مدت قرنطینه کرونا دلتا چند روز است؟ + پاسخ به چند سوال مهم درباره سویه دلتا

  • کد خبر: ۸۰۰۱۳
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
  • ۵
مدت قرنطینه کرونا دلتا چند روز است؟ + پاسخ به چند سوال مهم درباره سویه دلتا
پیش از شیوع گسترده کرونای دلتا دوران نقاهت و استراحت بیماران مبتلا به کرونا ۱۴ روز یا دو هفته بود، اما به دلیل قدرت سرایت‌پذیری کرونای دلتا مدت قرنطینه بیمارانی که به این سویه مبتلا می‌شوند باید بیشتر باشد.

به گزارش شهرآرانیوز - پیش از شیوع گسترده کرونای دلتا مدت قرنطینه و استراحت بیماران مبتلا به کرونا ۱۴ روز یا دو هفته بود، اما به دلیل قدرت سرایت‌پذیری کرونای دلتا مدت قرنطینه بیمارانی که به این سویه مبتلا می‌شوند باید بیشتر باشد. محققان توصیه کرده‌اند که افراد مبتلا به گونه دلتا ویروس کرونا باید بیش از ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که بار ویروسی موجود در بدن افراد واکسینه‌نشده که به گونه دلتا ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، در روز دهم بیشتر از بار ویروسی ناشی از گونه‌های دیگر بوده است. بار ویروسی موجود در بدن افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده در ابتدای بیماری یکسان بوده است، اما با پیشرفت بیماری، بار ویروسی موجود در بدن افراد واکسینه‌شده کمتر از گروه دیگر بوده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که احتمال انتقال ویروس کرونا از افراد واکسینه‌شده به دیگران کمتر است. در ادامه به چند سوال درباره سویه دلتا ویروس کرونا پاسخ داده شده است.

 

قدرت سرایت سویه دلتا چندبرابر شده است؟

به گفته بسیاری از کارشناسان این ویروس مُسری‌ترین ویروس بیست سال اخیر است و به همین دلیل به سرعت می‌تواند از فرد مبتلا به اطرافیان و خانواده منتقل شود.

 

سرایت‌پذیری سویه  دلتا نسبت به سویه «آلفا» (انگلیسی) حداقل ۵۰% بیشتر شده است. از آنجا که سویه آلفا نیز نسبت به سویه اولیه پاندمی ۵۰% سرایت‌پذیری بالاتری داشته است؛ لذا سویه دلتا نسبت به سویه اوایل اپیدمی ۱۰۰ درصد مسری‌تر شده است. (منبع: سایت داروخانه ۱۳ آبان تهران)

 

نشانه‌های ابتلا به کرونای دلتا بعد از چند روز آشکار می‌شود؟

دوره کمون ویروس کرونای معمولی حدود سه تا ۱۴ روز است، اما در سویه جدید علائم به‌طور میانیگن ظرف دو تا سه روز خود را نشان می‌دهد. این سرعت بالا موجب می‌شود افراد سریعا بدحال شوند و ریه آن‌ها به سرعت درگیر شود. این افراد نیاز است که به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند. علایم این سویه عمدتا علایم سرماخوردگی یعنی سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب است.

 

مبتلایان به کرونای دلتا باید چندروز قرنطینه باشند؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا (ع) مشهد درباره دوران قرنطینه بیماران مبتلا به سویه دلتا ویروس کرونا در گفتگو با ایسنا گفته است: «به دلیل بالا بودن لود ویروس و قدرت سرایت بالای آن، مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا بیشتر از کووید قبلی است. در واقع مدت زمان قرنطینه کرونای قبلی ۱۰ تا ۱۴ روز بود ولی مدت زمان قرنطینه کرونای دلتا ۱۸ تا ۲۱ روز است. دوران قرنطینه کرونای دلتا از روز پیدا شدن علائم شروع می‌شود.»

 

علائم ابتلا به کرونای دلتا چند روز پس از مواجهه با ویروس بروز می‌کند؟

دکتر دفاعی، فوق تخصص ریه، درباره این سوال گفته است: «از سه تا ۱۰ روز پس از مواجهه یک فرد با بیمار مبتلا به کرونا، ممکن است علائم بیماری بروز پیدا کند اما با توجه به تهاجمی بودن ویروس دلتا، ممکن است که علائم ابتلا به کرونا پس از مواجهه فرد با بیمار، سریع‌تر نمایان شود.»

