آغاز فروش فوق‌العاده ۱۱ محصول ایران خودرو از امروز (۴ مرداد ۱۴۰۴) + جزئیات مشتری محصولات ایران خودرو نصف شد واکنش منفی بورس به مذاکرات ایران و ۳ کشور اروپایی | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ مرداد ۱۴۰۴) خرید تضمینی گندم از ۶.۷ میلیون تن فراتر رفت (۴ مرداد ۱۴۰۴) بانک مرکزی: کارمزد اضافه در تبدیل ارز ممنوع است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۴ مرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد بیشتر از ۸۸ هزار تومان جزئیات راه‌اندازی قطار مسافری در ۳ مسیر جدید به دوشنبه، هرات و آنکارا اعلام فهرست انواع گوشت و فرآورده معاف از مالیات بر ارزش افزوده قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۴ مرداد ۱۴۰۴) واردات پارچه کاهش یافت | کاهش ۹۰ میلیون دلاری پس از رشد ۱۰۰ درصدی تحقق شعار سال در صنف طلافروشان با بازتولید طلای مستعمل | سود فروش طلای دست‌دوم، در جیب عده‌ای سرمایه‌دار بیش از ۴۰ همت، خسارت قطعی برق به صنایع خراسان رضوی | پرداخت خسارت‌ها در هاله‌ای از ابهام آخرین اخبار از بیمه رانندگان کامیون و تاکسی‌های اینترنتی از زبان وزیر آغاز فروش ارز اربعین از امروز در ۴ بانک (۴ مرداد ۱۴۰۴) + قیمت قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۴ مرداد ۱۴۰۴) | افزایش قیمت ۵ قلم میوه در یک هفته اخیر تخلیه ۷۰ درصد بار برنج قاچاق پاکستانی در مازندران و توزیع در بازار به اسم برنج ایرانی اولین حراج شمش طلا در مردادماه، فردا (۵ مرداد ۱۴۰۴) | وجه‌الضمان یک میلیارد تومانی به ازای هر شمش نحوه خرید و فروش مسکن تغییر کرد | ایجاد مشکلات در این شیوه ثبت‌نام بیش از ۴۰ هزار نفر برای دریافت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان افزایش قیمت نفت (۳ مرداد ۱۴۰۴) مهلت شرکت در طرح بیمه سهام تمدید شد مسیر سخت صنعت ساختمان، از چاله به چاه | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد + فیلم معاون وزیر صمت: برنامه قطعی برق صنایع در اختیار استان‌ها است با پیشنهاد روسیه، ایران مرکز اقتصاد بریکس می‌شود معرفی بروکر ارانته (Errante) [واریز ریالی + رگوله معتبر و پشتیبانی فارسی] زائران چگونه ارز اربعین ۱۴۰۴ را دریافت کنند؟ واردات ۱۶۵۰ تن برنج پاکستانی به خراسان رضوی | آیا مشکل کمبود برنج حل می‌شود؟ آغاز طرح فروش ۱۱ محصول ایران‌خودرو از ۴ مرداد بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم
سرخط خبرها

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟

  • کد خبر: ۸۳۰۸۰
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟
عراق به خودروهای ایرانی دست رد زد و حالا به نظر می‌رسد فعلا صادرات خودرو تا پایان سال منتفی شود اما چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟ یک کارشناس بازار خودرو گفت: خودروهای ما استاندارد بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. خودروهای ایرانی ترجمه یا تلفیقی از استانداردهای جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.

در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

 

نپذیرفتن خودروهای ایرانی بهانه است!

 

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.

مهدی دادفر توضیح می‎دهد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.

او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.

با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

همچنین یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->