سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بوراکس چیست و چگونه آن را در منزل تهیه کنیم؟

  • کد خبر: ۸۶۶۷۴
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
بوراکس چیست و چگونه آن را در منزل تهیه کنیم؟
سدیم تترابورات ماده‌ای معدنی است که با نام بوراکس شناخته می‌شود. از این ماده در تولید شوینده‌ها، لوازم آرایشی، آفت‌کش‌ها و همچنین اسلایم استفاده می‌شود. در ادامه با کاربردها و نحوه تهیه آن آشنا می‌شوید.

به گزارش شهرآرانیوز، بوراکس که با نام بورات سدیم نیز شناخته میشود، از ترکیبات مهم بوراست که ماده‌ای معدنی است. سدیم تترابورات ماده‌ای سمی نیست. بورات سدیم کریستالی نرم به رنگ سفید است که به‌راحتی در آب حل می‌شود. اگر در معرض هوای خشک قرار بگیرد، رطوبت خود را ازدست داده و به بوراکس تبدیل می گردد. این ماده در پودر لباسشویی هم یافت می‌شود.

بوراکس از چه تشکیل شده است؟

پودر بوراکس که شما آنرا در مغازه میبینید سفید رنگ بوده و دارای کریستالهای نرم بیرنگی است که در آب براحتی حل میشود. این ماده اسید بوریک نیست که سوزاننده تر از این ماده است. پودر بوراکس که در پودر لباسشویی کاربرد دارد ارزان قیمت بوده و پیدا کردنش راحت است. این ماده کاربرد زیادی دارد.

 

موارد استفاده از بوراکس

این ماده میتواند در کمک به ماشین تمیز کردن فرش شما استفاده می‌شود. فقط نصف فنجان بوراکس سدیم تترابورات را در هر ۴ لیتر آب اضافه کنید.

یک بسته پودر بورات سدیم را داخل کاسه توالت قرار دهید و یک شب آن را به حال خود رها کنید. روز بعد، نتایج شگفت انگیزی مشاهده خواهید کرد.

برای تمیز کردن سفیدک و کپک، یک فنجان بوراکس را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید؛ و درون یک بطری اسپری بریزید. روی سفیدک و کپک اسپری زده تا اینکه از آن اشباع شود. چند ساعت صبر کنید و سپس کاملاً شستشو نمایید.

بوراکس کف را تمیز میکند. برای اینکار یک سوم از پودر بوراکس را به همراه نصف لیوان سرکه در ظرفی ریخته و با آب گرم روی آن را بپوشانید. مقدار کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کرده و از آن برای تمیز کردن کف استفاده نمایید.

از این ماده برای تمیز کنندگی استفاده نمایید. این یکی از موارد معمول استفاده از بوراکس است. دو قاشق غذاخوری از بوراکس را با دو فنجان آب مخلوط کرده و درون بطری اسپری بریزید.

بوراکس زنگ زدگی را رفع میکند. برای این منظور بوراکس را با آب گرم و آب لیمو مخلوط کنید تا خمیری ایجاد کنید. سپس با اسپری کردن محل مورد نظر را تمیز نمایید.

این ماده برای تمیز کردن اسباب و وسایل بیرون خانه نیز کاربرد دارد. برای اینکار مقداری بوراکس را با آب گرم و مایع ظرفشویی ترکیب کرده و به وسایل موردنظر اسپری نمایید.

استفاده بوراکس در سلامتی

  • این ماده به عنوان محلولی برای رشد میوه ها و دانه ها در درختان میوه بکار میرود. محلول بوراکس بور را به خاک اضافه میکند و موجب تقویت آن می شود.
  • از بوراکس برای نگهداری گل ها برای مدت طولانی استفاده می شود.
  • برای خلاص شدن از شر موش ها از محلول بوراکس استفاده نمایید.
  • این محلول برای از بین بردن مورچه ها، سوسکها و دیگر حشرات نیز بکار می رود.

دستور استفاده از بوراکس

یک دوم پیمانه از بوراکس را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید تا یکنواخت شود؛ و سپس بر روی دستها بمالید تا چسبندگی وسایل خانه از بین برود.

تمیز کننده فرش: دو فنجان آرد ذرت را با یک فنجان بوراکس ترکیب کنید و بر روی فرش بپاشید و برای مدت یک ساعت آنرا رها کنید؛ و در صورت لزوم از روغن اضافی استفاده نمایید.

برای از بین بردن علفهای هرز بکار میرود. برای این منظور بوراکس را بر علف های هرز دلخواهتان بپاشید و از آب دادن به این نواحی جلوگیری نمایید.

میتوانید کریستال درست کنید. برای این کار باید بوراکس را با آب گرم ترکیب کنید تا ملکولهای آب گرم اجازه تشکیل کریستال را بدهند.

چطور بوراکس تهیه کنیم؟

بوراکس یک ماده چند منظوره است که می تواند در تولید اسلایم (خمیر بازی) برای بچه ها و برای انجام شستشو استفاده شود. محصولات ساخته شده با پودر بوراکس در خرده فروشیها موجود می باشد، اما بهتر است خودتان به ساختن پودر بوراکس بپردازید تا از برخی مواد شیمیایی موجود در اقلام تجاری بوراکس در امان بمانید.

طرز تهیه بوراکس

برای ساخت پودر بوراکس، با خرید کریستال اسید بوریک در فروشگاه محلی یا خرده فروش آنلاین، کار را شروع کنید. اسید بوریک به شکل پودر به طور گسترده ای در دسترس است و فرم مایع هم اغلب در دسترس است، اما شما همچنین می توانید آن را به صورت کریستال خریداری کنید. با استفاده از یک چرخ دنده که هرگز در تهیه غذا استفاده نکردهاید، کریستال ها را پودر کنید تا ماده پودرشکل تشکیل شود. این ماده را میتوانید در موارد زیادی مورد استفاده قرار دهید.

ایمنی بوراکس

اهمیت دارد در خصوص استفاده از بوراکس دقت کنیم. این ماده در مقیاس کم و محلول های رقیق شدهای که متخصصان آن را ایمن و غیر سمی می دانند بکار میرود؛ اما همچنان باید با احتیاط با آن برخورد شود.

از تماس با پوست و ناحیه چشم جلوگیری شود و در صورت استفاده از شکل خالص بوراکس به عنوان یک ماده ضد انعقادی یا ضد باکتری، همیشه با دستکش کار کنید و آن را از دسترس نوزادان یا حیوانات خانگی که احتمالا به طور تصادفی ممکن است آن را استعمال نمایند، دور نگه دارید.

 
منبع: مجله هنر فردی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->