سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

صرف نصف حقوق کارگری برای یک وعده ناهار

  • کد خبر: ۸۶۹۳۲
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
  • ۱
صرف نصف حقوق کارگری برای یک وعده ناهار
۴۷ درصد حقوق یک کارگر برای یک ماه ناهار خانواده چهارنفره‌اش هزینه می‌شود.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ چرا به آخر ماه نرسیده، جیبمان خالی می‌شود؟ این از آن سوال‌هایی است که با اینکه جوابش را می‌دانیم، شاید هرماه از سر تعجب از وضعیت سبد خرید و سفره خوردوخوراکمان از خود بپرسیم. نگران نباشید؛ هیچ هزینه اضافه‌ای نداشته اید. دلیلش گرانی است که بخشی از آن پشت روند عادی زندگی پنهان شده است؛ مثلا همه می‌دانیم که گوشت، مرغ، برنج و حبوبات گران شده است، ولی شاید به اینکه خوردن یک وعده قورمه سبزی در هفته چقدر برایمان آب می‌خورد، فکر نکرده باشیم.

هزینه یک هفته ناهار برای یک خانواده چهارنفره مشهدی چند است؟ جواب این سوال بستگی دارد که چه غذایی نوش جان کنید. اما ما برای پاسخ به این پرسش، اینجا هزینه یک هفته پخت وپز غذا‌های پرطرفدار سفره ایرانی یعنی آبگوشت، قورمه سبزی، قیمه، عدس پلو، ماکارونی، کشک وبادمجان و مرغ را برای یک خانواده چهارنفره حساب کرده ایم و حساب و کتابش را هم اینجا ارائه کردیم.

خلاصه اینکه هزینه یک هفته ناهار خانواده شما با این منو می‌شود ۵۰۰ هزار تومان و با فرض تکرار در یک ماه فقط هزینه ناهار شما دست کم ۲ میلیون تومان تمام می‌شود که این یعنی حدود ۴۷ درصد حقوق یک کارگر با دو فرزند. حالا اگر نرخ تورم نقطه‌ای ۶۰/۵ درصدی گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مهر را درنظر بگیریم، یعنی سال گذشته این غذا‌ها برای ما حدود ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

ما در این گزارش قصد ارائه دستور آشپزی نداریم. برای حساب وکتاب هزینه‌ها مجبوریم از فرمول میانگین قیمت‌ها استفاده کنیم. مثلا ممکن است یکی از گوشت گوسفند استفاده کند و دیگری از گوشت گوساله، یکی از حبوبات فله و دیگری بسته بندی، یکی از برنج ایرانی و دیگری برنج پاکستانی، اما ما در این گزارش، میانگین قیمت گوشت قرمز در مشهد، میانگین قیمت حبوبات فله در چهارراه میدان بار و متوسط قیمت برنج ایرانی را درنظر گرفته ایم.

پلوقیمه؛ ۹۸ هزار تومان

روز اول: برای پخت یک وعده قیمه با فرض تهیه حدود ۴۰۰ گرم گوشت با هزینه ۵۶ هزار تومان، ۱۰۰ گرم لپه ۴ هزار تومان و احتساب هزینه ۵ هزار تومان برای رب، پیاز، روغن، ادویه و... درمجموع حداقل هزینه یک وعده قیمه به طور میانگین برای چهار نفر، ۶۵ هزار تومان می‌شود. همچنین باتوجه به اینکه هرپیمانه برنج حدود ۱۵۰ گرم است، اگر قیمت هرکیلو برنج ایرانی را ۵۵ هزار تومان درنظر بگیریم، هزینه یک وعده برنج نیز ۳۳ هزار تومان می‌شود.

پلومرغ؛ ۶۹ هزار تومان

روز دوم: با وجود بالاوپایین شدن قیمت مرغ، بازهم این غذا از دیگر غذا‌های خورشتی ارزان‌تر تمام می‌شود. با احتساب هرکیلو مرغ ۳۱ هزار تومان، شما به چهار تکه مرغ برای خورشت خود که حدود یک کیلوگرم است، نیاز دارید. ۵ هزار تومان هم برای مخلفات درنظر گرفتیم که با اضافه شدن ۳۳ هزار تومان برنج، قیمت یک وعده پلومرغ درمجموع ۶۸ هزار تومان تمام می‌شود.

