انفجار کانکس در یک مرکز نظامی سپاه در تهران| یک نفر شهید و ۱۰ نفر مصدوم شدند دستگیری ۴ متهم به کلاهبرداری‌های سایبری با ۵۲ شاکی در مشهد (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) میان‌وعده‌ای که ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد بیش از یک کیلوگرم طلای قاچاق در مرز تایباد خراسان رضوی کشف شد مواد ارزیابی و تاریخ آزمون جامع دانشجویان دکتری ۱۴۰۴ اعلام شد فروش دارو‌های سرطانی کمیاب و فاسد با بسته‌بندی جدید در بازار آزاد ۵ ماده غذایی مفید برای افزایش قد امضای تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های بهداشت و فرهنگ‌وارشاداسلامی درراستای کاهش تصادفات جاده‌ای برای پیشگیری از زوال عقل، از بطری، آب ننوشید رشد ۲ درصدی آمار اهدای خون در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۳ کشف کارگاه تولید دارو‌های تقلبی در جنوب تهران (۱۶ اسفند ۱۴۰۳)  خطر زایمان زودرس مادران باردار با بیماری‌های دهان و دندان صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش باران (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) رمزگشایی ۲ سرقت میلیاردی منزل در مشهد (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) برگزاری نشست کارگروه پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه‌‌سوری تحویل سال ۱۴۰۴ چه ساعتی است؟ بازسازی صحنه قتلی که سال گذشته اتفاق افتاده بود | اعترافات «حسین قلعه» در «قلعه جغری» پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۳) | تداوم روند افزایش دما طی دو روز آینده هر ۴۳ ثانیه، یک فرد در جهان خودکشی می‌کند زوج‌های نابارور چه خدماتی از تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند؟ تأکید شینا انصاری بر لزوم حمایت حقوقی از محیط‌بانان افزایش ساعت کاری مراکز تعویض پلاک در آستانه نوروز ۱۴۰۴ آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) اعتراف به قتل زن صاحبخانه با وسوسه سرقت طلا بارش برف و باران طی امروز و فردا در ۱۵ استان (۱۶ اسفند ۱۴۰۳) رئیس سازمان بهزیستی خبر داد: نیمی از کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌ سپرده شدند کشف جسد جوان ۳۰ ساله سبزواری از استخر پرورش ماهی + فیلم(۱۵ اسفند ۱۴۰۳) صرفه‌جویی ۷۵۰ میلیارد تومانی، با اصلاح سیستم روشنایی معابر سطح شهر مشهد اجرای پروژه نوسازی روشنایی شهر مشهد نویدبخش صرفه‌جویی انرژی است
سرخط خبرها

درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک

  • کد خبر: ۸۵۸۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
درباره مشکلات تردد دوچرخه‌سواران در شهر به عنوان حمل‌ونقل پاک
فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

ملیحه ابراهیمی |شهرآرانیوز؛ آلودگی زیست‌محیطی تهدید خطرناکی است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود. رشد قارچ‌گونه ورود بی‌رویه خودرو‌ها به شهر‌ها و بار بیش از ۷۰ درصد آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها مسئله‌ای است که‌به زودی عواقب زیان‌باری را آشکار می‌کند. در چنین وضعیتی که ترافیک درهم‌تنیده در ساعت‌هایی به اوج خود می‌رسد، آن‌هایی موفق‌اند که مدل حمل‌ونقلی خود را تغییر داده‌اند. فرشته نجات آلودگی هوا حمل‌ونقل انسان‌محور و ترویج استفاده از دوچرخه به‌ویژه در محلات است.

به سراغ احسان منصوریان، مدیر کانون هم‌رکابان شهری مشهد، رفتیم، کانونی که از سال ۹۴ فعالیت خود را با حمل‌ونقل سبز آغاز کرده است و بیش از ۵۰۰ پویش در زمینه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و جایگزین کردن دوچرخه به جای خودرو در رفت‌وآمد‌های درون‌شهری به راه انداخته است. در ادامه این گفتگو پاره‌ای از مشکلات دوچرخه‌سوار‌ها را از زبان او می‌شنویم. ناگفته نماند که نیاز‌های کمی و کیفی‌ای که در ادامه مطرح می‌شود نتیجه آمارسنجی از شهروندان است که چرا به جای خودرو از دوچرخه استفاده نمی‌کنند.

