قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد
سرخط خبرها

صفر تا صد رقابت‌های اسب‌دوانی راهور قهرمانی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۸۵۳۵۳
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
صفر تا صد رقابت‌های اسب‌دوانی راهور قهرمانی خراسان رضوی
صفر تا صد رقابت‌های اسب‌دوانی راهور قهرمانی استان که پس از مدت‌ها دوستداران سوارکاری را دور هم جمع کرده را در این مطلب بخوانید.

بهنام اخوت | شهرآرانیوز؛ اسب‌ها در خط شروع ایستاده‌اند و هیجانشان کمتر از تماشاچیانی نیست که خودشان را به باشگاه سوارکاری فردوسی رسانده‌اند تا بعد از همه‌گیری ویروس کرونا شاهد اولین نمایش رقص اسب‌های خراسانی یورقه باشند. با اعلام سر‌داور، راکبان با شلاق‌های حرفه‌ای سوارکاری به اسب‌ها می‌زنند تا هماهنگ با آهنگ، یورقه خود را آغاز کنند.

این نقطه شروع رقابت‌های بزرگ اسب‌دوانی راهور قهرمانی استان خراسان‌رضوی است که این هفته از‌سوی هیئت اسب‌سواری استان برگزار شد؛ رقابت‌هایی که به میزبانی باشگاه سوارکاری فردوسی انجام و در پایان به نفرات برتر الواح، هدایا و تندیس‌هایی به یادگار اهدا شد؛ رقابت‌هایی که بعد از همه‌گیری کرونایی اولین مسابقات یورقه (راهور) در سطح استان بود که به میزبانی مشهد و با حضور تماشاگران برگزار شد. در پایان این مسابقات که در ۴ رده برگزار شد، چهره‌های برتر که همگی از مشهد بودند نیز معرفی شدند. ۳۵ اسب‌دوان از سراسر خراسان‌رضوی در مسابقات یورقه قهرمانی استان شرکت داشتند.

خاستگاه اسب‌های یورقه؛ خراسان بزرگ

یورقه به نوعی از راه‌رفتن اسب می‌گویند که دست‌و‌پای هم‌جهت را هم‌زمان برمی‌دارد و این‌نوع راه‌رفتن حالتی بسیار نرم و مفرح است که در سوارکار ایجاد تکان و خستگی نمی‌کند و خود اسب نیز کمتر دچار خستگی می‌شود و می‌تواند با سرعتی حدودا ۳۰تا۵۰‌کیلومتر حرکت کند و مسافت‌های طولانی را بپیماید. می‌گویند راه‌رفتن یورقه مختص اسب‌هایی با نژاد خاص نیست و هر اسبی می‌تواند آن را بیاموزد؛ ولی از گذشته اکثرا اسب‌های بومی شرق کشور و منطقه خراسان این‌گونه راه می‌رفتند و اصطلاحا یورقه می‌کردند. در سال‌های اخیر در برخی کشور‌ها مثل ترکیه و آمریکا هم مسابقات هفتگی یورقه برگزار شده و با استقبال کم‌نظیری رو‌به‌رو شده است. بیشتر اسب‌های شرکت‌کننده در مسابقات یورقه ترکیه‌ایرانی و از منطقه شرق کشور هستند.

تفاوت‌های یورقه و دراساژ

شاید این علامت‌سؤال برای آن‌ها که چندان با اسب‌دوانی آشنایی ندارند، به وجود بیاید که تفاوت رقص یورقه با در‌ساژ در این رشته ورزشی چیست؟ واقعیت آن است که برای کسانی که غیرحرفه‌ای اسب‌دوانی را دنبال کنند، این ۲ رشته شباهت‌های زیادی دارند. در هر دو، اسب حرکات موزون انجام می‌دهد و به‌ظاهر رقص فرم دارد؛ ولی حقیقت آن است که یورقه و درساژ تفاوت‌های جدی و بزرگی با هم دارند.

هنر درساژ آمیزه متوازنی است از قدرت، زیبایی و دقت. ورزش درساژ به‌منظور تقویت تعادل، قدرت و انعطاف‌پذیری اسب و همچنین بهبود ارتباط بین اسب و سوار طراحی شده است. در رقابت‌ها، سواران باید حرکات از‌پیش‌تعیین‌شده‌ای را تکمیل کنند و بر اساس دقت تعادل کلی بین اسب و سوار قضاوت می‌شوند؛ اما یورقه مسابقه کورس است و اسب با هماهنگی آهنگ و در‌راستای حرکات موزون دست‌و‌پا راه می‌پیماید.

نمایش راهور‌ها در ۴ رده

مسابقات بزرگ اسب‌دوانی یورقه (راهور) استان در ۴ رده اسب‌های سرعتی، قدرتی، معمولی و جوان برگزار شد؛ پیکار‌هایی که از سطح کیفی خوبی برخوردار بود و حسن حصاری (قهرمان)، مسئول کمیته یورقه هیئت استان، درباره آن می‌گوید: مسابقات با نظم خاصی برگزار شد و اگرچه کمی در هماهنگی برگزاری مشکلاتی به وجود آمد، اما با همراهی شهرداری و شورای شهر این مسابقات به بهترین نحو ممکن برگزار شد. وی می‌افزاید: در جریان این مسابقات مسئولان ورزش و برخی مدیران شهری هم به‌عنوان میهمان ویژه حضور داشتند؛ حضوری که ما را به حمایت مسئولان دلگرم می‌کند.

درخشش اسب‌ها؛ از مشکی تا فلفل

نا‌م‌گذاری اسب‌ها توسط مالکان یکی از جذاب‌ترین راز‌های دنیای اسب‌دوانی است؛ چنان‌که گاه اسب‌های سیه‌چرده و قوی‌هیکل نام‌هایی ظریف می‌گیرند و همین تناقضی لطیف در طبع این حیوان نجیب و واقعیت‌های موجود است. رقابت‌های اسب‌دوانی یورقه خراسان هم پُر بود از اسب‌هایی با نام‌های عجیب‌و‌غریب؛ از اسبی با نام «مشکی» بگیرید تا اسبی که او را «فلفل» می‌خواندند! «فولاد» نام یکی از اسب‌های قهرمان بود که در رده اسب‌های سرعتی توانست با هدایت چابک‌سوارش یونس بهشتی سریع‌تر از سایر اسب‌ها به خط پایان برسد و عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

در دسته اسب‌های قدرتی، این اسب «مادیان» بود که با چابک‌سوارش حشمت زبردست بالاتر از دیگران بر سکوی نخست ایستاد. مسابقات در بخش اسب‌های معمولی هم با ۲ قهرمان به پایان رسید. در این دسته اسب‌های «مشکی» و «فلفل» به‌ترتیب با هدایت عباس تحققی و اسماعیل خانی توانستند عناوین برتر را از آنِ خود کنند. در آخرین رده، یعنی رده اسب‌های جوان هم اسب سمند با هدایت چابک‌سوار حشمت زبردست بر سکوی قهرمانی ایستاد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->