کشک وبادمجان؛ ۴۰ هزار تومان

روز سوم: هزینه یک وعده کشک وبادمجان برای یک خانواده چهارنفره دست کم ۴۰ هزار تومان می‌شود. برای تهیه این غذا باید ۶ هزار تومان برای بادمجان ها، حداقل ۲۰ هزار تومان برای گردو، ۱۰ هزار تومان برای کشک و دیگر مخلفات و ۴ هزار تومان هم برای چهار عدد نان بربری خراسانی هزینه کنید.

ماکارونی؛ ۴۲ هزار تومان

روز چهارم: یک بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی به قیمت مصوب ۶۳۰۰ تومان به اضافه ۲۰۰ گرم گوشت به مبلغ ۳۱ هزار تومان و ۵ هزار تومان مخلفات، هزینه ناهار شما در وسط هفته را به ۴۲ هزار تومان می‌رساند.

پلو قورمه سبزی؛ ۹۳ هزار تومان

روز پنجم: برای تبدیل اسکناس به مواد داخل قورمه سبزی نیز باید ۴۲ هزار تومان برای گوشت، ۳۵۰۰ تومان برای لوبیا، ۱۱ هزار تومان برای سبزی و ۵ هزار تومان برای مخلفات هزینه کنید که با چرتکه اندازی، ۶۰ هزار تومان تمام می‌شود. حالا اگر هزینه یک وعده برنج را هم که در بالا حساب کردیم به آن اضافه کنید، جمع آن به ۹۳ هزار تومان می‌رسد.

عدس پلو؛ ۶۷ هزار تومان

روز ششم: عدس پلو بدون زرشک و کشمش حدود ۶۷ هزار تومان تمام می‌شود که شامل ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده به مبلغ ۳۱ هزار تومان، ۳ پیمانه برنج در حدود ۲۷ هزارو ۵۰۰ تومان، ۱۰۰ گرم عدس حدود ۳۵۰۰ تومان و ۵ هزار تومان چاشنی، سیب زمینی، پیاز و روغن می‌شود.

آبگوشت؛ ۸۵ هزار تومان

روز هفتم: برای یک وعده آبگوشت در آخر هفته نیز باید حدود ۷۰ هزار تومان گوشت، ۶ هزار تومان نخود و لوبیا، ۴ هزار تومان مخلفات و ۵ هزار تومان نان هزینه کنیم که با یک حساب وکتاب سرانگشتی، جمعش می‌شود ۸۵ هزار تومان.

همان طور که مشخص است، بیشترین هزینه این غذا‌ها مربوط به پروتئین و برنج است. این خانواده با این منوی غذایی معمول فقط برای وعده ناهار خود باید هفته‌ای یک کیلوو ۶۰۰ گرم گوشت قرمز، یک کیلو مرغ و بیش از ۲ کیلوو ۲۰۰ گرم برنج بخرند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی استان لرستان در گفتگو با ایلنا، گفته است: قیمت مواد خوراکی از بهمن سال پیش تا مهر امسال، بیش از ۶۶درصد افزایش یافته است و حداقل دستمزد و مستمری فقط برای تامین هزینه‌های یک خانواده ۳/۳نفره برای کمتر از ۱۱روز کافی است. این حرف‌های فرامرز توفیقی، مهر تاییدی است بر حساب وکتاب‌های ما برای حداقل هزینه ناهار هفتگی یک خانواده کوچک در مشهد که بیش از ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مردم بدبخت ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
پس برای چی میگن حقوق بشرط زنده ماندن
اگه مردن مرده هاشون رو هم باید بندازند تو چاه
چون یک نفر که میمیره پول قبرو سنگ بدون مراسمات نزدیک به 20 میلیون تومن خرج بر میداره حداقل باید 5 ماه هیچی نخوره تا برا مردنش پول کنار بذاره وگر نه جاش تو باغچه خونه یا صاحب خونس
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->