سقف افزایش نهایی قیمت خودرو حدود ۱۵ درصد است نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۴) | صعود دوباره طلا به کانال ۹۲ هزار تومان ضرورت نگرش جدید در حوزه سیاست‌های شهرسازی پس از جنگ ۱۲روزه پرواز‌ها از فرودگاه مشهد به ۲۱ مسیر خارجی برقرار شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) جزئیات حمایت شبکه بانکی از بازار سرمایه و سهامداران اعلام شد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) کاهش قیمت نفت به ۶۰دلار با تداوم ثبات در منطقه تشکیل مرکز رسیدگی آنی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی | به‌زودی شهرک‌های صنعتی جدید در استان تأسیس می‌شوند شهرک‌های صنعتی ویژه صادرات در استان احداث می‌شوند | گره‌گشایی از مشکل شهرک‌های صنعتی، یک‌بار برای همیشه انحصار خودروسازان عامل اصلی رکود بازار خودرو است نرخ بلیت اتوبوس افزایش نیافته است | مردم گران‌فروشی‌ها را گزارش دهند قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) | انگور ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در تره‌بار شرکت مخابرات ایران علت افزایش ۵۰ درصدی آبونمان تلفن ثابت را اعلام کرد ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت لغو شد آخرین خبر از افزایش قیمت نان در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۴) آغاز به کار دوباره سامانه‌های همراه بانک و اینترنت بانک سپه پژمانفر: کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال اصلاح روند پرداخت حقوق دولتی معادن است توضیحات معاون سازمان بورس درباره حمایت از بازار سرمایه وزیر کار: نظام اقتصادی کشور باید با عدالت بازآفرینی شود شوک توقف همکاری ایران و آژانس به بازار نفت | افزایش قیمت جهانی طلای سیاه مهلت افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو تمدید شد (۱۱ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۱ تیر ۱۴۰۴) | هاوال ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۱ تیر ۱۴۰۴) | اطلس سایپا ۶۴۲ میلیون تومان شد دولت آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو را ابلاغ کرد بررسی قیمت امروز موبایل در مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۴) | شیائومی پوکو X۶ پرو کمتر از ۲۷ میلیون تومان حمایت ۶۰ همتی نظام بانکی از بازار سرمایه (۱۱ تیر ۱۴۰۴) معاون استاندار خراسان رضوی: مرز سرخس، می‌تواند به کریدور‌های بین‌المللی متصل شود آمادگی کامل کشور برای تأمین کالا‌های اساسی | جهاد کشاورزی: نگرانی در تأمین کالا‌های اساسی، وجود ندارد اطلاعیه شرکت مخابرات خراسان رضوی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی تعرفه آبونمان تلفن ثابت قیمت دلار جهانی امروز (۱۱ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | ادامه نزول دلار در معاملات جهانی
سرخط خبرها

دلیل صدای گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده عقب چیست؟

  • کد خبر: ۸۸۷۹۴
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
دلیل صدای گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده عقب چیست؟
برای اکثر رانندگان خودروها با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده که در هنگام تعویض دنده دستی و قرار دادن آن در حالت دنده عقب، صدای ناهنجاری شنیده می‌شود که این امر نتیجه فعل و انفعالاتی در سیستم چرخ دنده‌ها است.

به گزارش شهرآرانیوز، در سیستم‌ انتقال قدرت دستی، بیشتر از دنده‌های مارپیچ استفاده می‌شود، اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده‌ها دارد که به چرخ دنده ساده معروف است.

دنده‌هایی که نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ایجاد می‌کنند همه مارپیچ هستند (مانند: دنده یک،دو و سه). دندانه‌های مارپیچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی که دو دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر می‌شوند، تماس دندانه‌ها در پایان یک دندانه شروع می‌شود و این تماس به‌صورت تدریجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده می‌شود.

تا زمانی که دو دندانه به‌ صورت کامل در حال درگیری هستند این درگیری تدریجی باعث می‌شود که چرخ دنده‌های مارپیچ ملایم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل کنند.

به‌دلیل وجود زاویه در دندانه‌های دنده‌های مارپیچ، بیش از یک دندانه در یک زمان در این نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگیر هستند که این نوع برخورد و یا سایش باعث می‌شود که این چرخ دنده‌ها قدرت بیشتر، با تنش کمتری داشته باشند.

تنها مشکل در مورد چرخ دنده‌های مارپیچ این است که آن‌ها به سختی در کنار هم و در خارج از درگیری بروی می‌لغزند. در یک سیستم تعویض دنده دستی، دنده‌های جلو در حالت درگیری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده کنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می‌کنند.

دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به‌عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد.

چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده دیگر، در زمانی که نیاز به تغییر جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشیم بروی هم می‌لغزند (با هم برخورد می‌کنند). بیشتر چرخ دنده‌های بکار رفته در سیستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند. سه چرخ دنده که مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌های ساده به‌شمار می‌روند.

دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقیم، در مقایسه با چرخ دنده‌های مارپیچ، لغزش بیشتری نسبت به هم دارند. هنگامی که دندانه‌های چرخ دنده با یک چرخ دنده ساده درگیر است، به‌جای این که به آرامی لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد می‌کنند.

این واکنش موجب بروز اندکی سر و صدا و نیز افزایش تنش بروی دندانه‌ها می‌شود. هنگامی که صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده‌ها می‌شنوید، آن صدای تغییر وضعیت و چرخش دنده خودرو است؛ صدایی که می‌شنوید صدای برخورد و درگیری دنده‌های ساده عقب با یکدیگر است. از این‌ رو می‌توان گفت که این امری طبیعی و عادی است.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->