افزایش زباله در مشهد طی سه‌ماهه اول ۱۴۰۴ | لزوم مشارکت بیشتر شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: اجرای گسترده پروژه‌های عمرانی در شهر تغذیه ۳ هزار و ۷۰۰ نوزاد ازطریق بانک شیر مشهد لزوم اهتمام شهرداری مشهد مقدس بر تسریع در روند اجرای پروژه تقاطع غیرهم‌سطح امام‌حسن(ع) رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد: تقاطع غیرهم‌سطح امام‌حسن(ع) زودتر از موعد تکمیل می‌شود هوای کلانشهر مشهد دوباره آلوده شد (۲۱ تیر ۱۴۰۴) همسر آیت‌الله عبادی، امام جمعه سابق مشهد دارفانی را وداع گفت تصویب برنامه‌های رفاهی و ورزشی کارکنان شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۴ توضیحات سرپرست سفارت ایران در کابل درباره بازگشت مهاجران و رابطه تهران_ کابل معاون اجتماعی شهرداری مشهد: یکی از دلایل اصلی طلاق، کمبود اطلاعات زوجین درباره مهارت‌های زندگی است شهردار مشهدمقدس: کار تیمی و تعامل، عامل تسهیل فرآیند‌های مدیریتی است مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد: روحیه بسیجی، می‌تواند بدون هیچ‌گونه وابستگی سیاسی در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد حاجی‌بگلو: برای کمک به مدیریت شهر از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم| شرایطی نیست که بر اختلاف‌نظر‌ها تمرکز کنیم قصه شهرکی ۴۵ ساله در همسایگی «نخودک» مشهد واکنش رئیس شورای عالی استان‌های کشور به اظهارات عجیب عضو شورای شهر رشت درباره درخواست ترور پزشکیان اول مرداد، زمان آغازبه‌کار مجدد نمایشگاه بین‌المللی مشهد | بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت ساختمان کشور به مشهد می‌آید قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: تمدید مهلت مصوبه مشوق‌ها و پروانه‌های ساختمانی بافت آبکوه تا پایان سال ۱۴۰۴+ فیلم اختصاص ۲۳ هزار میلیارد ریال برای مقابله با تنش آبی در خراسان رضوی عضو شورای اسلامی شهر مشهد: نباید با پول مردم، هیئت سکولار تغذیه شود رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: باوجود محدودیت‌ها، هیچ خدمتی را در شهر تعطیل نکردیم
سرخط خبرها

مطالعات برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» مشهد در دستورکار شورا

  • کد خبر: ۸۹۲۶۶
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعات برقی‌سازی خط یک «بی‌آرتی» مشهد در دستورکار شورا
ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مطالعات برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی و حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در دستورکار شورا قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اکنون ۴ نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که درمجموع ۲۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند. مهم‌ترین مشکل این نیروگاه‌های نزدیکی یا قرارگرفتنشان در محدوده شهری است.

چندین‌سال است که هم‌زمان با آغاز فصل سرما، اولویت‌ها برای تأمین گاز به سمت مصرف خانگی رفته و این در حالی است که نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت به منابعی روی می‌آورند که نفس شهر را تنگ‌تر می‌کند و این سایه سیاه آلودگی هوایی است که حل‌وفصلش نیازمند مدیریتی کلان‌تر از مدیریت‌شهری است.

گام‌هایی نیز در این بین برداشته شده است، اما هنوز مسیری دور و دراز برای نجات نفس‌های به‌شماره‌افتاده شهرمان در پیش است.

۲ منشأ اصلی آلودگی هوا در مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ۲ منشأ را برای آلودگی هوای این شهر مطرح کرد و این موضوع را یکی از مشکلات مهم و اساسی کلان‌شهر‌ها به‌ویژه شهر مشهد دانست.

ایمان فرهمندی ادامه داد: یکی از این منابعی که سهم زیادی در آلودگی هوا دارد (یک‌سوم آلودگی هوای شهر)، خودرو‌های شخصی است. البته مدیریت تمام‌وکمال این آلایندگی در اختیار مدیریت‌شهری نیست و بخش‌هایی مانند قیمت‌گذاری پارک حاشیه‌ای، اجرای طرح‌های ترافیکی و عوارض خودرو و... جزو اختیاراتی است که در دست مراجع دولتی است.

همچنین تعرفه‌هایی که شورای شهر در این زمینه تعیین می‌کند، در کمیسیون و کمیته‌های دولتی مانند استانداری بررسی می‌شود؛ بنابراین وضع ضوابط و قوانین به‌صورت کامل در اختیار شورای اسلامی و مدیریت‌شهری نیست.

فرهمندی با اشاره به منبع دوم تولیدکننده آلودگی در هوای شهر مشهد، تصریح کرد: دومین منبع نیروگاه‌ها هستند. اکنون ۴ نیروگاه تولید برق در مشهد وجود دارد که درمجموع ۲۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این نیروگاه‌ها در روز‌های سرد بیش از آن چیزی که به نظر می‌رسد، از سوخت‌های آلاینده استفاده می‌کنند. با این حال، اختیار اداره آن‌ها در دست دولت است و ما هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر آن نداریم.

ضرورت مدیریت تردد خودرو‌های شخصی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پیگیری‌هایی در این‌باره انجام داده‌ایم و از نمایندگان مجلس نیز درخواست کمک داشتیم تا بتوانیم آلودگی نیروگاه‌ها را کاهش دهیم و در بخش مدیریت سفر‌های درون‌شهری با خودرو‌های شخصی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، خودروهاست و باید تلاش کنیم که جایگزین مناسبی مانند خودرو‌ها و موتوسیکلت برقی لحاظ کنیم. در این راستا مطالعات لازم برای تأمین اتوبوس‌های برقی نیز در حال انجام است.

فرهمندی افزود: مطالعات برقی‌سازی خط یک بی‌آرتی و حمل‌ونقل درون‌شهری مشهد در دستورکار شورا قرار گرفته است، اما برقی‌کردن وسایل حمل‌ونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک چندانی نمی‌کند. زیرا تولیدات برقی ما پاک نیست و از یک منبع آلاینده تولید می‌شود؛ بنابراین باید سوخت نیروگاه‌ها و میزان آلایندگی مدیریت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->