نشست هم‌اندیشی شفاف‌سازی عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد نگاهی به تاریخ اجتماعی شهر مشهد که نماد هم‌زیستی است | مشهد، پناهی برای ۷۲ ملت رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه میدان معراج شهدا در توس، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تقویت پارکینگ‌های موقت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در ایام چراغ برات ۱۴۰۳ بهره‌برداری از سایت بانوان بوستان «طرق» مشهد تا پایان ۱۴۰۳ استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آبفا مشهد: تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیازمند تنوع تأمین مالی است استفاده از طرح‌های هنرمندان برای بیلبورد‌ها و استرابورد‌ها در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ مشهد گزارشی از مشکلات جدی معیشتی و شغلی تاکسی‌رانان مشهدی | خواسته‌ها و گلایه‌های رانندگان تاکسی اقدام اورژانسی برای بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
سرخط خبرها

مطالعات برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» مشهد در دستورکار شورا

  • کد خبر: ۸۹۲۶۶
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعات برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» مشهد در دستورکار شورا
ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مطالعات برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی و حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در دستورکار شورا قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اکنون ۴ نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که درمجموع ۲۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین مشکل این نیروگاه‌های نزدیکی یا قرارگرفتنشان در محدوده شهری است.

چندین‌سال است که هم‌زمان با آغاز فصل سرما، اولویت‌ها برای تأمین گاز به سمت مصرف خانگی رفته و این در حالی است که نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت به منابعی روی می‌آورند که نفس شهر را تنگ‌تر می‌کند و این سایه سیاه آلودگی هوایی است که حل‌وفصلش نیازمند مدیریتی کلان‌تر از مدیریت‌شهری است.

گام‌هایی نیز در این بین برداشته شده است، اما هنوز مسیری دور و دراز برای نجات نفس‌های به‌شماره‌افتاده شهرمان در پیش است.

۲ منشأ اصلی آلودگی هوا در مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ۲ منشأ را برای آلودگی هوای این شهر مطرح کرد و این موضوع را یکی از مشکلات مهم و اساسی کلان‌شهر‌ها به‌ویژه شهر مشهد دانست.

ایمان فرهمندی ادامه داد: یکی از این منابعی که سهم زیادی در آلودگی هوا دارد (یک‌سوم آلودگی هوای شهر)، خودرو‌های شخصی است. البته مدیریت تمام‌وکمال این آلایندگی در اختیار مدیریت‌شهری نیست و بخش‌هایی مانند قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای، اجرای طرح‌های ترافیکی و عوارض خودرو و... جزو اختیاراتی است که در دست مراجع دولتی است.

همچنین تعرفه‌هایی که شورای شهر در این زمینه تعیین می‌کند، در کمیسیون و کمیته‌های دولتی مانند استانداری بررسی می‌شود؛ بنابراین وضع ضوابط و قوانین به‌صورت کامل در اختیار شورای اسلامی و مدیریت‌شهری نیست.

فرهمندی با اشاره به منبع دوم تولیدکننده آلودگی در هوای شهر مشهد، تصریح کرد: دومین منبع نیروگاه‌ها هستند. اکنون ۴ نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که درمجموع ۲۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این نیروگاه‌ها در روز‌های سرد بیش از آن چیزی که به نظر می‌رسد، از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌کنند. با این حال، اختیار اداره آن‌ها در دست دولت است و ما هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر آن نداریم.

ضرورت مدیریت تردد خودرو‌های شخصی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیگیری‌هایی در این‌باره انجام داده‌ایم و از نمایندگان مجلس نیز درخواست کمک داشتیم تا بتوانیم آلودگی نیروگاه‌ها را کاهش دهیم و در بخش مدیریت سفر‌های درون‌شهری با خودرو‌های شخصی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، خودروهاست و باید تلاش کنیم که جایگزین مناسبی مانند خودرو‌ها و موتوسیکلت برقی لحاظ کنیم. در این راستا مطالعات لازم برای تأمین اتوبوس‌های برقی نیز در حال انجام است.

فرهمندی افزود: مطالعات برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی و حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در دستورکار شورا قرار گرفته است، اما برقی‌کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک چندانی نمی‌کند. زیرا تولیدات برقی ما پاک نیست و از یک منبع آلاینده تولید می‌شود؛ بنابراین باید سوخت نیروگاه‌ها و میزان آلایندگی مدیریت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->