تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

شیوع مشکلات اسکلتی عضلانی در پی افزایش کرونا

  • کد خبر: ۸۸۵۲۶
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
شیوع مشکلات اسکلتی عضلانی در پی افزایش کرونا
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، نسبت به عوارض پاندمی کرونا بر سیستم‌های اسکلتی - عضلانی گروه‌های مختلف سنی هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد مؤذن زاده گفت: بعد از گذشت ۲۲ ماه از پاندمی کرونا، شاهد بروز مشکلات زیادی در ارتباط با افزایش شیوع بیماریهای سیستم‌ اسکلتی عضلانی و مشکلات حرکتی هستیم.

وی به قرنطینه خانگی و محدودیت‌های تردد که باعث شده مردم بیشتر در منزل بمانند، اشاره کرد و افزود: یکی از شاخصه‌های مهم سلامت این است که فرد روزانه ۴۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی داشته باشد و از محیط منزل خارج شده و از نور آفتاب استفاده کند اما شرایط کرونایی و محدودیت های بهداشتی باعث شد مردم بیشتر در منزل بمانند.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: پاندمی کرونا علاوه بر کاهش فعالیت فیزیکی افراد در مواردی باعث افزایش وزن فرد شده و متأسفانه خصوصاً در نوجوانان و جوانان میزان افزایش وزن و چاقی ناخواسته در طول یکی دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: مشکلات دیگری که بحث کرونا ایجاد کرده، به واسطه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت‌ها عمدتاً در منزل متمرکز شده و حضور افراطی در فضای مجازی و عوارض استفاده از لپ تاپ و گوشی هوشمند برای فعالیت‌های درسی رایج بوده و این خود باعث فشار بیش از حد به ستون فقرات خصوصاً ستون فقرات گردنی می شود و هم بعضاً این وسایل را دانش آموزان و دانشجویان در وضعیت‌های نامناسبی و غیر ارگونومیک استفاده می‌کنند مثلاً در حالت خوابیده مطالعه کرده یا دانش آموز میز و صندلی مناسبی در منزل ندارند و خم بودن زیاد گردن و وضعیت های نامناسب به مرور زمان منجر به بروز مشکلاتی برای فرد شده که خصوصاً بحث گردن پیامکی به واسطه خم کردن زیاد گردن و استفاده بیش از حد از لپ تاپ و گوشی رایج شده است.

مؤذن زاده گفت: حداقل نیمی از کودکان و جوانان ما به واسطه کمبود فعالیت فیزیکی و تغذیه نامناسب اضافه وزن پیدا کرده اند و سطح قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی و عروقی آنها نیز کاهش پیدا کرده و باید هشدار داد که این روند می‌تواند عواقب دراز مدتی مانند مشکلات دیسکی، ساییدگی مفاصل و حتی پوکی زودرس استخوانی داشته باشد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران  به عارضه‌های تنفسی کرونا در افراد مبتلا اشاره کرد و افزود: همکاران فیزیوتراپیست ما توانستند در این پاندمی، عوارض کرونا خصوصاً عوارض تنفسی آن را با آموزش فیزیوتراپی ریوی و تمرینات تنفسی و ورزشهای مناسب برای بیماران کمتر کنند.

وی گفت: برای بیماران کرونایی یک سری مشکلات حرکتی و ضعف سیستم عضلانی نیز ایجاد می‌شود که فیزیوتراپی در بهبود آنها نقش کلیدی داشته و فیزیوتراپیست ها توانسته اند با آموزش ورزش‌ها و افزایش قدرت عضلات به بهبود حرکتی و برگشت فرد به زندگی و فعالیت‌های روزمره کمک کنند.

این فیزیوتراپیست  با بیان اینکه در شرایط کرونایی نیز فرد می‌تواند با استفاده از ماسک از خانه خارج شده و در فضای آزاد فعالیت‌های ورزشی انجام دهد، اظهار داشت:  توصیه می‌کنیم خصوصاً در شرایط نارنجی و قرمز، افراد در محیط‌های سربسته مانند باشگاه ها قرار نگیرند ولی با استفاده از ماسک و در فضای آزاد هیچ منعی برای انجام فعالیت ورزشی روزمره وجود ندارد.

وی ادامه داد: به جوانان و نوجوانان و همه گروه‌های سنی و جنسی، توصیه می‌کنیم بصورت منظم از خانه خارج شده و یا اینکه در فضای حیاط منزل یا آپارتمان چند قدم راه بروند و همچنین از میز و صندلی استاندارد و تشک و بالش طبی استفاده کنند.

موذن زاده تصریح کرد: افراد به جای اینکه گردن را خم کرده و از گوشی استفاده کنند، گوشی یا لب تاپ را تا سطح دید بالا بیاورند، زیرا که به ازای هر ۱۵ درجه خم بودن گردن میزان فشار به ستون فقرات گردنی ۲ برابر می‌شود و طبیعتاً فرد را مستعد دیسک گردن و در سنین بالاتر سائیدگی و آرتروز می‌کند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->