی اکران می‌شوند در حالی که باید این نکته را در نظر گرفت، همواره شهر مشهد ظرفیت‌های مختلفی را برای نشان دادن فرهنگ خود و خطه خراسان دارد، برای انس گرفتن بهتر شهروندان با شهر می‌توان در فصل پاییز و زمستان از المان‌های مفهومی بهره برد، کاشت گل‌های فصلی را در نظر گرفت، دیوار نگاره‌هایی را با بهره گرفتن از طرح‌های معماری و شهرسازی اجرا کرد ودر نهایت مردم را به پیشنهاد و اجرای طرح‌های بصری دعوت کرد. آنچه مسلم است شهروندان در بازه‌هایی خاص به نشاط و شادابی نیاز ندارند بلکه باید در تمام ایام سال زمینه ایجاد فضایی با نشاط در شهر فراهم شود، در این بین بخش عمده‌ای از کار و اعتبار را باید مدیریت شهری به عهده بگیرد و در قسمت دیگری هم شهروندان با ایده‌پردازی محله زندگی خود را زیبا کنند، این‌گونه شاید بتوان از زیباسازی‌های مقطعی گذر کرد و در تمامی روز‌ها از داشتن شهری بانشاط لذت برد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->