افزایش قیمت دلار موقتی است جزئیات پیش‌فروش سکه مرکز مبادله اعلام شد بنزین سوپر با قیمت تمام شده به‌زودی عرضه می‌گردد چرا برق بعضی خانه‌ها هیچوقت قطع نشد؟ | پیگیری شهرآرانیوز برای چالش «فیدرها» در شبکه برق استان هشدار معاون وزارت کار: ۶۰ درصد کارگران ایران «حداقل مزد» می‌گیرند! قیمت‌های قطعی پیش‌فروش سکه مرکز مبادله اعلام شد| سکه تمام ۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایران چک ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید حرم حضرت امام رضا (ع) + عکس پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ | دلار در کشاکش بازارساز و افزایشی‌ها، ۱۰۲ هزار تومانی شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴| افزایش اونس جهانی و دوراهی قیمت سکه تداوم ریزش قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | قیمت خودرو‌ها افت کرد ویدئو | منابع کالابرگ تامین شد | احتمال برداشت از فردا (۱۳ شهریور ۱۴۰۴) طرح حمایت از سرمایه‌گذاری برای تولید در مشهد مقدس تکمیل شد هیاهو برای هیچ | چرا وام ۲ میلیارد تومانی بانک مسکن به کار مردم نمی‌آید؟ رشد قیمت ران مرغ در مشهد | گوشت گوسفندی و گوساله چند؟ (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پرداخت وام مسکن ۲ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد + جزئیات فراخوان وزارت کار برای ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به واحد‌های تولیدی پوشاک (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پیش فروش محصولات سایپا ویژه شهریور ماه ۱۴۰۴ + جزئیات رشد شارپی بورس برای سومین روز متوالی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) پرداخت بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) ثبت بیش از ۵۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان کشور توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره ۱۳ کیلوگرم طلای توقیفی بابک زنجانی +فیلم قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | رنج منفی دلار در کانال ۱۰۲ هزار تومان ۶۰ هزار متقاضی خراسان رضوی در صف شبکه بانکی رکوردشکنی تاریخی انس جهانی | خرید کم‌سابقه بانک‌های مرکزی (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) رشد قیمت طلا در مشهد (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) امروز دلار در مشهد چقدر است؟ (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار (۱۲ شهریور ۱۴۰۴) | خیار و گوجه‌فرنگی امروز در مشهد چند؟ ناترازی ۷۰۰ هزار واحدی مسکن در کشور
سرخط خبرها

دلیل صدای گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده عقب چیست؟

  • کد خبر: ۸۸۷۹۴
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
دلیل صدای گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده عقب چیست؟
برای اکثر رانندگان خودروها با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده که در هنگام تعویض دنده دستی و قرار دادن آن در حالت دنده عقب، صدای ناهنجاری شنیده می‌شود که این امر نتیجه فعل و انفعالاتی در سیستم چرخ دنده‌ها است.

به گزارش شهرآرانیوز، در سیستم‌ انتقال قدرت دستی، بیشتر از دنده‌های مارپیچ استفاده می‌شود، اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده‌ها دارد که به چرخ دنده ساده معروف است.

دنده‌هایی که نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ایجاد می‌کنند همه مارپیچ هستند (مانند: دنده یک،دو و سه). دندانه‌های مارپیچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی که دو دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر می‌شوند، تماس دندانه‌ها در پایان یک دندانه شروع می‌شود و این تماس به‌صورت تدریجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده می‌شود.

تا زمانی که دو دندانه به‌ صورت کامل در حال درگیری هستند این درگیری تدریجی باعث می‌شود که چرخ دنده‌های مارپیچ ملایم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل کنند.

به‌دلیل وجود زاویه در دندانه‌های دنده‌های مارپیچ، بیش از یک دندانه در یک زمان در این نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگیر هستند که این نوع برخورد و یا سایش باعث می‌شود که این چرخ دنده‌ها قدرت بیشتر، با تنش کمتری داشته باشند.

تنها مشکل در مورد چرخ دنده‌های مارپیچ این است که آن‌ها به سختی در کنار هم و در خارج از درگیری بروی می‌لغزند. در یک سیستم تعویض دنده دستی، دنده‌های جلو در حالت درگیری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده کنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می‌کنند.

دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به‌عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد.

چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده دیگر، در زمانی که نیاز به تغییر جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشیم بروی هم می‌لغزند (با هم برخورد می‌کنند). بیشتر چرخ دنده‌های بکار رفته در سیستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند. سه چرخ دنده که مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌های ساده به‌شمار می‌روند.

دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقیم، در مقایسه با چرخ دنده‌های مارپیچ، لغزش بیشتری نسبت به هم دارند. هنگامی که دندانه‌های چرخ دنده با یک چرخ دنده ساده درگیر است، به‌جای این که به آرامی لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد می‌کنند.

این واکنش موجب بروز اندکی سر و صدا و نیز افزایش تنش بروی دندانه‌ها می‌شود. هنگامی که صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده‌ها می‌شنوید، آن صدای تغییر وضعیت و چرخش دنده خودرو است؛ صدایی که می‌شنوید صدای برخورد و درگیری دنده‌های ساده عقب با یکدیگر است. از این‌ رو می‌توان گفت که این امری طبیعی و عادی است.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->