تقدیر فرماندار مشهدمقدس از مدیریت تأمین کالا‌های اساسی در فروشگاه‌های شهرما خدمات‌رسانی شهرداری مشهد در ۳ حوزه خدمات‌شهری، فرهنگی و حمل‌ونقل در اربعین ۱۴۰۴ تأکید قلندرشریف بر استفاده تخصصی از نیروها و عملیاتی‌شدن برنامه‌ها در جهت تأمین منابع شهرداری مشهد قاضی‌زاده هاشمی: بهسازی و تعریض جاده میامی در تابستان شروع خواهد شد شهردار مشهد مقدس: لندفیل مهندسی-بهداشتی دفع زباله‌های بیمارستانی، استانداردترین مرکز در کشور و منطقه است + فیلم بهره‌برداری از سه کارخانه در حوزه پسماند تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد احمد الشرع: سوریه از جنگ نمی‌ترسد و آماده جنگیدن است | تجزیه کشور را نمی‌پذیریم بهره‌برداری از سالن ورزشی چندمنظوره شهید زاهدی در مشهد | لندفیل مهندسی-بهداشتی دفع زباله‌های بیمارستانی به بهره‌برداری رسید نخستین تیزر فیلم‌ «زن و بچه» با بازی پریناز ایزدیار و پیمان معادی + فیلم هشدار سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره ۱۶۹ ساختمان ناایمن رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد مقدس: افتتاح سالن چندمنظوره «شهید زاهدی»، گامی به سوی توسعه ورزشی در روستا‌های محور مشهد-میامی است برگزاری اردوی تیم ملی فلوره در مشهد مقدس مراسم نکوداشت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مشهد برگزار شد (۲۵ تیرماه ۱۴۰۴) پیشنهاد ارائه طرحی درخصوص احداث نخستین دهکده گردشگری ویژه دهیاری‌های کشور ادامه فعالیت عمرانی خط ۳ مترو مشهد، با وجود کمبود منابع مالی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: دولت باید اختیارات لازم را به مدیران محلی واگذار کند شهردار مشهد مقدس خبر داد: افتتاح مجموعه ورزشی به همراه لندفیل مهندسی بهداشتی ویژه دفع پسماند‌های بیمارستانی امکان استفاده نوجوانان ۱۵ساله مشهدی از دوچرخه‌های بایدو فراهم شد تأکید فرماندار مشهد بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن آلودگی هوای کلانشهر مشهد، برای دومین روز پیاپی (۲۵ تیر ۱۴۰۴) علیزاده: انتظار داریم شهرداری مشهد با قوت بیشتری در تامین منابع مالی پروژه‌های شهری عمل کند
سرخط خبرها

مترو مشهد نیازمند نگاه ویژه دولت است

  • کد خبر: ۸۳۳۶۶
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
مترو مشهد نیازمند نگاه ویژه دولت است
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد: امیدواریم با هم افزایی ایجادشده میان مدیریت شهری و دولت، مسیر تأمین مالی ساخت قطارشهری هموارتر شود

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ در سال‌های گذشته با وجود مشکلات تحریمی و دیگر مسائل اقتصادی کشور، چرخ ساخت قطارشهری در کلان شهر مشهد از حرکت نایستاد. دولت قبل هم در زمینه تأمین مالی این پروژه که به نوعی باتوجه به شرایط خاص کلان شهر مشهد پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود، همکاری مناسبی نکرد. اما با همسوشدن مدیریت شهری و دولت سیزدهم این امیدواری وجود دارد که دولت آیت ا... رئیسی به موضوع قطارشهری مشهد توجه ویژه کند و روش‌های مختلف تأمین مالی ساخت این کلان پروژه را برای مدیریت شهری مشهد هموار کند.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه روی هم افزایی ایجادشده بین دولت و شورای شهر و شهرداری مشهد برای سرعت بخشی در ساخت قطارشهری حساب کرده ایم، گفت: قطارشهری مشهد نه پروژه‌ای شهری، بلکه به دلیل وضعیت ویژه مشهد الرضا (ع) پروژه‌ای ملی محسوب می‌شود.

کیانوش کیامرز افزود: متأسفانه دولت گذشته با وجود اینکه شعار حمل و نقلی داشت، سهمش در تأمین مالی پروژه قطارشهری مشهد بسیار کم بود و نگاهش را از این پروژه برداشته بود و امیدواریم دولت سیزدهم درگیر موضوع قطارشهری مشهد شود.