 

آیا افرادی که علائم در آن‌ها بعد از ۲۱ روز هم ادامه داشته، باید همچنان در قرنطینه بمانند؟

رزیتا خداشاهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضا (ع) مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال گفته است: «این مورد بستگی به این دارد که علائم چه باشد؛ هنگامی که فردی درگیری ریه دارد و ۲۱ روز از آن می‌گذرد، ممکن است پس از این مدت و تا یک ماه به تک‌سرفه‌ و بی‌حالی دچار باشد ولی بعد از ۲۱ روز نباید علائم فعال بیماری کرونا در بدن وی مشاهده شود. البته این موضوع در مورد افرادی است که درمان شده‌اند. ممکن است فردی در خانه‌اش باشد و تا ۱۰ روز علائم داشته باشد و هیچ درمانی هم انجام ندهد اما ضعف و بی‌حالی‌ در وی همچنان باقی بماند. به همین دلیل منظور از درمان، درمانی است که توسط پزشک انجام شود.»

 

بیماران بعد از بهبودی چه کنند؟

سعیده جهانبانی، پزشک متخصص بیماری‌های داخلی، درباره این سوال گفته است: «بیمارانی که دوره بیماری آن‌ها به انتها رسیده و به‌ویژه بیمارانی که بستری بوده‌اند و از بیمارستان مرخص شده‌اند و دوره سخت بیماری را پشت سر گذاشته‌اند، تا یکی دو ماه خیلی زود خسته می‌شوند و نباید فعالیت بدنی سنگین داشته باشند اما حتما فعالیتی در حد راه رفتن سبک داشته باشند و بی‌تحرک نمانند، ورزش بالاتنه را انجام دهند چون به تقویت عضلات تنفسی و بهبود سطح اکسیژن کمک می‌کند.»

 

مبتلایان به کرونا بعد از چندروز می‌توانند واکسن بزنند؟

خداشاهی درباره زمان مناسب تزریق واکسن برای کسانی که مبتلا به کرونا می‌شوند، گفته است: «کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، باید حداقل ۴ تا ۶ هفته از زمان درمانشان بگذرد تا بتوانند واکسن دریافت کنند ولی در مواردی که کسی علائم خفیفی دارد یا تست PCR شخصی مثبت بوده اما علائمی ندارد، چنین شخصی از ۲ هفته زودتر هم می‌تواند واکسن دریافت کند.»

 


اگر سوال دیگری درباره کرونای دلتا دارید در قسمت نظرات بنویسید.


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
0
ﺷﻮﻫﺮﻡ اﻻﻥ 23 ﺭﻭﺯﻩ ك اﺯ ﻋﻼﻳﻤﺶ ﻣﻴﮕﺬﺭﻩ ﻭﻭﺧﻮﺏ ﺷﺪﻩ ,اﻣﺎ ﺩﻛﺘﺮﺵ ﮔﻔﺘﻪ اﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺮﺧﻴﺺ اﺯ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻭ ﻫﻔﺘﻪ ﺩﻳﮕﻪ ﻗﺮﻧﻂﻴﻨﻪ ﺑﺎﺷﻲ ,ﻳﻌﻨﻲ ﻳﻚ ﻣﺎﻩ????
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
0
0
آیابیمار که تک سرفه دارد می‌تواند از منزل خارج شود به کسی سرایت نمیکند ؟
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
سلام همسر من به کرونا مبتلا شد و بعد از یک هفته دچار درگیری ریه شد و به مدت ۵روز در بیمارستان بستری شد، با توجه به اینکه دختر ۱۱ساله‌ی ما آسم آلرژی دارد آیا همچنان ۲۱ روز قرنطینه کافی است یا محض اطمینان یک هفته بیشتر در قرنطینه بمانند؟
مدیر پایگاه سلام. اگر این سه مورد درباره بیمار صادق است او می‌تواند به اجتماع برگردد: 21 روز از اولین علائمش می‌گذرد. دو روز را بدون مصرف داروهای مسکن تب نداشته است. تمام علائم بیمار برطرف شده است. کسانی که در بیمارستان بستری شده اند برای اطمینان بهتر است یک هفته بیشتر از 21 روز پرتکل ها را رعایت کنند. بیمار در روزهای اضافه با ماسک و با رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند در جمع حاضر شود.
کامران منصوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
0
با سلام
من امروز دقیقا از روزی که تستم مثبت شده 22 روز میگذره و تا امروز قرنطینه بودم.
روز 23 رفتم خونه و خانومم هم باردار هستن آیا بعد از 23 روز قرنطینه دیگه خطری خانومم رو تهدید نمیکنه؟؟؟؟
البته روز های 18 تا روز 20 ی کم کار سنگین انجام دادم و الان ی کم ضعف و بیحالی دارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
0
سلام. من ۱۴ روزه که به خاطر علایم خفیف خودم رو قرنطینه کردم که در روزهای اولیه بهبود پیدا کردم. لازم هس ۱۸ یا ۲۱ روز صبر کنم ؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->