آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

نگاهی به بازار مکاره تست کرونا و قیمت های بالاتر از مصوبه

  • کد خبر: ۸۱۳۸۵
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
نگاهی به بازار مکاره تست کرونا و قیمت های بالاتر از مصوبه
با وجود اعلام رسمی قیمت «پی‌سی‌آر» از سوی وزارت بهداشت، در مراکز منتخب بخش خصوصی نیز قیمت‌ها متفاوت است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ در این ۱۹ ماهی که از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد، چیزی که بیشتر از این بیماری مردم را آزار داده است، گرانی و کمبود‌های گاه وبیگاه ملزومات مربوط به کروناست و رعایت نشدن قیمت گذاری‌های دستوری وزارت بهداشت توسط برخی از مراکز ارائه دهنده خدمات کرونایی. یک روز قیمت دارو‌های ضروری و سِرُم سربه فلک می‌کشد و ناگهان در بازار نایاب و صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌ها ایجاد می‌شود، روز دیگر کیت تست کرونا پیدا نمی‌شود و یک بار هم برخی از آزمایشگاه‌ها آزمایش‌های کرونا را با هرقیمتی که خودشان تشخیص می‌دهند، انجام می‌دهند و حتی برخلاف قوانین وضع شده برای این روز‌های کرونا، از قبول کردن دفترچه‌های بیمه طفره می‌روند.

درحالی که وزارت بهداشت هزینه آزاد تست پی سی آر کرونا در بخش خصوصی را ۳۵۰ و در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده است، برخی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت، هزینه بیشتری از فهرست اعلامی وزارت بهداشت از مردم دریافت می‌کنند.

۱۶ اردیبهشت امسال معاونت بهداشت وزارت بهداشت فهرستی از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و تحت پوشش معاونت درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که مجوز دریافت آزمایش پی سی آر را از بیماران دارند منتشر کرد که در آن نام ۱۷ آزمایشگاه در شهر مشهد هم دیده می‌شد. برای اطلاع از قیمت آزمایش کرونا با یکی از این آزمایشگاه‌ها تماس می‌گیریم. مسئول پذیرش آزمایشگاه هزینه آزمایش را ۳۶۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: تنها درصورتی که پزشک متخصص عفونی تشخیص داده باشد که بیمار نیاز به این آزمایش دارد، بیمه را قبول می‌کنند و در غیراین صورت باید هزینه آزاد محاسبه شود.

با یکی دیگر از آزمایشگاه‌ها تماس می‌گیریم. متصدی این آزمایشگاه نیز هزینه تست کرونارا به صورت آزاد ۳۴۴‌هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: طبق اعلام وزارت بهداشت هرکس با هردفترچه بیمه‌ای باید ۱۰۳ هزار تومان پرداخت کند.

با آزمایشگاه دیگری از فهرست ۱۷ آزمایشگاه مورد تأیید که تماس می‌گیریم، هیچ دفترچه بیمه‌ای قبول نمی‌کند و قیمت آزمایش پی سی آر را ۳۵۵ هزار تومان اعلام می‌کند. با مسئول چهارمین آزمایشگاه تماس می‌گیریم و او اعلام می‌کند از بیمه شدگان تأمین اجتماعی ۱۷۰ هزار تومان و از نیرو‌های مسلح ۸۰‌هزارتومان دریافت می‌کند.

هزینه تست کرونا به صورت آزاد در این آزمایشگاه، همان قیمت وزارت بهداشت است. ۳۷۰ هزار تومان برای تست‌های آزاد و ۱۵۰ هزار تومان برای بیمه‌های تأمین اجتماعی و سلامت را کارشناس آزمایشگاه دیگری به ما اعلام و تأکید می‌کند که بیمه را درصورتی قبول می‌کنند که پزشکان مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته منتخب کرونا تجویز کرده باشند.

اوضاع قیمتی در سه چهار آزمایشگاه منتخب دیگر هم بدون بیمه یا همان قیمت وزارت بهداشت است یا ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بیشتر. بیمه شده‌های تأمین اجتماعی باید بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان پرداخت کنند و برای نیرو‌های مسلح هم این هزینه از ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است.

بیمه‌ها ۷۰ درصد از هزینه آزمایش را می‌پردازند

رئیس گروه پاراکلینیک دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در آبان ماه سال گذشته یک بار برای همیشه به ابهامات مربوط به پرداخت سهم سازمان‌های بیمه گر برای آزمایش کرونا پاسخ داد و گفت در صورتی که بیمار از سوی مراکز ۱۶ ساعته برای انجام تست به آزمایشگاه معرفی شود، با پرداخت هزینه ۶۹ هزارتومان می‌تواند تست را انجام دهد و بقیه مبلغ توسط بیمه پرداخت می‌شود؛ مسئله‌ای که کامران اخوان رضایت، معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی، نیز آن را تأیید کرد و گفت که طبق قانون وزارت بهداشت درخواست آزمایش پی سی آر کرونا باید توسط مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخواست و تجویز شود که دراین صورت سهم فردِ بیمه شده حدود ۷۰ هزار تومان خواهد بود. در واقع ۲۵۲ هزار تومان هزینه این آزمایش در بخش دولتی است که ۷۰ درصد آن را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند. قیمت آزمایش پی سی آر در بخش خصوصی هم حدود ۳۴۵ هزار تومان است.

تست در مراکز منتخب کرونا رایگان است

حمیدرضا رحیمی، دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد اجرایی مبارزه با کرونا، هم در گفتگو با خبرنگار ما و با اشاره به جزئیات هزینه‌های آزمایشگاهی برای تست کرونا بیان کرد: تست پی سی آر در مراکز بهداشت و منتخب کرونا رایگان است و هزینه آن در سایر مراکز آزمایشگاهی با بیمه حدود ۸۰ هزارو به صورت آزاد نزدیک به ۳۰۰‌هزار تومان است. این مسئله را بررسی می‌کنیم و درصورتی که تخلفی رخ داده باشد، با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->