تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

دانش‌آموز انقلابی دغدغه‌مند است

  • کد خبر: ۸۲۲۲
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۴
دانش‌آموز انقلابی دغدغه‌مند است
قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی
نیاز امروز کشور به تربیت دانش‌آموزان انقلابی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. فردای ایران اسلامی در دستان قشر نوجوان و جوانی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب از ایشان یاد می‌کنند که بناست بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران را آغاز کند. نسلی که نیازموده‌ها را بیازماید و ندیده‌ها را ببیند و کارآزموده و پرانگیزه از این انقلاب عظیم پاسداری کند و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک گرداند. نسلی که روحیه انقلابی در آن متجلی شده و در هرجایی که حضور دارد، برای کشور و جامعه خویش مفید باشد، گذشته را درست بشناسد و از تجربه‌ها درس بگیرد، فریب دروغ‌پردازی‌ها و تحریف‌های دشمنان انقلاب را نخورد و با ذهنی آزاد به فردا‌های روشن بیندیشد.
بارزترین ویژگی یک دانش‌آموز انقلابی، دغدغه‌مندی او است. به تعبیر مرحوم دکتر شریعتی، داشتن دغدغه درباره دیگران و جامعه، ویژگی و مشخصه یک انسان واقعی است؛ بنابراین تعلیم و تربیت ما که وظیفه اصلی خود را ساختن انسان تعریف می‌کند، باید دغدغه‌مندی را در ساحت‌های مختلف هر فرد پرورش دهد. تعلیم و تربیت جدا از نیاز‌ها و مشکلات جامعه نه‌تن‌ها ره به جایی نمی‌برد، بلکه یادگیری و انتقال مفاهیم و ارزش‌ها را نیز مسدود می‌کند. آموزش باید مسئله‌محور باشد و دغدغه‌های جامعه در آن برجسته و راه‌های حل آن برای دانش‌آموزان روشن شود.
عدالت‌خواهی دیگر ویژگی یک دانش‌آموز انقلابی است. شهیدان ۱۳ آبان به‌پاخاستند تا دستیابی و حرکت به‌سوی آرمان عدالت و برابری را فریاد زنند تا آنان که هنوز صدای انقلاب را نشنیده بودند، آگاه شوند و تکلیف خود را با تبعیض و بی‌عدالتی روشن کنند. دانش‌آموز انقلابی امروز نیز باید عدالت را بشناسد و دستیابی به آن را در لحظه لحظه زندگی خویش دنبال کند. هر انقلابی منتج به تحول و تغییراتی عمیق در فکر، اندیشه و ساختار‌های یک کشور می‌شود. انقلابیون دیروز پذیرفته بودند که تحول و اصلاح دائمی لازمه رشد و تعالی ماست و از این رو خود را برای آن آماده کردند و اصلاح و تحول انقلابی را کلید زدند. دانش‌آموز تربیت‌یافته در مکتب انقلابی نیز باید بپذیرد که اصلاح دائمی، چه در فرد و چه در جامعه، لازمه توسعه و تعالی فردی و اجتماعی است. پذیرش اصلاح‌پذیری است که حل آسیب‌ها و مشکلات را برای ما آسان و ما را در گذر از بحران‌ها یاری می‌کند. انقلابی بودن با انجماد سازگار نیست. دانش‌آموز انقلابی چگونگی فکر کردن را می‌آموزد تا نو بیندیشد و نو عمل کند و گذشته را با دیده اصلاح بازخوانی کند. در شرایط حساس کنونی کشور که بیش از هر زمان دیگری جامعه ما به همدلی و همبستگی میان همه اقشار نیاز دارد، فرصت تقویت هم‌زبانی و یادآوری مسیر پیموده شده و هم‌پیمان شدن دوباره ملت می‌تواند مغتنم باشد و امید به فردای روشن را در چشم جامعه ما پررنگ‌تر کند. راهپیمایی ۱۳ آبان با جلوداری دانش‌آموزان فهیم و آگاه می‌تواند این نقش مهم و حیاتی را برای امروز ایران اسلامی بازی کند. بدون تردید آنچه ما را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب و پیمودن مسیر توسعه و تعالی کشور یاری می‌رساند، تقویت اشتراک‌های موجود میان مردم است و میعادگاهی مانند ۱۳ آبان می‌تواند صحنه‌ای برای یکی‌شدن ملت ایران به پیش‌گامی آینده‌سازان این مرزوبوم باشد. در این میان نقش دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر شکل‌گیری این روز تاریخی، در حرکت‌های اجتماعی و سیاسی متناسب با این واقعه، همواره پررنگ‌تر از دیگر قشر‌ها بوده و پاییز امسال و درحالی‌که انقلاب اسلامی ایران همراه با پشتوانه مردمی خود در گذرگاه تاریخی دیگری قرار دارد، باز هم شاهد رویش جوانه‌های امید و آگاهی و اعتماد در سراسر ایران عزیز خواهیم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->