آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

سندرم قلب شکسته قابل پیشگیری نیست + علائم

  • کد خبر: ۹۰۱۲۹
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
سندرم قلب شکسته قابل پیشگیری نیست + علائم
جالب است بدانید که «شکستن قلب» تنها اصطلاحی نیست که در اشعار یا فیلم‌های عاشقانه به کار برده می‌شود. بیماری شکستن قلب یا اگر بخواهیم درست‌تر بگوییم، سندرم قلب شکسته، یک شرایط پزشکی بسیار جدی است که سلامت قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدحسین نجفی، فوق تخصص آنژیوپلاستی با تاکید بر اینکه تظاهرات سندرم قلب شکسته بصورت سکته قلبی است و شخص بر اثر آن دچار درد قفسه سینه می‌شود، می‌افزاید: بدنبال ابتلا به این سندرم، آنزیم‌های قلبی بالا می‌رود البته سندرم قلب شکسته معمولا پیش آگهی خوبی دارد و بیماران با درمان دارویی بهبود می‌یابند. نحوه تشخیص آن نیز از طریق اکو کاردیو گرافی یا آنژیوگرافی است.

وی ادامه می‌دهد: درمان سندرم قلب شکسته مشابه بیماران سکته قلبی است، اما راه‌های پیشگیری از آن فقط تا حدی در کنترل ماست و خیلی قابل پیش گیری نیست. توجه داشته باشید که تظاهرات کرونا روی قلب بصورت سندرم قلب شکسته نیست بلکه غالبا بصورت گرفتگى عروق است.

سندرم قلب شکسته چیست؟

سندرم قلب شکسته، که برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ در ژاپن توصیف شد، وضعیتی است که در آن عملکرد سمت چپ عضله قلب مختل می‌شود و سایر بخش‌های قلب مجبور به تلاش بیشتر برای جبران نقص می‌شوند. این موضوع می‌تواند خطرناک باشد، زیرا بر توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون تأثیر منفی می‌گذارد.

برعکس حمله قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون که اکسیژن را به قلب منتقل می‌کند، محدود یا کاملاً قطع شود. اگرچه حملات قلبی و کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو دو نوع نارسایی قلبی هستند که می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، اما تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد که قابل ذکر است.

به گفته «جی وودی»، پزشک اورژانس و مدیر ارشد پزشکی در انستیتو سلامت حملات قلبی اغلب به دلیل انسداد ناشی از تجمع چربی معروف به پلاک در دیواره شریانی رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به لخته شدن رگ‌های خونی شده و از جریان خون در عضله قلب جلوگیری می‌کند. همزمان، کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو ناشی از یک واکنش شدید احساسی یا جسمی است که به طور مستقیم بر روی عضله قلب تأثیر می‌گذارد.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، سندرم قلب شکسته حتی در صورت سالم بودن نیز ممکن است رخ دهد، به همین دلیل درک علل و علائم از اهمیت برخوردار است.

سندروم قلب شکسته قابل پیشگیری نیست+ علائم و درمان آن

چه عواملی باعث سندرم قلب شکسته می‌شود؟

به گفته وودی، نام سندرم قلب شکسته به این واقعیت اشاره دارد که این شرایط می‌تواند بر اثر حوادث آسیب زای احساسی که بر قلب تأثیر منفی می‌گذارند، ایجاد شود.

این پزشک می‌گوید متداول‌ترین استرسی که می‌تواند منجر به این بیماری شود غم و اندوه ناشی از فقدان ناگهانی یکی از اعضای خانواده است، اما او همزمان تاکید  می‌کند که احساس شدید ترس، عصبانیت، تعجب و سایر احساسات نیز می‌تواند محرک باشد.

برخی وقایع دیگر هم ممکن است باعث ایجاد چنین وضعیتی شوند:

اختلال در تشخیص مهم پزشکی (یا سایر اخبار بد)، تصادف ماشین، یک ضرر مالی ویرانگر، خشونت خانگی، بیماری شدید.

حتی رویداد‌های مثبت مانند ورود به یک مهمانی غافلگیر کننده یا برنده شدن در لاتاری می‌تواند منجر به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ از افزایش اندکی در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد. شکار مبتلایان پیش از پاندمی کرونا ۱.۷ درصد بوده و اکنون به ۷.۸ درصد رسید. علاوه بر این، مشخص شده است که شمار بیماران مبتلا به این بیماری که طی پاندمی کرونا در بیمارستان بستری شده اند، بیش از آمار ثبت شده پیش از شیوع پاندمی است.

علائم سندرم قلب شکسته

وودی می‌گوید: بیماران مبتلا به سندرم قلب شکسته خیلی زود پس از یک واقعه بسیار استرس زا ممکن است درد قفسه سینه، تنگی نفس و افت فشار خون داشته باشند.

به گزارش انجمن قلب آمریکا سایر علایم و نشانه‌های کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو عبارتند از: آریتمی، حمله قلبی، تعریق، سرگیجه که این علایم ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت پس از گذراندن یک واقعه استرس زا از نظر جسمی یا عاطفی، در افراد ظاهر شود.

هیت می‌گوید: بعضی مبتلایان به این بیماری، آن را مانند نشستن فیل روی سینه خود توصیف می‌کنند. تعریق، درد فک، درد بازوی چپ، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تپش قلب و احساس ناراحتی در وسط معده نیز از علایم احتمالی هستند.

وودی توضیح می‌دهد: حملات قلبی علایمی مشابه سندرم قلب شکسته دارد، بنابراین تشخیص آن مهم است، زیرا این حملات می‌تواند کشنده باشد.

درمان سندرم قلب شکسته

در حالی که بهبودی پس از حمله قلبی ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد، وودی می‌گوید که فرد معمولاً طی یک تا شش هفته بهبودی کامل از سندرم قلب شکسته پیدا می‌کند و طی یک تا دو ماه کاملا بهبود می‌یابد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که میزان مرگ و میر در بین بیماران تاکوتسوبو سالانه ۵.۶ درصد است. در حالی که مرگ بر اثر آن نادر است و در حدود ۲۰ درصد بیماران، نارسایی قلبی رخ می‌دهد.

درمان سندرم قلب شکسته تا حد زیادی به علایمی که بیمار تجربه می‌کند، بستگی دارد و این به گفته وودی شدت بیماری را تعیین می‌کند.

وی اظهار کرد که پزشکان معمولاً دارو‌هایی مانند مسدود کننده‌های بتا، مهارکننده‌های ACE و ادرار آور‌ها را به شما توصیه می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به بیمارانی که تجمع پلاک در دیواره شریان خود دارند، آسپرین بدهند.

منابع: جام جم آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، مجله سیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->