سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

به جای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی را تحمل کنید

  • کد خبر: ۸۶۲۹۳
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
به جای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بی‌حوصلگی را تحمل کنید
شبکه‌های اجتماعی کسالت و بی‌حوصلگی را از بین نمی‌برند بلکه باعث می‌شوند افراد احساس کسالت و بی‌حوصلگی و استرس بیشتری کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، بسیاری از ما وقتی حوصله‌مان سر می‌رود یا احساس خستگی و کسالت می‌کنیم سر در موبایل و گوشی تلفن همراه کرده به شبکه‌های اجتماعی سرک می‌کشیم تا به خیال خود حالمان خوب شود و ذهنمان آرام بگیرد. اما واقعاً این‌طور است؟ آیا شبکه‌های اجتماعی ما را آرام می‌کنند؟ مطالعات جدید علمی عکس این را می‌گویند.

اگر می‌خواهید کسالت و بی‌حوصلگی را از بین ببرید و ذهن خود را آرام کنید، به شما توصیه می‌شود یک مداد و کاغذ بردارید تا اینکه به تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

همه ما گاهی برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت سراغ گوش‌های تلفن همراه می‌رویم، ما به اعلان‌ها، پیام‌ها، نظرات، عکس‌ها، اخبار فوری و ... نگاه می‌کنیم. درواقع، تمایل داریم با این کار لحظاتی ذهن خود را از استرس پاک کنیم.

با این‌حال، تازه‌ترین مطالعات علمی به ما می‌گویند که، شبکه‌های اجتماعی کسالت و بی‌حوصلگی را از بین نمی‌برند.

در حقیقت،  اغلب اوقات کانال‌ها و صفحات پر از افرادی است که بر سر یکدیگر فریاد می‌زنند. برخی از توئیت‌ها در ذهن شما حک شده و باعث استرس شما می‌شوند.

چنین اتفاق‌های مشابهی در شبکه‌های دیگر نیز می‌افتد. شما برای دقایقی به‌قصد سرگرمی وارد می‌شوید درحالی‌که اغلب احساس می‌کنید بیشتر آزرده‌خاطر شده‌اید تا آرام.

با توجه به عوارض ناسالم شبکه‌های اجتماعی، برخی از کاربران لغو اشتراک می‌کنند یا سراغ "سم‌زدایی دیجیتال"‌ می‌روند.

با این‌حال، چشمگیرترین مشکلات استفاده از شبکه‌های اجتماعی مربوط به جوانان است. چراکه بر اساس مطالعات، جوانان به‌طور فزاینده‌ای نسبت به احساس کسالت و بی‌حوصلگی، بی‌تحمل شده‌اند.

چرا شبکه‌های اجتماعی کسالت و بی‌حوصلگی را از بین نمی‌برند؟

شبکه‌های اجتماعی نه‌تن‌ها کسالت و بی‌حوصلگی ما را از بین نمی‌برند بلکه سلامت روانی‌مان را هم به مخاطره می‌اندازند.  

این مسأله را تحقیقی که توسط موسسه علوم عصبی و روانشناسی کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ انجام‌شده، تأیید کرده است.

 با این‌وجود، به نظر می‌رسد که این تأثیر در سراسر جهان یکسان نیست. در حقیقت، کسانی هستند که از شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی استفاده می‌کنند و از مزایای لذت‌بخش آن برخوردار می‌شوند.

بااین‌حال، ارقام مربوط به ناراحتی و استرس ناشی از استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی قابل‌توجه و چشمگیر است.

به‌عنوان‌مثال، برخی از افراد به این شبکه‌ها معتاد شده‌اند. درواقع، فضای مجازی برای آن‌ها به‌عنوان دوپامین عمل می‌کند.  

برخی دیگر زندگی را فقط از طریق جهان دیجیتال درک می‌کنند. آن‌ها خود را در این جهان مجازی با دیگران مقایسه می‌کنند و نمی‌توانند هیچ پیام، استوری یا تصویر و عکسی را از دست بدهند وگرنه گرفتار استرس و اضطراب ناشی از حس عقب ماندن می‌شوند.

