باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد
سرخط خبرها

شهردار مشهد تاکید کرد: همکاری با بخش خصوصی، ضرورت توسعه و اولویت شهر

  • کد خبر: ۸۲۳۸۷
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
شهردار مشهد تاکید کرد: همکاری با بخش خصوصی، ضرورت توسعه و اولویت شهر
شهردار مشهد گفت: نگاه مدیریت شهری به بخش خصوصی باید تغییر کند؛ ما نه تنها ما خودمان را موظف با همکاری بخش خصوصی می‌دانیم، بلکه آن را یک ضرورت برای توسعه شهر مشهد می‌دانیم.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالله ارجائی در دیدار خود با رییس اتاق بازرگانی ایران و اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی که باحضور سرپرست معاونت اقتصادی و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد و سخنگوی ششمین دوره شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: شورای ششم و شهرداری بر این اعتقاد است که این شهر را نمی‌توان با ۱۸ هزار میلیارد تومان اداره کرد.

وی ادامه داد: پیام دوره جدید مدیریت شهری و اولویت اصلی آن در ۴ سال آینده هم گامی با بخش خصوصی متعهد برای ساختن شهری در تراز انقلاب اسلامی است.

شهردار مشهد بیان کرد: نگاه مدیریت شهری به بخش خصوصی باید تغییر کند؛ ما نه تنها ما خودمان را موظف با همکاری بخش خصوصی می‌دانیم، بلکه آن را یک ضرورت برای توسعه شهر مشهد می‌دانیم.

ارجائی افزود: اگر ما به بودجه‌های دولتی و درآمد‌های ناپایدار شهری که استفاده از آن ضرر بیشتری از سود دارد، دلخوش شویم، به اشتباه استراتژیک دچار می‌شویم. هنر مدیریت شهری جلب اعتماد بخش خصوصی و ورود فعالان این عرصه به پروژه‌های انتفاعی شهر است.

وی تصریح کرد: امروز ما اینجا هستیم تا از شما دعوت کنیم، مدیریت شهری برای ورود شما به پروژه‌های انتفاعی شهری در خدمت شما خواهد بود.

شهردار مشهد بیان کرد: این جا می‌تواند یک اتاق مشاوره برای شهرداری باشد و این امر یک واقعیت انکارناپذیر است. در حال حاضر در کجای کشور برویم و شاهد آن باشیم که دلسوزان و فعالان اقتصادی دور هم جمع شده باشند و یک فصل مشترک تحت عنوان فعالیت برای مشهد داشته باشند.

ارجائی تاکید کرد: کسانی که در این شهر فعالیت اقتصادی دارند از چند جنبه توسعه شهر مشهد برایشان مهم است، لذا آن‌ها را مشاوران امین و همکاران صدیق خود می‌دانیم. امید داریم در این دوره همکاری ما با بخش خصوصی به بالاترین حد برسد.

وی عنوان کرد: ایجاد این راهکار‌ها و فرآیند‌ها چارچوب‌هایی دارد. به نظر می‌رسد که ظرف مدت کوتاهی یک تفاهم نامه بین اتاق بازرگانی استان و مجموعه مدیریت شهری در عرصه‌های مختلف (برنامه اقدام مشترک) منعقد شود. شورای شهر مشهد و شهرداری در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

شهردار مشهد افزود: ما باید بدانیم نقشه راه خود در این چهار سال چیست و تعیین کنیم قرار است باهم چه مسیری را طی کنیم. سهم بخش خصوصی و قسمت‌های ورود شهرداری به موضوعات مهم باید مشهود باشد.

ارجائی اضافه کرد: ما می‌توانیم کمتر از یک ماه چارچوب‌های اولیه را مشخص کنیم و به سرعت به اقدامات مشترک دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه به درستی سهم مدیریت شهری از اقتصادی زیارت بسیار اندک است، اضافه کرد: این شهر به دلیل وجود امام رضا (ع) شکل گرفته است. شتابی که مشهد در رشد خود می‌بیند باید عامل بیرونی آن را توجیه کند.

شهردار مشهد با بیان اینکه امروزه به صورت مستقیم سهم مدیریت شهری از اقتصاد زیارت چشمگیر نیست، اضافه کرد: باید تلاش کرد به این نکته پرداخته شود.

ارجائی با بیان اینکه تاثیر مشهد در اقتصاد ملی و بین المللی چشمگیر نیست، خاطرنشان کرد: اگر ادعای جهان شهری داریم، به گفتن کافی نیست؛ جهان شهر دارای شاخص‌هایی است که یکی از این شاخص‌ها تاثیر مشهد در کشور‌های همسایه است. باید تاثیر مشهد در اقتصاد کشور‌های همسایه قابل ملاحظه باشد.

وی تصریح کرد: نکات مهمی وجود دارد که باید مدیریت در استان و همکاران شهرداری مدنظر قرار بگیرند و آن هم سهم بری از ثروت انباشته به جای فرصت ایجاد ثروت است.

شهردار مشهد ادامه داد: ما در این دوره ساختار بین المللی شهرداری را تقویت خواهیم کرد همچنین به طور جد به موضوع نیروی انسانی خواهیم پرداخت. نگاه ما به عرصه بین الملل با اولویت مسائل اقتصادی است.

ارجائی با بیان اینکه ما می‌پنداریم که شهرداری می‌تواند پناه سرمایه گذاران باشد، افزود: ما آمادگی آن را داریم که اگر مشکلی بر سر راه شما وجود دارد با تلاش‌های مداوم رفع کنیم.

