امیرمنصور رحیمیان | شهرآرانیوز؛ تغییرات اقلیمی یک نگرانی جهانی است؛ تغییراتی که میتواند زندگی همه آدمها را در هر سطحی، تحت الشعاع قرار دهد. فرقی هم نمیکند که آن آدم سیاست مدار باشد یا فیلسوف، ثروتمند باشد یا فقیر. همه را به یک انداره تحت تأثیر قرار میدهد. موضوعی است که به انسانها یادآوری میکند همه در یک قایق نشسته اند و به یک مقصد روانه اند. این مسئله آن قدر مهم است که واکنش همه جانبه تمام آدمها را طلب میکند. دستهای مهم از این همه، هنرمندان و نویسندگان هستند. زبان این آدمها چیزی جز قلم هایشان و نشریاتی که نظر آنها را انتشار میدهند، نیست.
نشریه مشهور «نیویورکر» هم به عنوان نشریهای که چیزی حدود یک قرن (۹۶ سال) به چاپ و نشر این دیدگاهها اشتغال داشته، روی جلد آخرین شماره اش را به تغییرات اقلیمی اختصاص داده است؛ نشریهای که اغلب مقالاتی با تاکید بر نقدنویسی به حیات فرهنگی خودش ادامه دارد و مخاطبان فراوانی خارج از آمریکا دارد. این نشریه شهرت فراوانی در زمینه گزارش نویسی درباره فرهنگ مردمی و نقد وقایع مربوط به آمریکا و جهان دارد و با این رویکرد به نشر داستانهای مدرن، داستانهای کوتاه و نقدهای ادبی، میپردازد.
نکته تامل برانگیز این است که این نشریه در طول سالهای انتشار خود، به یکی از اجزای مهم زیربنایی جامعه ادبی و فرهنگی جهان بدل شده است و علاوه بر اینکه در طول دوران فعالیت خویش کاشف بسیاری از نویسندگان مطرح امروزی، چون جی دی سلینجر، جان آپدایک، ریموند کارور، شرلی جکسون و بسیاری دیگر بوده است و بسیاری از نویسندگان داستانهای خود را به صورت پاورقی در آن به چاپ رسانده اند، همواره نگاهی آمیخته با انتقاد را پیش گرفته است. یکی دیگر از ویژگیهای این نشریه، طرح جلدهای آن است که با آثاری از مهمترین طراحان و تصویرسازان جهان، نگاه بسیاری از مخاطبانش را در سراسر دنیا به خودش معطوف کرده است.
«اریک دروکر»، طراح و نقاش مشهور نشریه نیویورکر، در طرح جلد تازهترین شماره آن (۱۵ نوامبر ۲۰۲۱) به موضوع تغییرات اقلیمی و کنفرانس بی اثر گلاسکو و توافقات نیم بند آن درباره محیط زیست، واکنش نشان داده است. او به صورت هوشمندانهای شخصیت نمادین و درسایه ایستاده «دن کیشوت» را در مقابل توربینهای بادی بزرگی قرار داده است. در پشت سر توربینها هم شهرهایی را که از انرژی همین توربینها تغذیه میشوند، نقش زده است.
پس زمینه اثر با رنگهای گرم به مثابه آتش رنگ آمیزی شده است و انگار همه چیز در حرارت ناشی از تغییرات اقلیمی درحال زبانه کشیدن است. دروکر با کشیدن این طرح بر روی جلد یکی از نشریات معروف ادبی، سعی کرده است توجه مردم جهان را به اتفاقی جلب کند که دیر یا زود اثرش را در زندگی شان خواهند دید. او پیشتر نیز بارها به مسائل مهمی، چون چپاول ثروت توسط وال استریت، تبعیض نژادی و بسیاری از ناهنجاریهای مهم روز آمریکا و جهان واکنش نشان داده بود.