آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

کدامیک بهتر است، تنفس از راه دهان یا بینی؟

  • کد خبر: ۸۹۹۷۳
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کدامیک بهتر است، تنفس از راه دهان یا بینی؟
آیا می‌دانستید که احتمال تنگی نفس و خروپف از طریق تنفس دهانی تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌یابد و سیستم تنفسی بدن ما می‌تواند حجم تنفسی و همچنین طول عمر از دست رفته به دلیل تنفس دهانی را دوباره به بدن بازگرداند؟ البته اگر از همین جایی که هستید برگردید و با بینی نفس بکشید.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید مهمترین تأثیر تنفس عمیق از راه بینی که خیلی سریع هم به چشم می‌آید آرامش است، با هر نفس عمیقی که می‌کشید هم ذهن را تقویت میکنید و هم حافظه تان را بهبود میبخشید.

دلایل بسیار زیادی برای نفس کشیدن از راه بینی وجود دارد. همچنین ممکن است مشکلات زیادی بعد از نفس کشیدن از راه دهان برای فرد ایجاد شود به همین دلیل در این قسمت این مشکلات را به شما معرفی خواهیم کرد.

مشکلات تنفس از راه دهان

تنفس از راه دهان به طرز ویژه‌ای احتمال سرفه و آپنه خواب را بالا می‌برد.
تنفس دهانی می‌تواند عاملی برای دهان بد بو باشد، زیرا تجمع باکتری‌ها در دهان افزایش پیدا می‌کند.
تنفس دهانی باعث خشکی زبان، دندان و لثه می‌شود. در نتیجه سطح اسید در دهان باعث پوسیدگی دهان و مشکلات لثه می‌گردد.

یکی دیگر از نتایج غیر منتظره تنفس دهان مخصوصاً هنگام خواب، کم آبی است. تا به حال چند بار شده که بعد از تنفس دهانی در خواب با یک دهان خشک از خواب بیدار شده باشید. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که تنفس دهانی می‌تواند با آسم مرتبط باشد.
ورزشکاران نیز از تنفس دهانی رنج می‌برند. هنگامی که دم و بازدم از طریق دهان انجام شود، میزان اکسیژن در ریه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال کم توجهی و بیش فعالی با تنفس دهانی تشدید می‌شود.
کودکانی که از طریق دهان نفس می‌کشند، بیش از بقیه در معرض مشکلات غیر طبیعی ساختار صورت، موقعیت سر و مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند.

فواید مهم دیگر تنفس از راه بینی

تنفس از راه بینی مخصوصاً همراه با مقاومت جریان هوا که برای بیرون دادن نفس از بینی همراه است، باعث می‌شود تا هوا در ریه‌ها بیشتر باقی بماند و در نتیجه میزان اکسیژن وارد شده به جریان خون با هر نفس حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

راه بینی بیش از دهان و گلو برای جذب گرما و رطوبت موجود در هوا طراحی شده است. دمای تنفس می‌تواند به بیش از ۴۰ درجه فارنهایت از طریق بینی به ریه‌ها برسد. این موضوع برای هوای سرد بسیار حائز اهمیت است.

تنفس از راه بینی به از بین بردن جرم ها، مواد حساسیت زا و باکتری‌ها کمک می‌کند.

نفس کشیدن به صورت منظم از راه بینی هنگام دم و بازدم راحت‌تر است.

یک تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت و حافظه را سریع‌تر می‌کند. افرادی که از راه بینی نفس بکشند و دم عمیقی داشته باشند طبق تحقیقات توانایی بیشتری در تشخیص سریعتر یک چهره دارند، زیرا فعالیت مغز در ناحیه آمیگدال و هیپوکامپوس در زمان دم از راه بینی بسیار بیشتر و بهتر از زمان بازدم است.

زمان وارد شدن هوا به داخل ریه عصب‌های نواحی دستگاه بویایی، آمیگدال و هیپوکامپوس موجود در سیستم لیمبیک تحریک می‌شوند. در زمان قرارگیری در یک موقعیت خطرناک تعداد تنفس‌ها بیشتر شده و این امر تاثیر زیادی در تصمیم گیری و یادآوری و عملکرد سریع‌تر مغز دارد.

نیتریک اکسید نقش بسیار مهمی در پاسخ سیستم ایمنی ایفا می‌کند که از راه بینی آزاد می‌شود و همراه با جریان هوا وارد ریه فرد می‌شود.

تنفس عمیق از راه بینی نقش موثری در تقویت مغز و حافظه دارد.

تنفس عمیق از راه بینی سبب تمرکز حواس و آرامش ذهن می‌شود و با هر نفس عمیق ذهن شما آسوده‌تر می‌شود.

تنفس عمیق از راه بینی فواید جسمی نیز دارد. در بازدم‌های عمیق بدن شل و ریلکس و منبسط می‌شود.

افرادی که تنفس سطحی دارند و دم و بازدم عمیقی ندارند، طول عمر متوسط و کمی خواهند داشت، اما کسانی که تنفس عمیق دارند و تعداد دم و بازدم آن‌ها در یک دقیقه کمتر می‌شود و در یک دقیقه ۱۶ بار نفس می‌کشند، عمر بیشتری دارند.

یک نفس عمیق از راه بینی می‌تواند برای بدن تأثیر بسزایی داشته باشد. پس زمانی که دچار هیجان‌های عصبی مانند ترس، اضطراب، خشم، کینه، انتقام و حسادت، بیماری شدید، برای آرام شدن خود نفس عمیق بکشید تا آرام شوید و اضطرابتان کم شود.

بعضی از مشکلات تنفسی از راه دهان، فقط به دلیل عادت فرد است و بعضی از آن‌ها به دلیل مسدودیت راه بینی است که باید تحت درمان قرار بگیرد.

اگر احساس می‌کنید که راه تنفس شما مسدود شده است، حتماً در مورد نگرانی‌های خود با درمانگر صحبت کنید. او می‌تواند راه درمانی مناسب را پیش روی شما قرار دهد.

هر مورد بیماری باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا ویژگی‌های هر فرد و مشکلاتش منحصر به فرد است. پزشک می‌تواند دستورالعمل مناسب در مورد تغذیه، دارو و درمان را در اختیار فرد قرار دهد.

منبع: نمناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->