شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

لرزه بر قامت آذربایجان

  • کد خبر: ۸۵۴۵
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
لرزه بر قامت آذربایجان
زمین‌لرزه ۴.۸‌ریشتری شمال غرب کشور را لرزاند
گروه حوادث| بامداد دیروز زمین‌لرزه‌ای بزرگ خواب را از چشمان استا‌ن‌های شمال غربی کشور ربود. زمین‌لرزه‌ای که کانون آن در استان آذربایجان شرقی بود و متأسفانه ۶ هم‌وطن در این زمین‌لرزه جان خود را از دست دادند.

بامداد پرماجرا
زمین‌لرزه آذربایجان شرقی ساعت ۲:۱۷ صبح در عمق ۸‌کیلومتری زمین تا شعاع ۳۰ کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی، ترک و سراب را لرزاند. این زلزله را اهالی ۶ شهر میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان آباد، هشترود و ۱۴۵روستا با جمعیت ۱۲۱‌هزار و ۳۰۷‌نفر حس کردند و ۵۷ پس لرزه نیز گزارش شده است که بزرگ‌ترین آن‌ها ۸/۴ ریشتر و در ساعت ۳:۰۲ بامداد منطقه ترکمانچای سراب را لرزاند.
در این زمین‌لرزه تا لحظه تنظیم این مطلب، ۶ نفر جان باخته و بیش از ۳۰۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند، هم‌زمان با اعلام وقوع زلزله، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان‌شرقی در جریان آخرین وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان میانه قرار گرفت و جان باختن تعدادی از هم‌وطنان را در این زلزله تسلیت گفت و بر بسیج تمامی امکانات استان برای امدادرسانی و اسکان زلزله‌زدگان تأکید کرد.

هیچ زلزله‌زده‌ای زیر آوار نیست
هم‌زمان با آغاز امدادرسانی به خسارت‌دیدگان این زلزله، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اسکان اضطراری روستا‌های زلزله‌زده انجام شده است، اعلام کرد: هیچ زلزله‌زده‌ای زیر آوار وجود ندارد و آواربرداری از روستا‌های زلزله‌زده این استان آغاز شده است. آوار‌برداری روستای ورنکش ترکمانچای، ورزقان و یک روستای دیگر ترک با سرعت در حال انجام است و تجهیزات لازم برای آواربرداری به این مناطق اعزام شده است.
استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: نیاز به حضور مردم برای امداد در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و امکانات لازم مثل پتو در حال توزیع در منطقه است ضمن آنکه گاز مناطق زلزله‌زده به جز یک روستا وصل شده است.

خسارت عمده به روستا‌ها
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام اینکه از بامداد دیروز ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی مشغول امدادرسانی به هم‌وطنان هستند، از شروع اسکان اضطراری در روستای ورنکش خبرداد و گفت: دو بالگرد هم در منطقه آماده هستند و ۶۵ روستا ارزیابی شده که ۷‌روستا بیشترین خسارت را داشته و بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰واحد تخریبی گزارش شده است.
محمدرضا مشایخی، فرماندار میانه به عنوان نزدیک‌ترین شهر به کانون زلزله از تأمین چادر و غذای ۷۲‌ساعته از سوی هلال احمر در روستا‌های زلزله‌زده این شهرستان خبرداد و گفت: روستا‌های بخش ترکمنچای، کندوان و مرکزی این شهرستان با خسارات ۵ الی ۷۰‌درصدی مواجه شدند که در این میان ۹۰۰ رأس دام شامل ۲۵۰ رأس دام سنگین و ۶۵۰ رأس دام سبک در ۱۶ روستا و در ۱۷۰ واحد اماکن دامی شهرستان تلف شدند و خسارت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی به این اماکن دامی وارد شده است.

تولیت آستان قدس رضوی نیز برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی دستور ویژه‌ای صادر کرد از همین رو حجت الاسلام والمسلمین مروی به بسیج امکانات لازم و اعزام خادمیاران رضوی به مناطق زلزله زده و خدمت رسانی مطلوب به زلزله زدگان در کنار دستگاه‌های امداد رسان تاکید کرد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز ماموریت یافت تا ضمن بررسی آخرین وضعیت مناطق و نیاز‌های اولیه زلزله زدگان، نسبت به تامین و بسیج امکانات لازم متناسب با ظرفیت‌های آستان قدس اقدام کند.

مروری بر تاریخی لرزان
ایران یکی از کشور‌های زلزله‌خیز دنیا محسوب می‌شود چرا که چند گسل عمده درست زیر پایمان جاخوش کرده‌اند- موضوعی که عده‌ای با تمسک به آن شایعات زیادی درست کرده‌اند، مانند پیش‌بینی وقوع زلزله مهیب در تهران- از سال ۲۳۵ شمسی که یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های کشور با قدرت ۷.۹ ریشتر در شهر دامغان با ۲۰۰ هزار کشته ثبت می‌شود و لقب ششمین زمین‌لرزه کشنده در تاریخ مدون بشر را به خود می‌گیرد، تقریبا هر ۱۰‌سال یک زمین‌لرزه مرگ‌بار در کشور رخ داده است، مانند زمین‌لرزه بوئین زهرا با شدت ۷.۲‌ریشتر و ۱۰ هزار کشته در سال ۱۳۴۱، زلزله طبس با شدت ۷/۷‌ریشتر در سال ۱۳۵۷ با ۱۹ هزار و ۶۰۰ قربانی، زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ با شدت ۷.۴ ریشتر و ۳۵ هزار کشته، زمین‌لرزه شهر تاریخی بم در سال ۱۳۸۲ با قدرت ۶.۵ ریشتر و ۴۱ هزار کشته، زمین‌لرزه ۶.۴ ریشتری زرند در سال ۱۳۸۳ با ۶۱۲ کشته و زلزله اهر و ورزقان در سال ۱۳۹۱‌با شدت ۶.۲‌ریشتر و ۲۵۰ کشته.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->