وزارت نیرو: بسته‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی هفته آینده رونمایی می‌شود برنامه بانک مرکزی برای حمایت از بورس اعلام شد توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو در کارخانه (۱۰ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۰ تیر ۱۴۰۴) | فیدلیتی چند؟ مدیر کل صمت خراسان رضوی: افزایش ۹۰ درصدی ذخیره مواد معدنی در استان بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۴) | کوییک ۵۱۶ میلیون تومان افزایش قیمت تلفن همراه در بازار موبایل مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) نحوه فعالیت میادین تره‌بار مشهد در روز تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد روغن به‌زودی به صورت انبوه توزیع می‌شود حمایت‌های بی‌نتیجه از بورس | بازار سرمایه برای چهارمین روز ریزش کرد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) بیمه بیکاری شامل کارگرانی که در اثر جنگ از کار بازمانده‌اند، می‌شود؟ آغاز حمایت از سهامداران خرد در بازار سهام طلا در مشهد به ۷.۵ میلیون تومان رسید (۱۰ تیر ۱۴۰۴) نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۴) | صعود قیمت دلار ادامه یافت وزیر اقتصاد: حمایت از بورس از اولویت‌های وزارت اقتصاد است سفر از فرودگاه مشهد به ۱۲ مقصد خارجی و ۳ مقصد داخلی+ جزئیات (۱۰ تیر ۱۴۰۴) مبلغ یارانه نقدی دهک‌های یکم تا دهم مشخص شد + جزئیات جدول زمانی پرداخت مطالبات کارکنان مخابرات به تصویب برسد قیمت جهانی نفت امروز (۱۰ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | برنت، ۶۶ دلار و ۴۹ سنت تأمین ۹۳ هزار قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت در کشور طلای جهانی صعودی شد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی: ارائه کالابرگ به مردم به‌هیچ‌وجه نباید متوقف شود بررسی قیمت امروز گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ (۱۰ تیر ۱۴۰۴) | گوشت قرمز و مرغ کمی ارزان‌تر شد امیدواری به رشد بورس در روز‌های آینده | تأکید پزشکیان بر ساماندهی اوضاع نابسامان بورس پیش‌فروش بلیت اربعین ۱۴۰۴ از ۲۵ تیرماه آغاز می‌شود قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) | سبزی در مشهد کیلویی چند؟ خروج سوداگران از بازار خودرو | تعادل در بازار خودرو در چه صورتی امکان‌پذیر است؟ خراسان‌رضوی در مسیر توسعه صنعتی
سرخط خبرها

فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟

  • کد خبر: ۸۳۷۶۵
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
فرمان قرعه‌کشی خودرو در دست کیست؟
در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده موافق قرعه‌کشی نیست و گویا به دنبال حذف آن است، رئیس شورای رقابت همچنان از این سیستم دفاع و آن را تصمیم شورا می‌داند. چندی پیش رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام کرد: «شخصا با قرعه‌کشی خودرو مخالف هستم و در برنامه جدید برای مدیریت بازار خودرو به این موضوع به صورت کارشناسی پرداخته‌ایم.»

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه مدنظر وی همانی است که قرار است کمتر از دو هفته دیگر اعلام شود و گویا در آن علاوه بر مسائلی مانند صادرات و تولید، حذف قرعه‌کشی نیز گنجانده شده است. البته مشخص نیست که راهکار جایگزین وزارت صمت برای قرعه‌کشی چیست و آیا قرار است در شیوه قیمت‌گذاری تغییراتی ایجاد شود یا نه. این در حالی است که طبق اظهارات رئیس شورای رقابت، اعمال سیستم قرعه‌کشی، تصمیم کارشناسی شورا بوده است.

این گفته رئیس شورای رقابت اما دو ابهام و پرسش را ایجاد می‌کند. نخست اینکه اصلا چرا باید شورای رقابت علاوه بر قیمت‌گذاری، در سیستم فروش خودرو نیز دخالت و سیستم قرعه‌کشی را باب کند؟ پرسش دیگر این است که درباره بود و نبود قرعه‌کشی، وزارت صمت تصمیم‌گیرنده است یا شورای رقابت؟

شورای رقابت از حدود ۹ سال پیش به عنوان مرجع قیمت‌گذاری خودرو انتخاب و وظیفه‌ای که بر عهده این شورا گذاشته شده، تعیین دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی بوده است. جدا از اینکه در همین موضوع نیز ابهام وجود دارد و برخی معتقدند شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت کند، ابهام دیگر مربوط به نقش این شورا در اعمال سیستم قرعه‌کشی است. در واقع این پرسش مطرح است که مگر دخالت در امور فروش خودروسازان نیز جزو اختیارات و شرح وظایف شورای رقابت است که این شورا تصمیم به اعمال سیستم قرعه‌کشی (از اردیبهشت سال گذشته تا به امروز) گرفته است؟

رئیس شورای رقابت می‌گوید: با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار و حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه‌کشی روش مناسب و «تصمیم شورا» بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند. رضا شیوا این را هم گفته که اگر کسی می‌گوید قرعه‌کشی روش مناسبی نیست، بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ این گفته شیوا در حالی است که وزیر صمت یکی از مخالفان قرعه‌کشی خودرو است و باید منتظر ماند و دید چه روشی را به عنوان جایگزین مدنظر قرار دارد. اما با توجه به اظهارات رئیس شورای رقابت و وزیر صمت، حالا این پرسش مطرح می‌شود که کدام یک درباره بود و نبود قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو تصمیم‌گیرنده هستند؟ وقتی شورای رقابت می‌گوید قرعه‌کشی خودرو تصمیم شورا بوده، پس وزارت صمت چطور می‌خواهد این سیستم را کنار بگذارد؟ اگر هم وزارت صمت تصمیم نهایی را در این ماجرا می‌گیرد، پس چرا شورای رقابت آن را تصمیم کارشناسی خود می‌داند و این‌قدر از آن دفاع می‌کند؟ اظهارات دو طرف نشان می‌دهد هماهنگی لازم بین شورای رقابت و وزارت صمت در مساله قرعه‌کشی طرح‌های فروش خودرو و البته قیمت وجود ندارد. باید منتظر ماند و دید وزارت صمت در برنامه جامعی که برای خودرو در حال تدوین است، چه تصمیمی درباره قرعه‌کشی خواهد گرفت و آیا شورای رقابت آن را می‌پذیرد یا موضعی منفی در برابرش خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->