نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

دستور پخت یک خورش گیلانی خوشمزه (ترش واش)

  • کد خبر: ۸۸۶۳۶
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
دستور پخت یک خورش گیلانی خوشمزه (ترش واش)
ترش واش نوعی سبزی خورشتی می‌باشد که اغلب در گیلان و اغلب در مناطق همجوار شرق استان گیلان رشد می‌کند. به این سبزی بویا یا ترشک هم نیز گفته می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، شهرت غذا‌های شمالی به سبزی‌های متنوع محلی‌ای است که در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود، مانند ترش‌واش که خورشی خوشمزه و پرطرف‌دار از خطه گیلان است و اگر کسی یک بار آن را امتحان کرده‌باشد، مشتری همیشگی‌اش خواهد شد. شما می‌توانید سبزی خشک‌شده ترش‌واش را در سفر‌هایی که به شمال دارید بخرید یا از سبزی‌های مشابه و هم‌خانواده آن در همین‌جا استفاده کنید. با سبزی ترش واش می‌توان انواع غذا‌هایی مانند: ترش واش قاتق، آبکی، غورابه، بویا قاتق و… پخت. این سبزی به دو صورت خودرو و پرورشی نیز می‌باشد. نگهداری سبزی ترش واش کمی مشکل است، اما با این حال در فصل سبزی ترش واش می‌توانید این غذای خوشمزه را آماده سازی کنید و از طعم آن لذت ببرید.

مناسب برای: ۴ نفر

زمان تهیه: ۱۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه خورش ترش واش

سبزی ترش‌واش: ۵۰۰ گرم
بادنجان: ۴ عدد
گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
مرغ: ۴ تکه
پیاز: یک عدد
سیر: ۵ یا ۶ حبه
رب انار: یک قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آب نارنج و روغن: به میزان لازم
آب: ۲ تا ۳ پیمانه

روش تهیه

پوست بادنجان‌ها را بگیرید و از طول نصف و در مقدار کمی روغن سرخ کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم حلقه‌حلقه و سرخ کنید و کناری بگذارید.

درون تابه‌ای مقداری روغن بریزید و تکه‌های مرغ را که با نمک و ادویه مزه‌دار کرده‌اید، سرخ کنید و از روغن بکشید. سپس پیاز‌ها را نگینی ریز خرد کنید و همراه با سیر رنده‌شده تفت بدهید.

رب انار را به پیازداغ اضافه کنید و تفت بدهید تا طعم خامی آن گرفته‌شود. حالا سبزی ترش‌واش و تکه‌های مرغ را که سرخ کرده‌اید به آن اضافه کنید. یکی دو لیوان آب داخل ظرف بریزید و بگذارید بپزد.

یک ربع تا نیم ساعت آخر پخت، بادنجان‌ها و گوجه‌هایی را که سرخ کرده‌اید به خورش اضافه کنید تا طعم خورش را به خود بگیرند.

خورش که جا افتاد و به روغن نشست، آن را بچشید و نمک و فلفلش را بنابر ذائقه خود اندازه کنید. سپس آب نارنج را به آن اضافه کنید.

فوت آشپزی

*به جای رب انار می‌توان از رب گوجه‌فرنگی و به جای آب نارنج از آب‌غوره استفاده کرد.

*برای گرفتن تلخی بادنجان‌ها، قبل از پخت، آن‌ها را نیم ساعتی نمک‌سود کنید. بعد آب بکشید و بگذارید خشک شوند.

*سبزی ترش‌واش شامل سبزی‌های محلی مانند ترش‌واش، ترشک، خالواش، چوچاق، گشنیز، نعنا، چغندر و سیر است. سبزی را پس از شستن، باید خوب ریز و ساطوری و مانند سبزی قورمه‌سبزی سرخ کنید.

 

ترش واش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->