کیفرخواست علیه قاتل الهه حسین‌نژاد صادر شد زلزله ۴.۲ ریشتری پیرانشهر را لرزاند (۹ تیر ۱۴۰۴) وضعیت تامین شیرخشک در سراسر کشور مطلوب است راهکارهای مقابله با ریاکاری و نفاق | زندگی پشت نقاب دورویی تاکید شخصیت‌ها بر حفاظت از میراث فرهنگی حین جنگ شهادت ۳۰ دانش‌آموز و ۷ معلم در جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران مرگ تلخ یک بدنساز درپی سرقت موبایل | سروش ستوده قربانی این حادثه کیست؟ + فیلم کشف لاشه قوچ وحشی در شاهرود (۹ تیر ۱۴۰۴) حسین خانزاده، بهترین سرویس زن لیگ ملت‌های والیبال تمدید ۲۴ ساعته لغو پرواز‌های فرودگاه امام (ره) و مهرآباد (۹ تیر ۱۴۰۴) همکاری آموزش و پرورش و دادگستری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ضرورت مراقبت از کودکان در دنیایی که به سرعت دیجیتالی می‌شود آغاز فرایند آفت‌زدایی ۲۰۰ هکتار از بوستان جنگلی سرخه‌حصار در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور مطرح شد: تهیه کارزار اعتراض به واگذاری بانک رفاه کارگران وزیر آموزش و پرورش: پیروز حقیقی جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، ایمان بود نه تجهیزات هشدار در مورد خطر صندلی‌های داغ اتومبیل برای کودکان در فصل گرما پیدا کردن ۱۸۸ شهید توسط تیم‌های آنست هلال احمر در پی حملات اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی وزیر میراث فرهنگی: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، آسیبی به گنجینه ملی کشور نزده است ثبت ۱۹ میراث عاشورایی استان گیلان در فهرست آثار ملی پژمان‌فر: باید با دریافت شهریه غیرمجاز در مدارس برخورد شود آمادگی شستا برای مشارکت در بازسازی منازل تخریب‌شده در جنگ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۹ تیر ۱۴۰۴) | احتمال وقوع طوفان گردوخاک در نواحی بادخیز جنوبی استان تور مجازی کاخ نیاوران در زمان تعطیلی مجموعه فعال شد رئیس سازمان اورژانس کشور: در جنگ ۱۲روزه، ۱۰ هزار مأموریت انجام شد | ۷ بیمارستان مورد حمله قرار گرفت حذف ۲۹ مدرسه سنگی و فرسوده در کلات، گامی مهم در تحقق عدالت آموزشی گلایه استاندار اصفهان از یونسکو: سکوت این سازمان دربرابر تجاوز به میراث فرهنگی ایران فراموش نخواهد شد بررسی طرح ارتقای حفاظتی دریاچه «تار و هویر» در شورای عالی محیط زیست اجرای طرح «یادگیری وظیفه‌مدار» در مقطع متوسطه فنی‌وحرفه‌ای | فایده این شیوه چیست؟ طرح تشدید مقابله با مؤسسات حقوقی غیرمجاز در مشهد اجرا می‌شود
سرخط خبرها

درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۸۵۸۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک
فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

ملیحه ابراهیمی |شهرآرانیوز؛ آلودگی زیست‌محیطی تهدید خطرناکی است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. رشد قارچ‌گونه ورود بی‌رویه خودرو‌ها به شهر‌ها و بار بیش از ۷۰ درصد آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها مسئله‌ای است که‌به زودی عواقب زیان‌باری را آشکار می‌کند. در چنین وضعیتی که ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی به اوج خود می‌رسد، آن‌هایی موفق‌اند که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر داده‌اند. فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

به سراغ احسان منصوریان، مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد، رفتیم، کانونی که از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمل‌ونقل سبز آغاز کرده است و بیش از ۵۰۰ پویش در زمینه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری به راه انداخته است. در ادامه این گفتگو پاره‌ای از مشکلات دوچرخه‌سوار‌ها را از زبان او می‌شنویم. ناگفته نماند که نیاز‌های کمی و کیفی‌ای که در ادامه مطرح می‌شود نتیجه آمارسنجی از شهروندان است که چرا به جای خودرو از دوچرخه استفاده نمی‌کنند.

