سرخط خبرها

محله پاک آرزوست...

  • کد خبر: ۸۱۷۱
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
محله پاک آرزوست...
حدیث ربانی نایب‌رئیس شورای محله گاز
هر روز به میزان زباله‌های تولیدشده توسط جوامع بشری افزوده می‌شود، همین امر موجب آلوده شدن محیط‌زیست شده و منابع طبیعی را آلوده می‌کند.
طبق گزارش‌ها، 70درصد زباله‌های جهان بازیافت می‌شود، این در حالی است که ایران، فقط 20درصد از زباله را بازیافت می‌کند.
ازاین‌رو جمع‌آوری پسماندهای خشک و زباله‌های خانگی یکی از مسائل مهم و حیاتی در حوزه خدمات شهری محسوب می‌شود که پیامدهای بهداشتی آن نیز برای همگان واضح است. بدین ترتیب بهترین روش در مدیریت صحیح زباله و پسماندها تفکیک آن‌ها از مبدأ است. این طرح نیازمند:
1. سامان‌دهی و هدفمندسازی جمع‌آوری پسماندهای خشک
2. اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی تمام شهروندان در محیط محله و در سطح کلان است.
بدین‌دلیل تمام محله‌های شهر محتاج طرح‌های جدید و تشویقی ویژه شهروندان توسط نهادهای ذی‌ربط است ازجمله: اختصاص سطل‌های مخصوص زباله‌های کاغذی، پلاستیکی، شیشه، قوطی‌های فلزی، پس‌مانده مواد غذایی و مواد غیرقابل بازیافت برای واحدهای مسکونی یا قراردادن کانکس‌های مخصوص بازیافت در محله، همچنین برگزاری غرفه و همایش در این زمینه برای بالابردن آگاهی شهروندان، نصب بنر در معابر برای اطلاع‌رسانی از طرح بازیافت می‌تواند مفید واقع شود.
همچنین با فرهنگ‌سازی و قوانین جدی‌تر در این زمینه می‌توان به‌عنوان نمونه، پاکت‌های مخصوص غذا را جایگزین پلاستیک‌هایی کرد که سالیان زیاد در طبیعت می‌مانند و تجزیه نمی‌شوندیا حتی در سوپرمارکت‌ها می‌توانید شانه تخم‌مرغ قبلی را با خودتان برده و دوباره پرکنید و به منزل ببرید و مغازه‌دار هم موظف می‌شود با شما همکاری کند.
و پیشنهاد بعدی، شما می‌توانید حداقل 4مترمربع در هر آپارتمان را به محل جمع‌آوری زباله قابل بازیافت اختصاص دهید.
ازجمله فواید سامان‌دهی پسماندهای قابل بازیافت:
بهبود وضعیت ظاهری شهر، کاهش مصرف انرژی، کاهش میزان زباله، ایجاد شرکت‌های کوچک که خود باعث اشتغال‌زایی است، بهبود شرایط بهداشتی و کم شدن افراد زباله‌گرد و بازیافت جمع کن در محله و منطقه که خود معضلات دیگری را در پی دارد کاهش می‌دهد که در این امر نقش مردم تأثیر بسزایی را ایفا می‌کند.
ازاین‌رو علاوه بر اینکه شروع اطلاع‌رسانی در این زمینه را در محله باید آغاز کرد دست یاری مسئولان و نهادهای مربوطه را هم می‌فشاریم تا با همکاری این عزیزان محیط‌زیست پاک و سالمی را داشته باشیم.
اگر همه ما شهروندان نسبت به محیط‌زیست و منابع طبیعی مسئولیت‌پذیر باشیم، به‌طورقطع از تولید بیش‌ازحد انواع زباله پرهیز می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->