اینفوگرافیک | واجدین شرایط دریافت بانک بدون ضامن در بانک‌های دولتی پیش بینی روند بورس تا انتهای سال ۱۴۰۰ | در بهار آینده بازار سبز می‌شود؟ ارزش سهام عدالت تا امروز پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰)، چقدر افت کرد؟ + جدول ببینید؛ چگونه جعبه های بسته بندی موجب ارز آوری میشوند؟ وزیر دادگستری: تعزیرات بر تخلفات گران‌فروشی به‌دقت نظارت کند قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت طلا و قیمت ارز امروز پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) + جدول زمان قرعه‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو (پژو پارس، دنا و پژو ۲۰۷) مشخص شد تجمع سهامداران بورس در مقابل سازمان برنامه و بودجه + فیلم قبض‌های برق بهمن ماه، با تعرفه‌های جدید محاسبه می‌شوند پرداخت وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) سیگنال مثبت دولت به بورس صادرات سیاه آرد در دل محصولات آردبر فروش فوق‌العاده «ایران‌خودرو» و «سایپا» بر اساس قیمت‌های جدید آغاز شد؛ این بار بخاطر مالیات (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) فروش فوق‌العاده سایپا (۶ محصول) از امروز پنجشنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شد + جدول و لینک ثبت‌نام معرفی انواع وام فوری بدون ضامن (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) حق عائله‌مندی برای کارکنان و بازنشستگان در سال آینده، دو برابر شد قیمت روز گوشی موبایل در بازار امروز پنجشنبه (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) + جدول رکورد ۷ ساله قیمت نفت شکسته شد | تبعات افزایش تنش میان روسیه و اوکراین تایلند پرداخت مالی با رمزارز را قانونی کرد کسانی که بیش از یک خودرو دارند باید مالیات بپردازند؟
خبر فوری

فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟

  • کد خبر: ۸۳۷۶۵
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده موافق قرعه‌کشی نیست و گویا به دنبال حذف آن است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع و آن را تصمیم شورا می‌داند. چندی پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام کرد: «شخصا با قرعه‌کشی خودرو مخالف هستم و در برنامه جدید برای مدیریت بازار خودرو به این موضوع به صورت کارشناسی پرداخته‌ایم.»

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه مدنظر وی همانی است که قرار است کمتر از دو هفته دیگر اعلام شود و گویا در آن علاوه بر مسائلی مانند صادرات و تولید، حذف قرعه‌کشی نیز گنجانده شده است. البته مشخص نیست که راهکار جایگزین وزارت صمت برای قرعه‌کشی چیست و آیا قرار است در شیوه قیمت‌گذاری تغییراتی ایجاد شود یا نه. این در حالی است که طبق اظهارات رئیس شورای رقابت، اعمال سیستم قرعه‌کشی، تصمیم کارشناسی شورا بوده است.

این گفته رئیس شورای رقابت اما دو ابهام و پرسش را ایجاد می‌کند. نخست اینکه اصلا چرا باید شورای رقابت علاوه بر قیمت‌گذاری، در سیستم فروش خودرو نیز دخالت و سیستم قرعه‌کشی را باب کند؟ پرسش دیگر این است که درباره بود و نبود قرعه‌کشی، وزارت صمت تصمیم‌گیرنده است یا شورای رقابت؟

شورای رقابت از حدود ۹ سال پیش به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو انتخاب و وظیفه‌ای که بر عهده این شورا گذاشته شده، تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی بوده است. جدا از اینکه در همین موضوع نیز ابهام وجود دارد و برخی معتقدند شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، ابهام دیگر مربوط به نقش این شورا در اعمال سیستم قرعه‌کشی است. در واقع این پرسش مطرح است که مگر دخالت در امور فروش خودروسازان نیز جزو اختیارات و شرح وظایف شورای رقابت است که این شورا تصمیم به اعمال سیستم قرعه‌کشی (از اردیبهشت سال گذشته تا به امروز) گرفته است؟

رئیس شورای رقابت می‌گوید: با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه‌کشی روش مناسب و «تصمیم شورا» بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند. رضا شیوا این را هم گفته که اگر کسی می‌گوید قرعه‌کشی روش مناسبی نیست، بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ این گفته شیوا در حالی است که وزیر صمت یکی از مخالفان قرعه‌کشی خودرو است و باید منتظر ماند و دید چه روشی را به عنوان جایگزین مدنظر قرار دارد. اما با توجه به اظهارات رئیس شورای رقابت و وزیر صمت، حالا این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک درباره بود و نبود قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو تصمیم‌گیرنده هستند؟ وقتی شورای رقابت می‌گوید قرعه‌کشی خودرو تصمیم شورا بوده، پس وزارت صمت چطور می‌خواهد این سیستم را کنار بگذارد؟ اگر هم وزارت صمت تصمیم نهایی را در این ماجرا می‌گیرد، پس چرا شورای رقابت آن را تصمیم کارشناسی خود می‌داند و این‌قدر از آن دفاع می‌کند؟ اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هماهنگی لازم بین شورای رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو و البته قیمت وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در برنامه جامعی که برای خودرو در حال تدوین است، چه تصمیمی درباره قرعه‌کشی خواهد گرفت و آیا شورای رقابت آن را می‌پذیرد یا موضعی منفی در برابرش خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
دوست دارید به چه محتوایی در سایت شهرآرانیوز بیشتر پرداخته شود؟
فرهنگی، هنری
اقتصادی
ورزشی
اجتماعی
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}