بسیاری از این موارد قبلاً برای ما شناخته‌شده بود. علم قبلاً به تأثیرات کوتاه‌مدت شبکه‌های اجتماعی پرداخته بود. به این‌که شبکه‌های اجتماعی به ما کمک می‌کند تا خودمان را سرگرم کنیم و استرس یا کسالت‌های گاه‌وبیگاه‌مان را در محل کار، در زمان استراحت یا در مترو و اتوبوس با رجوع به شبکه‌های اجتماعی برطرف کنیم. امروز، اما علم می‌گوید نه؛ شبکه‌های اجتماعی حتی در کوتاه مدت هم به رفع خستگی و کسالت ما کمک نمی‌کنند.

گشت‌وگذار کوتاه‌مدت در موبایل باعث بهبود روحیه شما نمی‌شود

دانشگاه رادبود در هلند مطالعهٔ جالبی را انجام داد. هدف این بود دریابند که آیا شبکه‌های اجتماعی، همان‌طور که همه به آن اعتقاددارند، به افراد کمک می‌کند تا هنگام استرس یا در زمان فراغت، ذهن خود را پاک و آرام کنند؟ نتایج این تحقیق در مجله Royal Society Open Science منتشر شده است.

 برخی از نتایج جالب این تحقیق به این شرح است:

۱- شبکه‌های اجتماعی کسالت و بی‌حوصلگی را از بین نمی‌برند بلکه، باعث می‌شود افراد احساس کسالت و بی‌حوصلگی و استرس بیشتری کنند.

۲- شما فقط در مواقع استراحت یا زمانی که کمی وقت آزاد دارید از تلفن همراه استفاده نمی‌کنید. درواقع، استفاده از تلفن همراه نوعی اوقات فراغت نیست، بلکه بیشتر یک شیوه زندگی است. علاوه بر این، شما حتی در غیرقابل توضیح‌ترین شرایط از موبایل استفاده می‌کنید. بنابراین، تمایز لحظات استراحت از لحظات کار دشوار می‌شود.

۳- ما از تلفن‌های همراه خود استفاده مداوم و ناسالم می‌کنیم. ما شبکه‌های اجتماعی را بدون توجه به شرایط بررسی می‌کنیم. این می‌تواند باعث شود ما در طول کار بیشتر استرس داشته باشیم و حتی زمانی که باید در حال استراحت باشیم،   دچار استرس بیش‌ازحد شویم.

احساس فوریت؛ نیاز به بررسی مداوم تلفن همراه خود

این احساس که شما مجبورید مدام موبایل خود را چک کنید تصادفی نیست. درواقع، این واقعیت که شبکه‌های اجتماعی کسالت و بی‌حوصلگی شما را برطرف نمی‌کنند، به هدفی خاص برمی‌گردد. این واقعیتی است که هر برنامه و اپلیکیشن به دنبال چیزی بسیار خاص است: اینکه شما مرتب از آن‌ها استفاده کنید.

همه این سیستم‌عامل‌ها از تکنیک‌های بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کنند تا شما را به آن‌ها متصل نگه‌دارند. "احساس فوریت"، این ایده که اگر نگاهی به تلفن همراه خود نکنید چیزی را از دست می‌دهید، یک اتفاق مکرر است.

در حقیقت، جهان دیجیتال برای کاهش کسالت یا رفع بی‌حوصلگی یا سرگرمی شما طراحی نشده است. آنچه شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها دنبال می‌کنند اعتیاد شما و استفاده مداوم شما از آن است.

برای رفع بی‌حوصلگی راه‌های دیگری پیدا کنید

راه‌های زیادی برای مقابله با کسالت و بی‌حوصلگی وجود دارد. بااین‌حال، مهم‌ترین چیز این است که یاد بگیرید کسالت و بی‌حوصلگی را تحمل‌کنید.  

درواقع، کاری که باید انجام دهید این است که منابع دیگری را پیدا کنید که با آن‌ها سرگرم شوید و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بگذارید برای امور ضروری یا انجام کارهایتان اگر این موارد را به‌خوبی انتخاب کنید، می‌توانند هم غنی کننده و هم مفید باشند.

خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تمرین برخی از فعالیت‌های هنری همه منابع استثنایی برای ذهن و سلامت روان شما هستند. آن‌ها احساسات را هماهنگ می‌کنند، استرس را تنظیم می‌کنند و خلاقیت را افزایش می‌دهند.

اگر تلاش کنید، به‌زودی متوجه می‌شوید که جهان‌های شگفت‌انگیزی فراتر از صفحه‌نمایش تلفن همراه و سروصدای بی‌وقفه شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که تا امروز از آن‌ها غافل بوده‌اید.

منبع: عصرایران 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->