وی تاکید کرد: حقوق مکتسبه در شهر یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. همچنین موضوع محور غرب در مشهد درد دیرینه‌ای است که باید به آن توجه شود. امید داریم با یک همکاری چندجانبه بتوانیم این موارد را مرتفع کنیم.

شهردار مشهد با اشاره به بحث هوشمندسازی، عنوان کرد: این موضوع دارای چندین جنبه مفید است. یکی از خوبی‌های این موضوع این است که فرآیند‌ها را کوتاه می‌کند، اما در خصوص آن مقاومت‌هایی وجود دارد، هوشمندسازی سبب کاهش فساد خواهد شد.

پیگیر ایجاد ردیف بودجه ۲۰ هزار میلیاردی برای شهرداری هستیم

موسی الرضا حاجی بگلو ، سخنگوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این دیدار گفت: دولت باید به ما کمک کند. یکی از اقداماتی که در حال پیگیری آن هستیم ایجاد ردیف بودجه مستقل ۲۰ هزار میلیاردی در بودجه کلی برای شهرداری است؛ زیرا شرایط ما در شهر مشهد با سه و نیم میلیون جمعیت و سالانه ۳۰ میلیون زائر با شهر‌های دیگر تفاوت‌های زیادی دارد.

وی اظهار کرد: در مشهد مقدس خدمات ما ملی است، اما بودجه محلی به ما اختصاص داده می‌شود. با ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌توان شهر را اداره کرد و همه خدمات ما از جمله حمل و نقل عمومی به صورت ملی انجام مشود.

وی افزود: همچنین ما به عنوان خادم تمامی خدمات مورد نیاز زائران و مجاوران را فراهم کرده ایم.

سخنگوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: دولت باید به ما کمک کند. یکی از اقداماتی که در حال پیگیری آن هستیم ایجاد ردیف بودجه مستقل ۲۰ هزار میلیاردی در بودجه کلی برای شهرداری است؛ زیرا شرایط ما در شهر مشهد با سه و نیم میلیون جمعت و سالانه ۳۰ میلیون زائر با شهر‌های دیگر تفاوت‌های زیادی دارد.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بنده نایب رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد هستم، این آمادگی وجود دارد که کلیه کمیته‌های موردنیاز اقتصادی را در کمیسیون ایجاد شود تا بعد از مراجعه سرمایه گذاران با شورا، بتوانیم جلسات مشترکی با اتاق بازرگانی برقرار کنیم.

دولت باید از نظر مالی به شهرداری توجه کند

 غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این دیدار گفت: اداره کردن یک شهر به لحاظ مالی کار دشواری است و سنگینی زیادی بر دوش شورا و شهرداری قرار می‌دهد. از این نظر دولت باید از لحاظ مالی به شهرداری توجه کند و شهرداری باید بتواند به کمک مردم درآمد پایداری را ایجاد کند.
وی اظهار کرد: شهرداری از سازمان‌های مردم محور است، اما این امر نافی آن نیست که برای اداره کردن شهر، دولت کمکی به شهرداری نکند.

وی ادامه داد: آنچه توقع است این بوده که دولت به لحاظ مالی کمک‌های لازم را به شهرداری انجام دهد. اداره کردن یک شهر به لحاظ مالی کار دشواری است و سنگینی زیادی بر دوش شورا و شهرداری قرار می‌دهد. از این نظر دولت باید از لحاظ مالی به شهرداری توجه کند و شهرداری باید بتواند به کمک مردم درآمد پایداری را ایجاد کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: بنده اعتقاد دارم همه باید به لحاظ کسب درآمد مالی به شهرداری کمک کنند و در قبال آن شهرداری، برای کسب درآمد؛ راه‌های منطقی را اولویت خود قرار دهد و به هر شیوه متصل نشود.

شافعی عنوان کرد: بحثی که همیشه در اتاق بازرگانی هم مطرح شده و این به عنوان نقد مطرح شده این است که ما به لحاظ معماری بی هویت کامل شدیم.

وی اضافه کرد: ما نمی‌دانیم که ساختار شهری از نظر معماری تا چه حد سنتی و امروزی است. ناهمگونی در معماری شهر بهم ریخته است و این امر برای شهر مذهبی مانند شهر مشهد نیازمند یک سیاست مدون است.

رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در حال حاضر اقتصاد مهم‌ترین مساله در کشور است. اعضای حاضر در اتاق بازرگانی استان در این رابطه در کنار شما هستند و می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها نظرات کارشناسی اقتصادی شهری را به شما منتقل کنند.

اقدامات شهرداری مشهد در بحث واکسیناسیون بی نظیر بود

در ادامه این جلسه محمد حسین روشنک، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در بحث واکسیناسیون اگر همت شهرداری نبود، شاهد این همه موفقیت نبودیم، اظهار کرد: سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه شهری مشهد، بی پناه است و حجم زیادی از سرمایه‌های شهری مشهد به تهران، شیراز، اصفهان و خارج از کشور رفته است.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: برای حل مشکلات موجود باید کمیته‌ای با حضور مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد و اتاق بازرگانی تشکیل شود و ما نیز در این راه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

در ادامه جلسه نیز تعداد دیگری از فعالان اقتصادی به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص بهبود شرایط اقتصادی استان پرداختند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->