دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

مترو مشهد نیازمند نگاه ویژه دولت است

  • کد خبر: ۸۳۳۶۶
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
مترو مشهد نیازمند نگاه ویژه دولت است
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد: امیدواریم با هم افزایی ایجادشده میان مدیریت شهری و دولت، مسیر تأمین مالی ساخت قطارشهری هموارتر شود

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ در سال‌های گذشته با وجود مشکلات تحریمی و دیگر مسائل اقتصادی کشور، چرخ ساخت قطارشهری در کلان شهر مشهد از حرکت نایستاد. دولت قبل هم در زمینه تأمین مالی این پروژه که به نوعی باتوجه به شرایط خاص کلان شهر مشهد پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود، همکاری مناسبی نکرد. اما با همسوشدن مدیریت شهری و دولت سیزدهم این امیدواری وجود دارد که دولت آیت ا... رئیسی به موضوع قطارشهری مشهد توجه ویژه کند و روش‌های مختلف تأمین مالی ساخت این کلان پروژه را برای مدیریت شهری مشهد هموار کند.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه روی هم افزایی ایجادشده بین دولت و شورای شهر و شهرداری مشهد برای سرعت بخشی در ساخت قطارشهری حساب کرده ایم، گفت: قطارشهری مشهد نه پروژه‌ای شهری، بلکه به دلیل وضعیت ویژه مشهد الرضا (ع) پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود.

کیانوش کیامرز افزود: متأسفانه دولت گذشته با وجود اینکه شعار حمل و نقلی داشت، سهمش در تأمین مالی پروژه قطارشهری مشهد بسیار کم بود و نگاهش را از این پروژه برداشته بود و امیدواریم دولت سیزدهم درگیر موضوع قطارشهری مشهد شود.

وی به روش‌های تأمین مالی برای ساخت قطارشهری اشاره کرد و گفت: ۴ روش اصلی برای تأمین مالی ساخت قطارشهری وجود دارد که نخستین روش استفاده از تأمین مالی براساس انتشار اوراق مشارکت با همکاری دولت است؛ در این راستا پیگیر این موضوع هستیم و جلسات مختلفی را هم گذاشته ایم تا بتوانیم سطح اوراق مشارکت قطارشهری مشهد را امسال نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و از ۷۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۹ به ۱۵۰۰ میلیارد تا ۲ هزارمیلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ برسانیم.

کیامرز افزود: همچنین روش بعدی استفاده از وام‌های بانک‌های داخلی است که پیگیر استفاده از چنین وام‌هایی برای قطارشهری مشهد هستیم؛ قطارشهری تهران در سال گذشته توانست از این محل ۶ هزارمیلیارد تومان منابع مالی تأمین کند.

وی استفاده از روش تی او دی را سومین روش برای تأمین مالی قطارشهری دانست و بیان کرد: با استفاده از این روش زمین‌هایی که شهرداری در اطراف قطارشهری تملک کرده است، به پروژه‌های مشارکتی بین شهرداری و سرمایه گذاران تبدیل می‌شود و در نهایت آورده سرمایه گذار در پروژه قطارشهری استفاده می‌شود که ما نیز پیگیر استفاده از این روش خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: همچنین استفاده از روش تأمین مالی به صورت فاینانس از گزینه‌های دیگر است که این روش بیشتر برای تجهیزات خطوط با مشارکت تولیدکنندگان خارجی استفاده می‌شود. ما تجربه استفاده از این روش را با همکاری شرکت‌های چینی در گذشته داشته ایم و امیدواریم با بهترشدن وضع تحریم‌ها این روش نیز دوباره برای قطارشهری مشهد به کارگیری شود.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد اعتبار ۱۹۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت قطارشهری مشهد در نظر گرفته است که باید اقدامات لازم با بهره گیری از روش‌های یادشده برای تأمین این اعتبار انجام شود، اما باتوجه به تغییرات مدیریتی، در ۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۲۰ درصد از اعتبار پیش بینی شده به دست ما رسیده است و باید اعتبار درج شده که کف خواسته‌های ما برای ساخت قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۰ است، تا پایان سال جذب شود.

کیامرز در ادامه به آخرین وضعیت ساخت خطوط قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: اکنون تمرکز ما روی خط ۳ و بهره برداری از ۶ کیلومتر مرکزی این خط از پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهداست؛ اینک عملیات سازه‌ای این پروژه از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار است، اما هنوز قرارداد تجهیزاتی برای این مسیر بسته نشده است.

وی افزود: ما برای عملیاتی شدن قرارداد تجهیزات در ابتدا باید ۵۰۰ میلیارد تومان پیش پرداخت به پیمانکار بدهیم که این رقم هنوز پرداخت نشده است؛ در مجموع برای ساخت این ۶ کیلومتر به ۳ هزارمیلیارد تومان منابع مالی نیاز است و همچنان دورنمای ما برای بهره برداری از خط ۳ قطارشهری مشهد در صورت تأمین اعتبار سال ۱۴۰۱ است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: همچنین دستگاه حفار خط ۳ هم اکنون در جبهه شرقی به میدان صبا رسیده و برنامه ریزی این است که تا پایان سال دستگاه حفار ما به نقطه انتهای خط ۳ واقع در شهرک ابوذر برسد و با اورهال کردن، این دستگاه را برای ادامه فرایند حفاری خط ۳ به جبهه غربی منتقل کنیم.

وی افزود: البته هم زمان اجرای عملیات حفاری دستی در جبهه غربی درحال انجام است و تا امروز ۱۶۵ متر حفاری دستی انجام داده ایم.

کیامرز درباره خط ۴ هم گفت: عملیات حفر تونل خط ۴ از منطقه مهرمادر خواجه ربیع نیز با دستگاه حفار درحال انجام است و تا امروز این دستگاه ۲۷۸ متر حفاری کرده است و امیدواریم تا پایان سال این دستگاه به خواجه ربیع برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->