انتشار اسامی رژلب‌ها و برق لب‌های غیرمجاز در بازار لوازم آرایشی آبادان گرم‌ترین شهر جهان شد آتش به جان طبیعت حفاظت شده ایلام افتاد (۲۷ تیر ۱۴۰۴) شهادت ۳ هم‌وطن در حادثه تیراندازی در خمین (۲۷ تیرماه ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکورهای تجربی، هنر و زبان‌های خارجی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات واکنش آموزش‌وپرورش به شایعه افشای سوالات آزمون تیزهوشان و نمونه‌ دولتی پرونده کنکورهای دو نوبته بسته شد پایان سرخک و سرخجه در ایران؛ تأیید رسمی تا سال ۲۰۲۳ کنکور ۱۴۰۴ در آرامش برگزار شد | شروع ترم نوورودها به تعویق افتاد ۸ هزار نیروی پلیس راهور برای تأمین ایمنی تردد زائران اربعین ۱۴۰۴ آماده‌باش هستند زلزله ۴.۶ ریشتری شاهرود را لرزاند (۲۷ تیر ۱۴۰۴) آغاز رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور ۱۴۰۴ راه اندازی ۳۰ اورژانس اجتماعی در کشور | ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی ۶۳ کشته و ۲۹۰ زخمی در سیل مرگبار ایالت پنجاب پاکستان + فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۴) پیگیری برای ثبت جهانی روستای «مارین» (۲۶ تیر ۱۴۰۴) درباره بادکش درمانی که به یکی از رایج ترین روش های درمانی سنتی تبدیل شده است | درمان‌های آرام بخش افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اردبیل (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکور ریاضی و علوم انسانی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات حق پرستاری مددجویان بهزیستی با اولویت سه دهک اول در حال پیگیری است ویدئو | مسئولیت‌پذیری و اقدام بموقع پرستاران شیرخوارگاه آمنه تهران پیش از بمباران رژیم صهیونیستی سارقان موتورسیکلت‌های تهران دستگیر شدند مستمری‌بگیران زن می‌توانند مستمری همسر خود را نیز دریافت کنند کلاهبرداری که همسر باردارش را روانه زندان کرد پیداشدن پیکرهای بیش از ۶۰ درصد شهدای جنگ ۱۲روزه، توسط نیرو‌های هلال‌احمر واریزی به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) گرما این بیماری‌ها را تشدید می‌کند ممانعت از پوشش خبری کنکور سراسری ۱۴۰۴ در دانشگاه فردوسی مشهد + فیلم با این صبحانه قند خون خود را پایین بیاورید نقش مادر در تربیت فرزند و اشتباهات رایج مادران
سرخط خبرها

یک بام و دو هوای مدارس حضوری و آنلاین!

  • کد خبر: ۸۹۹۰۵
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
یک بام و دو هوای مدارس حضوری و آنلاین!
آنلاین بودن مدارس و دوری دانش آموزان از محیط آموزش با مخاطرات پنهان و پایداری رو به رو است. با این حال چنانچه بنا به برگزاری حضوری کلاس‌ها هم باشد، باید به بسیاری از موارد مرتبط به دانش‌آموزان و مدارس توجه ویژه کرد.

شبنم کرمی | شهرآرانیوز؛ جمعی از مادران مقابل در مدرسه منتظر ایستاده‌اند. چند نفر از آن‌ها با حرارت مشغول گفتگو و اظهارنظر درباره بازگشایی مدارس‌اند و از اینکه هرروز در میانه وقت کاری خود باید برای بردن و آوردن بچه‌هایشان به مدرسه با مشکلات فراوانی محل کار خویش را ترک کنند گله‌مندند.

مادر دیگری به جمع آن‌ها می‌پیوندد و از بی‌نظمی پیش‌آمده در درس و نوبت آموزش آنلاین دختر دبیرستانی‌اش شاکی است. می‌گوید کلاس‌های حضوری در کل یک ساعت است که ۴۵ دقیقه آن هم به فراهم آوردن شرایط ایجاد ارتباط آنلاین با دانش‌آموزان در خانه یا ساکت و آماده کردن دانش‌آموزان حاضر در مدرسه می‌گذرد. در نهایت هم کیفیت صدا یا تصویر برای بچه‌های آموزش‌گیرنده در منزل مناسب نیست و چیز زیادی از همان یک‌ربع باقی‌مانده کلاس نیز دستگیرشان نمی‌شود.