وی به روش‌های تأمین مالی برای ساخت قطارشهری اشاره کرد و گفت: ۴ روش اصلی برای تأمین مالی ساخت قطارشهری وجود دارد که نخستین روش استفاده از تأمین مالی براساس انتشار اوراق مشارکت با همکاری دولت است؛ در این راستا پیگیر این موضوع هستیم و جلسات مختلفی را هم گذاشته ایم تا بتوانیم سطح اوراق مشارکت قطارشهری مشهد را امسال نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و از ۷۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۹ به ۱۵۰۰ میلیارد تا ۲ هزارمیلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ برسانیم.

کیامرز افزود: همچنین روش بعدی استفاده از وام‌های بانک‌های داخلی است که پیگیر استفاده از چنین وام‌هایی برای قطارشهری مشهد هستیم؛ قطارشهری تهران در سال گذشته توانست از این محل ۶ هزارمیلیارد تومان منابع مالی تأمین کند.

وی استفاده از روش تی او دی را سومین روش برای تأمین مالی قطارشهری دانست و بیان کرد: با استفاده از این روش زمین‌هایی که شهرداری در اطراف قطارشهری تملک کرده است، به پروژه‌های مشارکتی بین شهرداری و سرمایه گذاران تبدیل می‌شود و در نهایت آورده سرمایه گذار در پروژه قطارشهری استفاده می‌شود که ما نیز پیگیر استفاده از این روش خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: همچنین استفاده از روش تأمین مالی به صورت فاینانس از گزینه‌های دیگر است که این روش بیشتر برای تجهیزات خطوط با مشارکت تولیدکنندگان خارجی استفاده می‌شود. ما تجربه استفاده از این روش را با همکاری شرکت‌های چینی در گذشته داشته ایم و امیدواریم با بهترشدن وضع تحریم‌ها این روش نیز دوباره برای قطارشهری مشهد به کارگیری شود.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد اعتبار ۱۹۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت قطارشهری مشهد در نظر گرفته است که باید اقدامات لازم با بهره گیری از روش‌های یادشده برای تأمین این اعتبار انجام شود، اما باتوجه به تغییرات مدیریتی، در ۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۲۰ درصد از اعتبار پیش بینی شده به دست ما رسیده است و باید اعتبار درج شده که کف خواسته‌های ما برای ساخت قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۰ است، تا پایان سال جذب شود.

کیامرز در ادامه به آخرین وضعیت ساخت خطوط قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: اکنون تمرکز ما روی خط ۳ و بهره برداری از ۶ کیلومتر مرکزی این خط از پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهداست؛ اینک عملیات سازه‌ای این پروژه از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار است، اما هنوز قرارداد تجهیزاتی برای این مسیر بسته نشده است.

وی افزود: ما برای عملیاتی شدن قرارداد تجهیزات در ابتدا باید ۵۰۰ میلیارد تومان پیش پرداخت به پیمانکار بدهیم که این رقم هنوز پرداخت نشده است؛ در مجموع برای ساخت این ۶ کیلومتر به ۳ هزارمیلیارد تومان منابع مالی نیاز است و همچنان دورنمای ما برای بهره برداری از خط ۳ قطارشهری مشهد در صورت تأمین اعتبار سال ۱۴۰۱ است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: همچنین دستگاه حفار خط ۳ هم اکنون در جبهه شرقی به میدان صبا رسیده و برنامه ریزی این است که تا پایان سال دستگاه حفار ما به نقطه انتهای خط ۳ واقع در شهرک ابوذر برسد و با اورهال کردن، این دستگاه را برای ادامه فرایند حفاری خط ۳ به جبهه غربی منتقل کنیم.

وی افزود: البته هم زمان اجرای عملیات حفاری دستی در جبهه غربی درحال انجام است و تا امروز ۱۶۵ متر حفاری دستی انجام داده ایم.

کیامرز درباره خط ۴ هم گفت: عملیات حفر تونل خط ۴ از منطقه مهرمادر خواجه ربیع نیز با دستگاه حفار درحال انجام است و تا امروز این دستگاه ۲۷۸ متر حفاری کرده است و امیدواریم تا پایان سال این دستگاه به خواجه ربیع برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->