افت قیمت دلار به کانال پایین‌تر (۹ مهر ۱۴۰۴) بیمه رانندگان به کجا رسید؟ | تصویب کلیات طرح اصلاح قانون بیمه رانندگان در مجلس قیمت دینار عراق افزایش یافت | نرخ درهم امارات و لیر ترکیه در مشهد چند؟ (۹ مهر ۱۴۰۴) نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۹ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۹ مهر ۱۴۰۴) | کدو حلوایی کیلویی ۱۳ هزار تومان  متخلف احتکار مرغ در مشهد، به تعزیرات معرفی شد (۹ مهر ۱۴۰۴) حراج سکه امروز (۹ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود | بهترین عدد برای خرید سکه دولتی آغاز واریز سود سهام عدالت از امروز (۹ مهرماه ۱۴۰۴) | مبلغ سود از ۷۴۷ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان میدری خبر داد: مرگ ۶۹۳ کارگر بر اثر حادثه کار در سال ۱۴۰۳ سهام عدالت از فردا (چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴) شارژ می‌شود+ جزئیات سقوط ۲۷۰۰ تومانی قیمت نقره (۸ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار فردا (چهارشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ از نمایش محصولات تا بیان مطالبات | روایتی از هفتمین نمایشگاه صنعت مبلمان در مشهد آغاز به‌کار نمایشگاه صنایع شیمیایی و صنعت مبلمان در مشهد + فیلم (۸ مهر ۱۴۰۴) وزیر صمت: توسعه همکاری منطقه‌ای، سیاست اصولی و محور اساسی دیپلماسی اقتصادی ایران است اتصال ۱۶ هزار و ۴۰۰ خانوار خراسان رضوی به شبکه فیبرنوری گزارش مرکز آمار از افزایش ۱۱ درصدی قیمت گوشت قرمز و مرغ ظرف یک ماه (مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۸ مهر ۱۴۰۴) | تویوتا لوین چند؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ مهر ۱۴۰۴) | پراید ۵۰۰ میلیونی شد فصل رشد دلار رسمی | کدام شرکت‌های بورسی از رشد نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند؟ مشتریان بانک‌ها سطح‌بندی می‌شوند | محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد سکه‌های پارسیان گران شدند (۸ مهر ۱۴۰۴) + جدول روند صعودی بورس ادامه می‌یابد؟ | جهش ۲برابری ارزش معاملات خُرد (۸ مهر ۱۴۰۴) ابهام بزرگ در بازار برنج؛ شکاف عجیب قیمت برنج وارداتی چرا تورم حبوبات از ۶۰درصد عبور کرد؟ تأمین ۶.۵ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های اساسی و دارو در نیمه نخست ۱۴۰۴
سرخط خبرها

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟

  • کد خبر: ۸۳۰۸۰
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴
چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟
عراق به خودروهای ایرانی دست رد زد و حالا به نظر می‌رسد فعلا صادرات خودرو تا پایان سال منتفی شود اما چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟ یک کارشناس بازار خودرو گفت: خودروهای ما استاندارد بین‌المللی را رعایت نمی‌کند. خودروهای ایرانی ترجمه یا تلفیقی از استانداردهای جهانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، صادرات خودروهای ایرانی به عراق منتفی شد. مهمترین دلیلی که سبب شد عراق خودروهای ایرانی را نپذیرد این بود که خودروسازان ایران استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

آنچه مشخص است این روزها منطقه وضعیت عادی ندارد. از شرق کشور طالبان و از شمال مانورهای نظامی در باکو باعث آشوب در منطقه شده و به گفته فعالان بازار این مسائل می‌تواند خطر بزرگی برای توسعه صادرات باشد.

هر چند مقامات ایرانی برای صادرات خودرو مذاکرات فشرده‌ای با طرف عراقی داشتند اما در نهایت یکی از پیش شرط‌های آنها که غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود به آن اشاره کرده این است که آنها اصرار به رعایت ایمنی و کاهش آلایندگی دارند.

در حالی عراقی‌ها کاهش آلایندگی را یکی از شروط اصلی خود گذاشته‌اند که سال‌هاست تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای خودرویی از آلودگی هوا رنج می‌برد.

 

نپذیرفتن خودروهای ایرانی بهانه است!

 

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.

مهدی دادفر توضیح می‎دهد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.

او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.

با توجه به برهم ریختگی مسائل منطقه باید دید که آیا صادرات خودرو واقعا اولویت دارد یا ممکن است برای تسریع بخشیدن به مبادلات اقتصادی موضوعات سیاست خارجه مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

همچنین یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->