حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳؟
سرخط خبرها

افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده فرش دستباف

  • کد خبر: ۷۹۹۸۳
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده فرش دستباف
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌ای که قیمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالله بهرامی در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: اگرچه از سال ۹۷ فرش دستباف مورد تحریم آمریکا قرار گرفت اما این تحریم می‌توانست فقط ۲۰ درصد صادرات را مختل کند در حالی که صادرات فرش دستباف طی این سال‌ها به یک دهم رسیده است و ۸۰ درصد مشکلات را مسئولان داخلی به وجود آوردند.

 

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران افزود: طی سالیان گذشته صادرات فرش دستباف ایرانی بین ۴۰۰ تا ۱.۲ میلیارد دلار بود اما این ارقام به ۵۰ تا ۸۰ میلیون دلار رسیده است. طی ۵ ماه نخست امسال نیز صادرات فرش فقط ۱۵ میلیون دلار بود که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار برسد. حتی نمایشگاه فرش دستباف که طی ۲۹ سال گذشته همواره برگزار شده، امسال به دلیل کرونا لغو شد.

وی با بیان اینکه بازار داخل نیز همراه با بازار خارجی دچار رکود شده است، ادامه داد: صادرکننده انگیزه‌ای برای صادرات ندارد و هیچ گونه تسهیلات حمایتی و مشوقی به این بخش تعلق نگرفته است. همچنین ما بارها اعتراض کردیم که سیاست رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش لغو شود و یا تغییر کند زیرا اولاً اختلاف مبلغ ریالی دلار آزاد با نیمایی زیاد است و همچنین صادرات فرش با صادرات سایر کالاها فرق می‌کند. فرش عموماً به صورت امانی صادر می‌شود و خریدار در همان لحظه پول نمی‌دهد. ممکن است فرش برگشت داده شود و یا از کشوری به کشور دیگر ارسال شود. به هر حال تاکنون توجهی به این اعتراضات نشده است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده فرش دستباف

بهرامی گفت: در کنار این مشکل، قیمت مواد اولیه نیز هر روز در حال گران‌تر شدن است به گونه‌ای که قیمت تمام شده نسبت به پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است. خریدار خارجی نمی‌تواند این افزایش قیمت را درک کند از این رو رقبا مشتریان فعلی و آینده ایران را از آن خود می‌کنند.

 

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران اظهار داشت: همچنین مشکلات مربوط به تولید و نبود تسهیلات، موجب شده طراحان ایرانی به کشورهای پاکستان و ترکیه مهاجرت کنند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل نبود رانت در حوزه فرش دستباف، سرمایه گذاری در این بخش انجام نشد و برای دولت‌ها نیز حمایت از فرش دستباف در اولویت نبود و ما به راحتی جایگاه جهانی خود را از دست دادیم و اگر این روند تداوم یاد در آینده دیگر اثری از فرش دستباف ایرانی در دنیا وجود نخواهد داشت.

سیاست رفع تعهد ارزی باید تعیین تکلیف شود

بهرامی گفت: دولت سیزدهم باید سه موضوع را در دستور کار قرار دهد. موضوع نخست تعیین تکلیف رفع تعهد ارزی است. ما از بیرون تحریم شدیم و بانک مرکزی با این بخشنامه صادرات فرش را از داخل کشور تحریم کرد.

وی افزود: مساله سوم لزوم اعطای تسهیلات کم بهره به قالیباف است. قالیباف نمی‌تواند تسهیلات با نرخ‌های ۲۰ تا ۳۰ درصد بگیرد.

وی گفت: موضوع سوم نیز توسعه فراوری پشم است. ما پتانسیل زیادی در حوزه پشم و ابریشم داریم و می‌توانیم همچون گذشته تولیدکننده و صادرکننده در این بخش باشیم نه واردکننده.

 

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->