کلاس‌ها تهویه مناسبی ندارند. با بازگذاشتن پنجره در هوای سرد هم بچه‌ها سرما می‌خورند. دیگران با تأیید این مشکلات، اعتقاد دارند این یک بام و دو هوای حضوری و آنلاین نه‌تن‌ها برای بچه‌ها بار علمی چندانی به دنبال نخواهد داشت که نگرانی‌ها و بار مسئولیت مادران را هم سنگین‌تر کرده است.

آنچه گفته شد تنها بخش ناچیزی از مشکلات و نگرانی‌های مدارس و خانواده‌ها به‌ویژه مادران درباره درس و تحصیل فرزندان با شرایط موجود است. همان‌طور که می‌دانیم، سرانجام اول آذر پس از چالش‌ها و گفت‌وشنود‌های بسیار، زنگ مدارس پس از ۲۱ ماه به صدا درآمد.

به‌یقین مدرسه بدون حضور دانش‌آموزان و شیطنت‌ها و بازیگوشی‌هایشان خالی از روح و معناست. مادران بسیاری که علاوه بر نقش مادری خود، در این ماه‌ها نقش معلم و ناظم فرزندانشان را هم بازی می‌کردند، اندک‌اندک از ادامه این روند ابراز خستگی و فرسودگی کردند و با وجود ترس از شرایط بهداشتی و ابتلا به کرونایی که بنا به آمار رسمی هم‌چنان روزانه جان حدود صد نفر از هموطنانمان را می‌گیرد، کم‌کم در دل، به بازگشایی مدارس رضایت دادند.

اما به نظر می‌رسد رؤیای بچه‌ها، مادران و معلمان با مدل نیمه‌حضوری و با ادامه این سبک و سیاق می‌تواند به کابوسی بدل شود که مشکلاتش دامان همه را بگیرد.

در حقیقت، پس از گذشت نزدیک به ۲ سال آموزش آنلاین، هم دانش‌آموزان و خانواده‌ها و هم آموزگاران به این شیوه تحصیل عادت کرده و به نظمی قابل‌قبول رسیده بودند که بازگشایی مدارس با دستورالعمل نیمه‌حضوری به طور اجباری ابلاغ شد. این موضوع با توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونایی با مشکلاتی همراه است.

یکی از آن‌ها نبود سرویس‌دهی منظم است که به‌تن‌هایی می‌تواند دشواری‌های بسیاری برای خانواده‌ها به‌ویژه شاغلان ایجاد کند. بسیاری از مادران زمان زیادی برای بردن و آوردن فرزندانشان از مدرسه آن هم فقط برای یک‌ساعت حضور در کلاس صرف می‌کنند که در کنار وظیفه جاری کمک‌معلمی‌شان در خانه، در بلندمدت فرسایشی و خسته‌کننده خواهد بود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد زمان کوتاه کلاس‌های حضوری کارآمدی و بهره‌وری اندکی به‌همراه دارد و آمدوشد به مدرسه برای یک ساعت کلاس حضوری وقت زیادی از دانش‌آموزان و ساعات درسی را تلف می‌کند. هم‌چنین رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی و نگرانی از ابتلا به کرونا، فاصله‌ای را میان دانش‌آموزان و آموزگاران ایجاد می‌کند که معنای ارتباطی گذشته شاگرد و معلمی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، عادی‌انگاری‌ها و رعایت نشدن پروتکل‌ها هم به طور درخور توجهی در کنار همه بی‌نظمی‌ها و کاستی‌های آموزشی و پرورشی در این حضور نصفه و نیمه، نگرانی والدین را می‌افزاید.

رسانه‌ها از زنگ هشدار ابتلا به آنفلوانزا خبر می‌دهند و وزارت بهداشت از لزوم غربالگری روزانه دانش‌آموزان در مدارس به لحاظ علائم کرونا می‌گوید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت هم مدارس را نقطه آسیب‌پذیر ورود به موج ششم معرفی می‌کند و دبیر علمی کمیته ملی کرونا می‌گوید که شیوه‌نامه‌های بهداشتی آن‌گونه که باید در مدارس اجرا نمی‌شود.

این هشدار‌ها در کنار آمار‌های افزایشی ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در دنیا و خطراتی که سلامتی جامعه را تهدید می‌کند، به‌علاوه کاهش بهره‌وری آموزشی دانش‌آموزان در میانه آزمون‌وخطا‌های حدود ۲ سال گذشته، همگی، اضطراب و مشکلات خانواده‌ها درباره سلامتی جسمی، روحی و آینده فرزندانشان را دوچندان می‌کند؛ بنابراین این‌بار انتظار می‌رود با توجه به تجربیات ۲ سال گذشته، پیش از اینکه هزینه زیادی بپردازیم، به تصمیمات درستی برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->