ایران و عمان برای حذف تعرفه‌های تجاری توافق کردند سود سهام عدالت ۱۴۰۲ چه زمانی پرداخت می‌شود؟ عرضه سکه ضرب جدید از اسفند ۱۴۰۳ آیا یارانه‌ در سال ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد؟ ثبات قیمت سیب زمینی از اوایل اسفند ۱۴۰۳ | عرضه قطره چکانی به بازار؛ ممنوع تکمیل ۳۲۹ طرح آموزشی؛ ثمره سفر رییس جمهور به خوزستان معامله ۸۲ میلیون دلار در بازار ارز تجاری امروز (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر انرژی عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) ۷۰درصد کارگران نسخه قرارداد ندارند وزیر نیرو: تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت بی‌برقی، ۲۵۰ همت خسارت به بخش صنعت وارد کرد طرح جدید مرکز آمار ایران برای محاسبه دقیق تعداد زائران در خراسان رضوی + فیلم نرخ سکه از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ بهمن ۱۴۰۳) | ساینا ۴۷۷ میلیون تومان رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی رشد طلا در سایه تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟
سرخط خبرها

دوراهی صنعت خودرو | افزایش قیمت یا پرداخت یارانه به خودروسازان؟

  • کد خبر: ۸۸۴۲۵
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
  • ۱
دوراهی صنعت خودرو | افزایش قیمت یا پرداخت یارانه به خودروسازان؟
رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود. دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان روز گذشته گفته که اگر دولت می‌خواهد قیمت خودرو را ثابت نگه دارد، باید به خودروسازان یارانه پرداخت کند.

او امروز در این مورد توضیح داد: دولت یا باید اجازه افزایش قیمت خودرو را بدهد یا به خودروسازان مانند تولیدکنندگان برق و گندم، یارانه پرداخت کند.

یارانه ۵۰ میلیون تومانی!

نجفی‌منش افزود: دولت اگر تصمیم دارد به ازای هر خودرو ۵۰ میلیون تومان به مصرف‌کننده یارانه دهد، باید این مبلغ را در بودجه به عنوان یارانه برای خودروسازان تعریف کند.

او با اشاره به افزایش تورم، نرخ ارز، دستمزد و مواد اولیه، گفت: توقف واردات خودرو در برابر این افزایش هزینه‌های تولید کمکی به خودروسازان نمی‌کند.

به گفته این قطعه‌ساز، زمانی که قیمت همه ورودی‌ها افزایش داشته است، نمی‌توان نرخ محصول نهایی را ثابت نگه داشت و فشار نهایی این موضوع به قطعه‌سازان وارد می‌شود.

انحصاری در خودروسازی وجود ندارد!

اما آیا انحصار در صنعت خودروسازی و ممنوعیت واردات، نوعی رانت و یارانه برای صنعت خودروسازی نیست؟

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش گفت: در صنعت خودروسازی ایران انحصار وجود ندارد. تا کنون ۶۸ مجوز خودروسازی صادر شده است که حدود ۱۵ مورد آن فعال هستند.

به گفته او، زمانی می‌توان گفت انحصار وجود دارد که ایران‌خودرو و سایپا جلوی فعالیت دیگر خودروسازان را بگیرند اما اکنون اینگونه نیست.

دولت، مدیریت را واگذار کند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مدعی شد: ممنوعیت واردات خودرو فقط به خاطر نبود ارز است و هیچ انگیزه حمایتی از خودروسازان پشت آن نیست.

به گفته نجفی‌منش در گذشته نیز هر گاه ارز وجود داشت، واردات آزاد بود و این موضوعی ارتباطی به حمایت از خودروسازان ندارد.

او یکی از دلایل نارضایتی مردم از خودروسازان را فعال بودن توپخانه همه رسانه‌ها به سمت آنها دانست.

نجفی‌منش افزود: مشکل بعدی مدیریت دولتی در این صنعت است. اگر مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مسئولیت نظارت را انجام دهد مشکلات حل می‌شود.

چگونه در فضای غیررقابتی ضرر می‌دهید؟

امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی اما، صنعت خودروسازی را غیررقابتی دانست و گفت: قابل تصور نیست که چگونه می‌توان در چنین فضایی ضررده بود؟

او تاکید کرد: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.

زیان انباشته و افزایش تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خودروسازان تا پایان سال گذشته، ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل مواجه کرده‌اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است.

او افزود: تیم اقتصادی دولت نمی‌داند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و تلاش می‌کند با دستور، شعارهای حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این روند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.

قدرت در دست خودروسازان است

همچنین به اعتقاد عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو اکنون قدرت دست خودروسازان است و آنها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می‌گذارند.

او چندی پیش گفت: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می‌دهند.

به گفته جعفری، آنها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارند و با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.

 

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
چرا واردات خودرو را آزاد نمیکنندهم مردم خودرو خوب وباکیفیت سوار شن هم این دوخودروساز جمع کنه بره مردم هم باخیال راحت بجاده بزنندخودرو ایرانی خیلی قدیمیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->