بازگشت پرواز‌های «قطر ایرویز» به ایران پس از ۲ ماه وقفه به دلیل جنک ۱۲ روزه (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) ظهوریان: دولت لایحه‌ای در حمایت از اقتصاد دیجیتال به مجلس ارائه دهد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز یکشنبه (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) تأمین ماشین‌آلات جدید آتش‌نشانی برای شهرداری‌های خراسان رضوی در دستور کار سازمان همیاری + فیلم بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) | تویوتا کرولا هیبرید چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد چشمگیر قیمت پراید تحویل ۳۰ روزه خودرو صحت دارد؟ بررسی پرطرفدارترین موبایل‌ها در مشهد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه به ۱۸۳ هزار کد رسید صعود آرام نرخ سود بین‌بانکی به آستانه ۲۴ درصد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) مکانیسم ماشه بر صادرات نفت ایران چه تاثیری دارد؟ هشدار بانک مرکزی: فعالیت بانکی و صرافی بدون مجوز «جرم» است ساعات کار ادارات تهران از مهر ماه ۱۴۰۴ شناور می‌شود امتیاز دولت به معدن‌کاران | تخفیف «حقوق دولتی معادن» در پی ناترازی انرژی و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه +جزئیات بورس منفی، اما متعادل | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) خرید راهبند اتوماتیک؛ مقایسه مدل‌های هیدرولیک و الکترومکانیکی برای پارکینگ‌ها قیمت مسکن کاهش یافت | بازار مسکن در مسیر بازیابی یا رکود عمیق‌تر؟ (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) صنایع پر تقاضا در بورس کدامند؟ (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) دلیل پرواز قیمت مرغ از نظر وزیر جهاد کشاورزی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی از مرز ۳۴۳ هزار تن گذشت (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) ایستگاه متروی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افتتاح می‌شود الگوی تکرارشونده کریدور زنگزور علیه اقتصاد ایران | زنگزور ابزاری برای حذف ایران از معادلات اوراسیا قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) | افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه قیمت طلا ابتدای هفته در مشهد چقدر است؟ (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) بورس در گرداب ریزش‌ها | بررسی عوامل سقوط بازار سرمایه (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) زمان واریز فوق‌العاده خاص کارمندان و افزایش حقوق مشخص شد بازار برنج در مسیر آرامش | به تعادل حداکثری بازار تا پایان سال امیدواریم
سرخط خبرها

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟

  • کد خبر: ۸۳۰۸۰
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟
عراق به خودروهای ایرانی دست رد زد و حالا به نظر می‌رسد فعلا صادرات خودرو تا پایان سال منتفی شود اما چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟ یک کارشناس بازار خودرو گفت: خودروهای ما استاندارد بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. خودروهای ایرانی ترجمه یا تلفیقی از استانداردهای جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.

در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

 

نپذیرفتن خودروهای ایرانی بهانه است!

 

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.

مهدی دادفر توضیح می‎دهد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.

او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.

با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

همچنین یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->