برنامه شهردار مشهد، خلاقانه است

  • کد خبر: ۸۲۳۱۶
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
برنامه شهردار مشهد، خلاقانه است
محمد آصفی، عضو شورای چهارم شهر مشهد گفت: ارائه برنامه‌های مدیریت شهری مشهد برای یک دوره چهارساله، درحقیقت ارائه نقشه راه است.

کوثری | شهرآرانیوز؛ سیدعبدا... ارجائی، شهردار جوان مشهد که برنامه‌های خود را برای اداره مشهدالرضا (ع)، جهان‌شهر برکت و کرامت، در قالب ۱۹ راهبرد و ۱۸ چرخش تحول‌آفرین ارائه کرده است، مدتی پس از آغاز به کارش در گفت‌وگویی با بیان اینکه شورای شهر به فرد رأی نداده بلکه به برنامه رأی داده است، این پرسش را مطرح کرد که چرا تاکنون کسی برنامه‌هایش را نقد نکرده است و چرا برای آن پیوست تکمیلی ایجاد نمی‌شود؟ در همین راستا بر آن شدیم تا بند‌های این برنامه راهبردی را در قالب گفتگو‌هایی با اعضای ادوار شورای اسلامی شهر مشهد مرور کنیم و نظرات آن‌ها را جویا شویم.

اولین گفتگو از این سلسله گفت‌وگوها، با محمد آصفی، عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد پیش روی شماست. عضو شورای چهارم شهر مشهد گفت: ارائه برنامه‌های مدیریت شهری مشهد برای یک دوره چهارساله، درحقیقت ارائه نقشه راه است. محمد آصفی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های شهردار برای مشهد نقشه راه شهر محسوب می‌شود، افزود: این نقشه راه به عنوان رویکرد کلی، برنامه خوبی است که رویکردی خلاقانه و جوانانه دارد.

وی با اشاره به اینکه ادبیات این برنامه، راهبرد‌هایی دارد که مبتنی بر نیاز‌ها و خواسته‌های نسل امروز است، ادامه داد: اولویت اصلی این برنامه جوان‌ها هستند و این موضوع در مفاد این برنامه به روشنی دیده می‌شود. تحقق این رویکرد با توجه به تجربیات و تخصص شهردار مشهد، دور از انتظار نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای چهارم شهر مشهد گفت: رویکردی خلاقانه و هوشمند در برنامه مدیریت شهری مشهد در این دوره چهارساله وجود دارد. برای نمونه، وقتی شعار «شهر جهانی» در این برنامه دیده می‌شود، به این معناست که «شهر الکترونیک» باید به طور صددرصدی در شهر اجرا شود و این موضوع برای شهروندان ملموس باشد.

آصفی تصریح کرد: برای رسیدن به شهر جهانی، باید ساختار‌ها و بستر‌های لازم در کوتاه مدت به ثمر بنشیند. در ارائه این شعار حتی برنامه ریزی میان مدت و درازمدت جایی ندارد. یعنی در کوتاه مدت باید همه زیرساخت‌ها برای تحقق و عملیاتی شدن یک شهر جهانی اجرایی شود.

وی ادامه داد: برای تحقق این اتفاق، شهردار مشهد در وهله اول باید توانمندی سازمان فاوای شهرداری مشهد را بررسی کند که آیا ساختار این سازمان منطبق با رویکرد این جهان شهر است؟ نمی‌توان برای یک شهر شعار جهانی سرداد، اما سازمان فاوای آن در حد یک کشور، یک استان و حد یک شهر کوچک باشد؛ بنابراین پست‌های سازمانی و تشکیلات تعریف شده در این سازمان در وهله اول باید منطبق بر این رویکرد تنظیم شود.

عضو پیشین شورای شهر مشهد با تأکید بر اینکه سازمان فاوا پیش نیاز تحقق شعار شهر جهانی است، اظهار کرد: در بخش‌های مختلف شهرداری مشهد باید این رویکرد منطبق با شعار شهر جهانی تنظیم و برنامه ریزی شود؛ بنابراین باید در ساختار سازمان گسترده شهرداری نیز برای تحقق این شعار‌ها بازاندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه باید منطبق با این شعار جهانی در بدنه و ساختار شهرداری در بخش‌هایی کوچک سازی و در برخی بخش‌ها شاهد گسترش ساختار و مسئولیت‌ها باشیم، گفت: چابک سازی نیرو‌ها موضوعی مهم است و برای نیروی انسانی منطبق بر این شعار‌ها هم باید برنامه ریزی شود. آصفی تصریح کرد: شهردار مشهد باید برای تحقق رویکرد‌ها و شعار‌های خود ابزار مناسب را فراهم کند. زیرا این مسیر نیازمند سرعت زیادی است. پس باید منطبق بر این شعار‌ها زیرساخت‌ها فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->