۱. نبود امنیت برای دوچرخه‌سوار در مسیر حرکت که ناشی از بی‌توجهی به ۲ موضوع است:
زیرساخت: ایمن و متصل نبودن مسیر‌های دوچرخه
فرهنگ تعاملی بین دوچرخه‌سوار و ترافیک با دوچرخه‌سوار
۲. نبود پارکینگ هوشمند (دوچرخه‌بند هیچ گاه نمی‌تواند حکم پارکینگ را داشته باشد)
۳. طراح یا مشاور شهرداری درک درستی از نیاز‌های اساسی دوچرخه به عنوان حمل‌ونقل ندارند و صرفا طبق آیین‌نامه پیش می‌رود
۴. مسیر‌های دوچرخه پیوسته نیست
۵. استاندارد نبودن عرض مسیر دوچرخه
۶. جانمایی نادرست مسیر‌های دوچرخه برای نمونه در کنار پیاده‌رو‌ها در حالی که باید بخشی از سواره‌رو باشد که بهترین و ایمن‌ترین فضا کنار یا داخل آیلند‌های وسط است.
۷. پارک کردن پیوسته خودرو‌ها در مسیر‌های دوچرخه
۸. عبور پرسرعت و حادثه‌خیز موتورسیکلت در مسیر دوچرخه
۹. آشکار و پیوسته نبودن در تقاطع‌ها
۱۰. نبود چراغ راهنمایی و رانندگی برای زمان‌بندی تردد دوچرخه یا مشکلات موجود در تقاطع‌هایی که گردش‌به‌راست برای خودرو‌ها آزاد است
۱۱. نداشتن برنامه کارآمد و منسجم پلیس راهور برای برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران متخلف

دوچرخه‌سواران، مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی

حمیدرضا دهنوی | رئیس پلیس راهور خراسان رضوی؛ در شرایط کنونی حمل‌ونقل خودرومحور است و اگر این مهم افزایش یابد، شاهد حمل‌ونقل ناپایدار خواهیم بود. باید به دنبال حمل‌ونقل پاک که همان دوچرخه است برویم. عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه‌سواران از کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی هستند که در شهر مشهد حدود ۹۲ درصد تصادفات جرحی و فوتی شامل این ۳ می‌شود. سال گذشته ۸ دوچرخه‌سوار در معابر شهری جان باختند. به‌جرئت می‌توان گفت دوچرخه‌سواران مظلوم‌ترین کاربر‌های ترافیکی هستند.

رعایت نکردن حق تقدم، تغییر ناگهانی مسیر یا بی‌توجهی به فاصله عرضی مهم‌ترین علت‌های تصادف دوچرخه‌سواران گزارش شده است که با پاک‌سازی مسیر‌های دوچرخه، راکبان دوچرخه‌سوار از امنیت بیشتری برخوردار خواهند شد. برای افزایش این روش حمل‌ونقلی، باید به دنبال فرهنگ‌سازی و بسترسازی باشیم. برای نمونه، از بیشترین کاربران دوچرخه که دانش‌آموزان مقطع متوسطه هستند نمی‌توان چشم پوشید. این گروه نیازمند آگاهی‌بخشی در حوزه رعایت قوانین و مقررات هستند که به محض بازگشایی مدارس، برنامه‌های مدونی با همکاری آموزش و پرورش برای این عزیران در دستور کار داریم.

ارتقا و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری باید طبق برنامه پیش رود. این ترویج باید با گسترش دامنه فعالیت در این حوزه همراه باشد. مثلا در برنامه‌های آینده باید به دنبال ایجاد مسیر سبز زیارت باشیم تا دوچرخه‌سوارانی که از مبادی ورودی شهر وارد می‌شوند بتوانند به‌آسانی به حرم رضوی دسترسی پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->