جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه
سرخط خبرها

تحقق درآمد‌های پایدار شهری نیازمند ایجاد جایگاه ملی است

  • کد خبر: ۸۷۳۵۷
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
تحقق درآمد‌های پایدار شهری نیازمند ایجاد جایگاه ملی است
احمد نوروزی، عضو شورای پنجم شهر مشهد، چالش‌های پیش‌روی مدیریت‌شهری برای تحقق اقتصاد پویا و کسب درآمد پایدار را تشریح کرد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ سیدعبدا... ارجائی، شهردار جوان مشهد که برنامه‌های خود را برای اداره مشهدالرضا (ع)، جهان‌شهر برکت و کرامت، در قالب ۱۹ راهبرد و ۱۸ چرخش تحول‌آفرین ارائه کرده است، مدتی پس از آغاز به کارش در گفت‌وگویی با بیان اینکه شورای شهر به فرد رأی نداده بلکه به برنامه رأی داده است، این پرسش را مطرح کرد که چرا تاکنون کسی برنامه‌هایش را نقد نکرده است و چرا برای آن پیوست تکمیلی ایجاد نمی‌شود؟

در همین راستا بر آن شدیم تا بند‌های این برنامه راهبردی را در قالب گفتگو‌هایی با اعضای ادوار شورای اسلامی شهر مشهد مرور کنیم و نظرات آن‌ها را جویا شویم. در این راستا عضو شورای پنجم شهر مشهد در تشریح چالش‌های پیش‌روی مدیریت‌شهری برای تحقق اقتصاد پویا و کسب درآمد پایدار به شهرآرا گفت: شهرداری‌ها برای ایجاد نظام پایدار کسب درآمد در شهر نیاز به جایگاه تخصصی در سطح ملی دارند.

احمد نوروزی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیرندگان برای شهرداری‌ها به شکل کامل ساختار شهرداری را نمی‌شناسند، افزود: گاهی برخی وزیران کشور با اینکه سال‌ها در این مسئولیت هستند، بر جزئیات چالش‌ها و مشکلات اداره شهر‌ها آگاه نیستند تا بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی برای اداره شهر‌ها ارائه دهند.

وی با بیان اینکه اختیارات زیادی از شورا گرفته شده است و در بسیاری از زمینه‌ها اجازه تصمیم‌گیری نهایی به این نهاد داده نمی‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که در دنیا وضعیت نظام درآمدی شهرداری‌ها و هزینه‌های آن‌ها مشخص است و نظام درآمدی پایدار مبتنی بر پرداخت هزینه‌ها در قبال ارائه خدمات‌شهری حاکم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم شهر مشهد گفت: شهرداری هزینه هنگفتی برای خدمات‌شهری در زمینه نظافت، حمل‌ونقل، جمع‌آوری زباله و دیگر موارد پرداخت می‌کند و می‌تواند متناسب با این هزینه‌ها درآمد کسب کند، اما شهرداری‌ها هر زمان که تصمیم می‌گیرند به درآمدزایی در این حوزه‌ها ورود کنند، با موانع زیادی روبه‌رو می‌شوند.

نوروزی با بیان اینکه اختیارات بخش زیادی از عوارض از شهرداری‌ها گرفته شده است و برخی مصوبات شهرداری‌ها در کمیته تطبیق فرمانداری‌ها تأیید نمی‌شود، افزود: این در حالی است که در بررسی نظام درآمد شهری در دنیا، بیشتر درآمد مدیریت‌شهری از مالیات محلی است. با وجود این، در کشور ما دولت در بحث مالیات‌های محلی ورود می‌کند و برای تأمین هزینه‌های جاری، بر مدیریت درآمد‌های کاملا محلی دخل و تصرف می‌کند.

شهرها، محروم از سهم جرائم رانندگی

وی جرائم راهنمایی‌ورانندگی را ازجمله موضوع‌های محلی دانست که عوارض آن باید به شهر‌ها اختصاص یابد و افزود: با وجود سهمی که شهرداری‌ها از این جرائم دارند، اعتباری به شهر‌ها تعلق نمی‌گیرد و همچنین با اینکه مردم مشهد مشکلات و مصائب آلودگی هوا ناشی از تردد خودرو‌ها را تحمل می‌کنند، از تخصیص عوارض سوخت به مدیریت‌شهری خبری نیست.

عضو پیشین شورای شهر با بیان اینکه سهم کوچکی از مالیات به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد، درحالی‌که در اروپا از فروش موادغذایی و کالا‌ها ۸ تا ۱۵ درصد عوارض به نفع شهرداری‌ها دریافت می‌شود تا هزینه شهر تأمین شود، ادامه داد: ظرفیت‌هایی در شهر وجود دارد که امکان درآمدزایی برای شهرداری را فراهم می‌کند که این ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری و تقویت مکان‌های تفریحی مغفول مانده است و در دوره شورای پنجم پروژه‌هایی که در زمینه اقدامات تفریحی تعریف شد، با بن‌بست‌هایی روبه‌رو شد و اجرایی نشد.

نوروزی با اشاره به اینکه ۴۳ سال از انقلاب اسلامی گذشته است و شهر‌ها در تحقق درآمد پایدار شهری موفق عمل نکرده‌اند، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، کفایت‌نداشتن قوانین حاکم است و اگر قرار است تغییری در مشهد ایجاد شود، در مرحله اول باید در سطح ملی جایگاه تخصصی برای مدیریت‌شهری ایجاد شود. زیرا وزارت کشور جایگاه مناسبی برای پیگیری نیاز‌های گوناگون شهر‌ها ندارد و دغدغه‌های مختلف ملی باعث شده است که وزیر کشور فرصت ورود به مسائل شهرداری‌ها را پیدا نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->