۱. نبود امنیت برای دوچرخه‌سوار در مسیر حرکت که ناشی از بی‌توجهی به ۲ موضوع است:
زیرساخت: ایمن و متصل نبودن مسیر‌های دوچرخه
فرهنگ تعاملی بین دوچرخه‌سوار و ترافیک با دوچرخه‌سوار
۲. نبود پارکینگ هوشمند (دوچرخه‌بند هیچ گاه نمی‌تواند حکم پارکینگ را داشته باشد)
۳. طراح یا مشاور شهرداری درک درستی از نیاز‌های اساسی دوچرخه به عنوان حمل‌ونقل ندارند و صرفا طبق آیین‌نامه پیش می‌رود
۴. مسیر‌های دوچرخه پیوسته نیست
۵. استاندارد نبودن عرض مسیر دوچرخه
۶. جانمایی نادرست مسیر‌های دوچرخه برای نمونه در کنار پیاده‌رو‌ها در حالی که باید بخشی از سواره‌رو باشد که بهترین و ایمن‌ترین فضا کنار یا داخل آیلند‌های وسط است.
۷. پارک کردن پیوسته خودرو‌ها در مسیر‌های دوچرخه
۸. عبور پرسرعت و حادثه‌خیز موتورسیکلت در مسیر دوچرخه
۹. آشکار و پیوسته نبودن در تقاطع‌ها
۱۰. نبود چراغ راهنمایی و رانندگی برای زمان‌بندی تردد دوچرخه یا مشکلات موجود در تقاطع‌هایی که گردش‌به‌راست برای خودرو‌ها آزاد است
۱۱. نداشتن برنامه کارآمد و منسجم پلیس راهور برای برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران متخلف

دوچرخه‌سواران، مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی

حمیدرضا دهنوی | رئیس پلیس راهور خراسان رضوی؛ در شرایط کنونی حمل‌ونقل خودرومحور است و اگر این مهم افزایش یابد، شاهد حمل‌ونقل ناپایدار خواهیم بود. باید به دنبال حمل‌ونقل پاک که همان دوچرخه است برویم. عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه‌سواران از کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی هستند که در شهر مشهد حدود ۹۲ درصد تصادفات جرحی و فوتی شامل این ۳ می‌شود. سال گذشته ۸ دوچرخه‌سوار در معابر شهری جان باختند. به‌جرئت می‌توان گفت دوچرخه‌سواران مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی هستند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر یا بی‌توجهی به فاصله عرضی مهم‌ترین علت‌های تصادف دوچرخه‌سواران گزارش شده است که با پاک‌سازی مسیر‌های دوچرخه، راکبان دوچرخه‌سوار از امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد. برای افزایش این روش حمل‌ونقلی، باید به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی باشیم. برای نمونه، از بیشترین کاربران دوچرخه که دانش‌آموزان مقطع متوسطه هستند نمی‌توان چشم پوشید. این گروه نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه رعایت قوانین و مقررات هستند که به محض بازگشایی مدارس، برنامه‌های مدونی با همکاری آموزش و پرورش برای این عزیران در دستور کار داریم.

ارتقا و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری باید طبق برنامه پیش رود. این ترویج باید با گسترش دامنه فعالیت در این حوزه همراه باشد. مثلا در برنامه‌های آینده باید به دنبال ایجاد مسیر سبز زیارت باشیم تا دوچرخه‌سوارانی که از مبادی ورودی شهر وارد می‌شوند بتوانند به‌آسانی به حرم رضوی دسترسی پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->