روایت ساواک و مأموران از واقعه «مسجد فیل» مشهد در شب ۲۲ مهر ۱۳۴۲ | «بازداشت و حراست» یک روحانی توسعه زیرساخت‌های همگانی، راهی برای رفع معضلات ترافیکی نفس‌های تنگ مشهد زیر سایه تصمیم‌های دیرهنگام آلودگی هوای مشهد بر اثر فعال‌شدن کانون «قره‌قوم» ترکمنستان (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کاهش وابستگی به خرید گل و گیاه در شهرداری مشهد با توسعه تولیدات داخلی مشهد؛ پرچم‌دار بهسازی پیاده‌رو‌ها برای روشندلان آیین تکریم و معارفه مدیرکل حقوقی شهرداری مشهد برگزار شد | قلندرشریف: اداره کل حقوقی، مدافع حقوق شهر و شهروندان است + فیلم هشدار خودمراقبتی محیط زیست خراسان رضوی برای شهروندان مشهدی صادرشد (۲۲ مهر ۱۴۰۴) | برگزاری جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای مشهد احتمال خروج دستورکار هوش مصنوعی از لوایح مجلس شورای اسلامی تداوم آلودگی هوا در مشهد | گردوغبار تا آخرشب مهمان هوای شهر است (۲۲ مهر ۱۴۰۴) رئیس مجلس شورای اسلامی: کالابرگ الکترونیک از آبان‌ماه اجرا می‌شود آماده‌سازی گونه‌های مختلف گل برای استقبال از بهار ۱۴۰۵ در مشهد هوای خاکستری مشهد، ناسالم برای همه گروه‌ها (۲۲ مهر ۱۴۰۴) کلاس‌های درس در مشهد همچنان زیر سقف پُر دود آسمان! + فیلم خاطره‌بازی در طولانی‌ترین کوچه شهر مشهد | درباره کوچه «حسین‌باشی» مدارس مشهد تعطیل نمی‌شود مگر با شاخص آلودگی ۱۸۵ به بالا | ضرورت بازنگری در سیاست تعطیلی مدارس در شرایط آلودگی هوا افزایش چشمگیر فضای سبز مشهد با افتتاح ۲۰ هکتار پارک در دو ماه آینده ادامه روند عملیات اجرایی احداث پایگاه چند منظوره مدیریت بحران شرق مشهد تولید سوخت جایگزین از زباله در مشهد، گام نوین شهرداری برای صرفه‌جویی در منابع انرژی آغاز طرح آموزش تفکیک پسماند در مدارس مشهد | جشنواره «آوای بازیافت» با مشارکت دانش‌آموزان کلید خورد + فیلم
سرخط خبرها

فقط ۴ درصد پیشرفت قطار مشهد-گلبهار در یک سال!

  • کد خبر: ۸۳۹۲۷
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
فقط ۴ درصد پیشرفت قطار مشهد-گلبهار در یک سال!
نبود منابع مالی سبب شده است پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی قطار مشهد-گلبهار در مهر ۱۳۹۹ به ۳۴ درصد در مهر ۱۴۰۰ برسد.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ حدود یک دهه از شروع ساخت قطار مشهدگلبهار با هدف اتصال این شهر جدید و تسهیل در رفت وآمد ساکنان این شهر و البته شهرستان چناران به مشهد می‌گذرد، اما در این ۱۰ سال مردم هر سال به امید اینکه شاهد افتتاح این پروژه ریلی خواهند بود، سالشان را آغاز می‌کنند و در پایان سال هم می‌بینند که هنوز اتفاق مهمی برای ساخت این خط ریلی نیفتاده است.

ساخت قطار مشهدگلبهار باتوجه به شرایط این شهر جدید و سکونت بسیاری از شهروندان مشهدی که کار و خانواده شان در کلان شهر مشهد هستند، جزو آرزو‌ها و درخواست‌های مهم مشهدی‌ها و شهروندان ساکن در گلبهار است.

اواخر سال ۱۳۹۹ بود که همون گریوانی، مدیرعامل سابق شرکت عمران گلبهار اعلام کرده بود که ۳۰ کیلومتر از خط مترو مشهدگلبهار آماده ریل گذاری است و رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز در مهر پارسال اعلام کرده بود که پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۰ درصد است و حالا بنا به‌گفته عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید گلبهار و مدیر پروژه متروی مشهدگلبهار، پس از گذشت ۷ ماه از آغاز سال ۱۴۰۰ با اضافه‌شدن ۶ کیلومتر دیگر به انجام عملیات زیرسازی این خط ریلی، پیشرفت فیزکی آن به ۳۴ درصد رسیده است.

فقط ۴ درصد پیشرفت قطار مشهد-گلبهار در یک سال!

هر چند که در سال‌های اخیر از سوی مسئولان وعده داده شده است که در صورت تأمین مالی زمان اتمام این پروژه در سال ۱۴۰۲ خواهد بود، اما سرعت کم پروژه که بیشتر به دلیل نبود منابع مالی است، سبب شده تا چشم انداز بهره برداری از این خط ریلی در سال وعده داده شده با توجه به پیشرفت کم فیزیکی پروژه دور از انتظار باشد.

محمد زرافشان در گفتگو با شهرآرا، درباره آخرین وضعیت ساخت قطار مشهدگلبهار گفت: اکنون عملیات ساخت این خط ریلی درحال انجام است و با اجرای رمپ‌های دسترسی، تونل و اجرای ایستگاه گلبهار، این پروژه در مجموع از پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصدی برخوردار است.

مدیر پروژه قطار مشهدگلبهار با اشاره به اهمیت ساخت این خط ریلی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخشی از ساکنان شهر جدید گلبهار در مشهد مشغول به کارند، تسهیل در رفت وآمد این شهروندان به ۲ شهر مشهد و گلبهار می‌تواند نقش به‌سزایی در آسایش شهروندان و رونق حضور مردم در گلبهار داشته باشد؛ از همین رو، عملیات اجرایی ساخت قطار مشهدگلبهار به طول ۴۰ کیلومتر از مشهد تا گلبهار و به طول ۴۶ کیلومتر از مشهد به چناران در سال ۱۳۹۱ آغاز شد.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات در روند ساخت این خط ریلی افزود: در مسیر اجرایی و ساخت این پروژه مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی در کارگاه، شروع عملیات اجرایی مسیر گلبهار به چناران و طولانی بودن فرایند مجوز‌های لازم سبب شد سرعت ساخت این خط ریلی کم شود، اما اکنون آماده ایم در ۳۶ کیلومتر از مسیر عملیات، روسازی را اجرایی کنیم.

زرافشانی درباره مشکلات مربوط به تأمین مالی گفت: باتوجه به اینکه این پروژه در ۳ قطعه و به دست پیمانکاران مختلف درحال ساخت است، برآورد اعتباری متفاوت است، اما درعین حال ما برای سرعت بخشی به روند ساخت این پروژه نیازمند تأمین منابع مالی زیاد هستیم که امیدواریم با حمایت دولت این موضوع برای ما محقق شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید گلبهار و مدیر پروژه قطار مشهدگلبهار درباره اقدامات فنی در ساخت این خط ریلی نیز گفت: تا امروز زیرسازی ۳۶ کیلومتر از ۴۰ کیلومتر مسیر طراحی شده در این پروژه انجام شده و اکنون درحال ساخت تونل چهارکیلومتری ابتدای مسیر هستیم و عملیات ساخت ایستگاه گلبهار نیز درحال انجام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->