رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

نگاهی به شروط ایران برای احیای برجام و تعمیق شکاف میان ایران و آمریکا

  • کد خبر: ۸۵۹۳۹
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
نگاهی به شروط ایران برای احیای برجام و تعمیق شکاف میان ایران و آمریکا
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس درباره چشم انداز ازسرگیری مذاکرات وین گفت: فشار بر ایران کمکی به تسریع بازگشت این کشور به مذاکرات نمی‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که تعویق طولانی مدتی در زمان آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام ایجاد شده است، اختلاف نظر‌ها میان ایران و آمریکا، اوج می‌گیرد و میانجیگری اتحادیه اروپا برای بازگرداندن این دو کشور به میز مذاکرات نیز تا کنون نتیجه‌ای دربرنداشته است. ایران به دنبال مذاکرات عملی و نتیجه بخش برای لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و اخذ تضمینی مبنی بر عدم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است و آمریکا نیز از سوی دیگر اگرچه در سیاست اعلامی خود خواستار احیای برجام است، در سیاست اعمالی، هیچ قدم مثبتی برنمی دارد و حاضر به ارائه چنین تضمینی نیست.

دولت بایدن بدون پذیرش نقش مخرب دولت ترامپ در بی اعتبار کردن توافق هسته‌ای بین المللی، همچنان در همان مسیر حرکت می‌کند و تنها با اعمال فشار و تحریم‌های جدید، می‌کوشد ایران را برای بازگشت به برجام مجاب کند. در چنین وضعیتی، همچنان سرنوشت برجام مشخص نیست.

دولت بایدن در مدار ترامپ

وزارت خزانه داری آمریکا، روز جمعه ۷ آبان، در بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه چهار ایرانی به نام‌های سعید آقاجانی، محمد ابراهیم زرگر طهرانی، عبدا... محرابی و یوسف ابوطالبی به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران خبر داد. همچنین طبق این بیانیه، شرکت‌های «کیمیا پارت سیوان» و «اوج پرواز ما دو نفر» نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند. همچنین به دنبال اعمال تحریم‌های جدید واشینگتن علیه کشورمان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به تکرار ادعا‌های نخ نما و واهی خود درباره ایران پرداخت.

بلینکن در بیانیه ضدایرانی خود آورده است که از همه ابزار‌ها برای جلوگیری از آنچه گسترش نفوذ و فعالیت‌های مخرب ایران، از جمله توسعه هواپیما‌های بدون سرنشین (UAV) خوانده شده، استفاده می‌کند. از سوی دیگر نیز جو بایدن و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، پس از دیدار در رم، بیانیه‌ای مشترک منتشر و در بخشی از آن به ایران نیز اشاره کردند. در این بیانیه که متن آن از سوی کاخ الیزه منتشر شده است، بایدن و مکرون با تکیه بر اعا‌های بی اساس خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، بر لزوم اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کردند.

فشار بر ایران کمکی به تسریع بازگشت به مذاکرات نمی‌کند

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در یک کنفرانس درباره چشم انداز ازسرگیری مذاکرات وین گفت: فشار بر ایران کمکی به تسریع بازگشت این کشور به مذاکرات نمی‌کند. این وضعیتی است که درباره هر کشور دیگری هم صدق می‌کند و فشار بر ایران برای الزام این کشور به بازگشت سریع به مذاکرات کمک نخواهد کرد. همچنین در اظهارنظری دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم کرد و دراین باره نوشت: «همه طرف‌ها در مذاکرات وین باید از هرگونه اقدامی که بازگشت و تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات درباره احیای برجام را پیچیده‌تر می‌کند، پرهیز کنند.»

سیاست متناقض و غیرقابل اعتماد آمریکا

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اقدام اخیر خزانه داری آمریکا در تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی کشورمان، ضمن محکوم کردن و مردود دانستن آن، گفت: اعمال تحریم‌های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است. دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعا قابل اعتماد نیست. دولت‌های مختلف در این کشور نشان داده اند که تا چه میزان ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند. این گونه اقدامات آمریکا در تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه این کشور است و همان طور که تا کنون این سیاست هیچ یک از اهداف آمریکا را محقق نکرده است، باز هم دستاوردی برای این کشور جز ناکامی‌های جدیدتر در پی نخواهد داشت.

همچنین در اظهار نظری دیگر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «مهر»، به تشریح موضع کشورمان در مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: ما همه هزینه‌ها را در برجام دادیم و الان وقت آن است که آمریکا و کشور‌های اروپایی عضو برجام، تعهدات خود را عملیاتی کنند. غربی‌ها باید کوتاه بیایند، شروط ما را بپذیرند، تحریم‌های ایران را رفع کنند و در توافقات جدید وین، گشایش ایجاد کنند. ایران شروط جدید دارد و تضمین‌های جدی و جدید می‌خواهد تا دوباره غربی‌ها نقض برجام نکنند و به دنبال پیمان شکنی نباشند.

بن بست در وین؟

از سویی، لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» در یک رشته توئیت با تکیه بر گفتگو‌هایی با منابع غربی، مدعی شد که علت وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین میان ایران و ١+٤، درخواست ایران از آمریکا برای ارائه تضمین دائمی مبنی بر عدم خروج مجدد این کشور از توافق هسته‌ای است و ارائه نشدن چنین تضمینی از جانب آمریکا، به عاملی برای ایجاد بن بست در مذاکرات تبدیل شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->