کشف ۱۴ میلیارد ریال اقلام آرایشی و بهداشتی غیرقابل مصرف در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۴) آماده‌باش ۸ هزار نیروی شرکتی بخش درمان و شعب تأمین‌اجتماعی در ایام جنگ ۱۲روزه آیا مصرف زرده تخم مرغ در کهنسالی مضر است؟ دیابت نوع یک در بزرگسالان، خطر خاموش برای قلب و طول عمر شینا انصاری: برای توسعه و پیشرفت بیشتر کشور، مقتدرانه پای کار خواهیم ماند استخدام بیش از ۸۰۰ معلم در استان مازندران تأکید دادستان کل کشور بر خروج اتباع غیرمجاز از ایران تصادفات جاده‌ای در خراسان رضوی ۲ فوتی و ۶ مصدوم برجای گذاشت (۷ تیر ۱۴۰۴) آیا حقوق بازنشستگان نیرو‌های مسلح کامل پرداخت شد؟ صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی وزش باد شدید در خراسان رضوی و برخی استان‌ها (۷ تیر ۱۴۰۴) معاون وزیر آموزش و پرورش: مشایعت حماسی مردم چشم دشمنان انقلاب و ایران را کور کرد حضور رئیس سازمان محیط زیست در مراسم تشییع پیکر شهدای اقتدار در تهران مهلت ثبت‌نام فرهنگیان در سامانه نقل و انتقالات تمدید شد (۷ تیر ۱۴۰۴) ۳ کشته و ۵ مصدوم در تصادف دو خودرو سواری در اردبیل (۷ تیر ۱۴۰۴) تاکسی گردشگری چیست و چه مزایایی دارد؟ | اجرای طرح در تهران، به‌زودی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مغایرت در عناوین شغلی و دستمزد را اطلاع بدهند اطلاعیه جدید سازمان بازنشستگی نیرو‌های مسلح درخصوص حقوق خرداد (۷ تیرماه ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۷ تیر ۱۴۰۴) | گرمای شدید در راه مشهد چگونه با پیاده‌روی کلسترول را به تعادل برسانیم؟ عادت‌هایی که متابولیسم را کند می‌کنند غربالگری سلامت روان در تمام مقاطع سنی برای مردان انجام می‌شود یک جامعه‌شناس: مسئله وطن بسیار مهم است | نقطه قوت ایران، مردم هستند رئیس سازمان محیط زیست: نباید از خسارات زیست‌محیطی جنگ غافل شویم معاون آموزش متوسطه آموزش‌ و پرورش: واحدهای آموزشی باید به هوش مصنوعی مجهز شوند پیش‌بینی هواشناسی کشور (۷ تیر ۱۴۰۴) | ورود سامانه بارشی به کشور چند نکته مهم درباره سلامت سالمندان هشدار سازمان تأمین اجتماعی درخصوص کلاهبرداری از پزشکان تشدید نظارت بازرسان بهداشتی در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۴
سرخط خبرها

آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس از زبان حاجی بابایی

  • کد خبر: ۸۵۱۰۷
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
  • ۱
آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس از زبان حاجی بابایی
حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای رتبه‌بندی معلمان به داستان طولانی و پرفراز و نشیبی می‌ماند که اجرای آن به شکل‌های مختلف، ناگفته‌های جدیدی را عیان کرده است؛ از همان زمان که قرار بود رتبه‌بندی اجرا شود تاکنون، همواره بر سر اینکه رتبه‌بندی چگونه باشد، بحث شده است.

رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون در مجلس در حال طی مراحل نهایی است و هنوز مشخص نیست در نهایت آنچه تصویب می‌شود تا چه اندازه اهداف سند تحول بنیادین را برای «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان»، محقق کند.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که هدف رتبه‌بندی نباید صرفاً با افزایش حقوق معلمان گره بخورد و تأکید دارند: آنچه در اینجا باید  محل تأمل قرار گیرد، نتیجه مترتب بر «رتبه‌ها» و «مرتبه‌ها» است.

آیا طرح مجلس به جز افزایش حقوق، از رتبه انتظار دیگری را مطرح کرده است؟ گویی «افزایش رتبه» بیشتر «افزایش حقوق» را تداعی می‌کند و نه «افزایش مسئولیت‌ها و اختیارات». افزایش مسئولیت‌ها و اختیارات یعنی چه؟ اینکه هدف رتبه‌بندی، یافتن افراد شایسته‌تر براساس ویژگی‌های تعیین شده باشد تا بتوان ورای تدریس و امور مربوطه، مسئولیت‌هایی بالاتری بردوش آن‌ها قرار داد، مثلاً معلمان توانمند و مجرب را شناسایی کنیم و آن‌ها را برای آموزش به سایر معلمان به ویژه نومعلمان استفاده کنیم، به آن‌ها کرسی تربیت معلم بدهیم از برخی به عنوان ناظر و راهنمای تربیتی و آموزشی استفاده کنیم که راهنمای سایر معلمان به‌ویژه معلمان تازه‌کار باشند.

از سوی دیگر برخی معتقدند که استثنا شدن، کارمندان برخی دستگاه‌ها و اساتید دانشگاه از قانون مدیریت خدمات کشوری منجر به ناعدالتی در پرداخت حقوق به کارمندان دولت شده است و معلمان از این بابت احساس بی‌عدالتی می‌کنند بنابراین‌ می‌توان این مطالبه را به شکل جدی مطرح کرد که قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه دستگاه‌های کشور به شکل یکسان اجرا شود.

در همین رابطه، حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مواد ۳ و ۷ طرح کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید تغییر کند و به گزارش قبلی بازگردد؛ در ماده ۳ گفته می‌شود معلمان در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند، در ماده ۷ نیز ذکر شده که حقوق معلمان در هر رتبه باید معادل ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد؛ اگر ماده ۳ و ۷ اصلاح نشود، این رتبه‌بندی نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم نظام رتبه بندی، نظام مستقل ویژه معلمان کشور باشد مانند نظام ویژه دانشگاهیان؛ تمام اعدادی که درباره اعتبار و منابع مورد نیاز اجرای رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است را قبول ندارم، ما حاضریم رتبه‌بندی را در سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان برای یک سال اجرا کنیم؛ ارائه آمار و ارقام مبهم برای مقابله با نظام رتبه بندی است.

حاجی بابایی درپاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام کارمندان کشوربه شکل یکسان اجرا شود و برخی دستگاه‌ها که خود را از آن مستثنی کرده‌اند مجدد تحت پوشش این قانون قرار بگیرند تا معلمان هم احساس بی‌عدالتی در پرداخت حقوق نداشته باشند، متذکر شد: با سازمان برنامه و بودجه کمیته‌ای درباره حقوق و دستمزد تشکیل داده‌ایم و باید قانون مدون، همه جانبه و عدالت‌محوری در کشور اجرا شود تا از وضعیت به وجود آمده فعلی که همه چیز را به هم ریخته و ناعدالتی ایجاد ایجاد کرده است، جلوگیری شود و نظام عادلانه پرداخت را برای تمام کارکنان نظام تعریف کنیم.

 

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
اقای حاج بابایی در مورد مطالبات فرهنگیان گوشزد بکنید تا مطالبات فرهنگیان داده بشه ما چطور تا دو ماه دیگه زندگی کنیم بزرگوارین خدا خیرتون بده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->