تذکر ۵۵ نماینده مجلس به وزیر تعاون درباره کمک هزینه معیشت معلولان انجام نخستین عمل جراحی ضایعه عروقی مغز از طریق ورید چشمی در بیمارستان قائم (عج) لحظه به لحظه با ردیابی قاتل الهه حسین‌نژاد؛ از ردیابی موبایل دوم تا آخرین کارت به کارت جزئیات از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ دستگیری عاملان کلاهبرداری ۲.۵ میلیون دلاری در مشهد انتقاد متخصصان از «بستن دهان با چسب»، یک ترفند اشتباه هنگام خواب که بسیار محبوب شده! کشف دپوی ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) کدام کیسه، ایمنی بیشتری برای نگهداری غذا دارد؟ معاون علمی رئیس جمهور خبر داد: صادرات تجهیزات پزشکی به ۶۰ کشور ارتباط بدنسازی با مرگ ناگهانی ناشی از حمله قلبی سرگردانی ۱۲ ساعته مسافران آبادان پارس ایر در مشهد | اتوبوس جایگزین هواپیما شد (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) هشدار محیط زیست خراسان رضوی درباره وقوع آتش در طبیعت درخواست نماینده مردم اصفهان در مجلس برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود مجموعه تاریخی «چغازنبیل» خوزستان به نام دولت سند خورد انتقاد نماینده مجلس از کنکور دومرحله‌ای رئیس موسسه تحقیقات آب کشور: چهار سال گرم در پیش است کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات محیط زیست گلستان است تذکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه اعطای وام ازدواج بهترین سن برای تزریق واکسن پاپیلوما چه زمانی است؟ نظارت کامل وزارت بهداشت بر تولید تا عرضه محصولات آرایشی چند توصیه برای تقویت و رشد مجدد ابرو‌ها بخش‌های وی‌آی‌پی بیمارستان‌های دولتی به بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری اضافه شدند جزئیات قتل هانیه بهبودی، ورزشکار فریمانی، از زبان دادستان عمومی و انقلاب فریمان | قاتل دستگیر شد معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست: ۵۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در خلیج‌فارس و دریای سرخ متمرکز است تبر در دست گل فروش انتشار ۲ عنوان دیگر از دانشنامه محیط زیست با هدف آموزش حفاظت از طبیعت به نوجوانان آغاز ثبت‌نام امریه سربازی در دانشگاه‌ها از امروز (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی هوای مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند کاهش دما در استان طی امروز
سرخط خبرها

درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۸۵۸۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک
فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

ملیحه ابراهیمی |شهرآرانیوز؛ آلودگی زیست‌محیطی تهدید خطرناکی است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. رشد قارچ‌گونه ورود بی‌رویه خودرو‌ها به شهر‌ها و بار بیش از ۷۰ درصد آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها مسئله‌ای است که‌به زودی عواقب زیان‌باری را آشکار می‌کند. در چنین وضعیتی که ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی به اوج خود می‌رسد، آن‌هایی موفق‌اند که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر داده‌اند. فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

به سراغ احسان منصوریان، مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد، رفتیم، کانونی که از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمل‌ونقل سبز آغاز کرده است و بیش از ۵۰۰ پویش در زمینه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری به راه انداخته است. در ادامه این گفتگو پاره‌ای از مشکلات دوچرخه‌سوار‌ها را از زبان او می‌شنویم. ناگفته نماند که نیاز‌های کمی و کیفی‌ای که در ادامه مطرح می‌شود نتیجه آمارسنجی از شهروندان است که چرا به جای خودرو از دوچرخه استفاده نمی‌کنند.

۱. نبود امنیت برای دوچرخه‌سوار در مسیر حرکت که ناشی از بی‌توجهی به ۲ موضوع است:
زیرساخت: ایمن و متصل نبودن مسیر‌های دوچرخه
فرهنگ تعاملی بین دوچرخه‌سوار و ترافیک با دوچرخه‌سوار
۲. نبود پارکینگ هوشمند (دوچرخه‌بند هیچ گاه نمی‌تواند حکم پارکینگ را داشته باشد)
۳. طراح یا مشاور شهرداری درک درستی از نیاز‌های اساسی دوچرخه به عنوان حمل‌ونقل ندارند و صرفا طبق آیین‌نامه پیش می‌رود
۴. مسیر‌های دوچرخه پیوسته نیست
۵. استاندارد نبودن عرض مسیر دوچرخه
۶. جانمایی نادرست مسیر‌های دوچرخه برای نمونه در کنار پیاده‌رو‌ها در حالی که باید بخشی از سواره‌رو باشد که بهترین و ایمن‌ترین فضا کنار یا داخل آیلند‌های وسط است.
۷. پارک کردن پیوسته خودرو‌ها در مسیر‌های دوچرخه
۸. عبور پرسرعت و حادثه‌خیز موتورسیکلت در مسیر دوچرخه
۹. آشکار و پیوسته نبودن در تقاطع‌ها
۱۰. نبود چراغ راهنمایی و رانندگی برای زمان‌بندی تردد دوچرخه یا مشکلات موجود در تقاطع‌هایی که گردش‌به‌راست برای خودرو‌ها آزاد است
۱۱. نداشتن برنامه کارآمد و منسجم پلیس راهور برای برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران متخلف

دوچرخه‌سواران، مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی

حمیدرضا دهنوی | رئیس پلیس راهور خراسان رضوی؛ در شرایط کنونی حمل‌ونقل خودرومحور است و اگر این مهم افزایش یابد، شاهد حمل‌ونقل ناپایدار خواهیم بود. باید به دنبال حمل‌ونقل پاک که همان دوچرخه است برویم. عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه‌سواران از کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی هستند که در شهر مشهد حدود ۹۲ درصد تصادفات جرحی و فوتی شامل این ۳ می‌شود. سال گذشته ۸ دوچرخه‌سوار در معابر شهری جان باختند. به‌جرئت می‌توان گفت دوچرخه‌سواران مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی هستند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر یا بی‌توجهی به فاصله عرضی مهم‌ترین علت‌های تصادف دوچرخه‌سواران گزارش شده است که با پاک‌سازی مسیر‌های دوچرخه، راکبان دوچرخه‌سوار از امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد. برای افزایش این روش حمل‌ونقلی، باید به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی باشیم. برای نمونه، از بیشترین کاربران دوچرخه که دانش‌آموزان مقطع متوسطه هستند نمی‌توان چشم پوشید. این گروه نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه رعایت قوانین و مقررات هستند که به محض بازگشایی مدارس، برنامه‌های مدونی با همکاری آموزش و پرورش برای این عزیران در دستور کار داریم.

ارتقا و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری باید طبق برنامه پیش رود. این ترویج باید با گسترش دامنه فعالیت در این حوزه همراه باشد. مثلا در برنامه‌های آینده باید به دنبال ایجاد مسیر سبز زیارت باشیم تا دوچرخه‌سوارانی که از مبادی ورودی شهر وارد می‌شوند بتوانند به‌آسانی به حرم رضوی دسترسی پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->