واقعه‌ گوهرشاد در اسناد بهشت رضا(ع) شهردار مشهد مقدس: شهرداری ویترین خدمات رسانی دولت به مردم است ترکیب جدید هیئت‌رئیسه سال پنجم دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد مشخص شد شهردار منطقه ۳ مشهد: بوستان «عترت» اوایل پاییز ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم آمادگی منطقه ثامن برای استقبال از زائران در دهه پایانی صفر | حل مشکلات زیرساختی منطقه + فیلم رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در سال پنجم انتخاب شدند رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: زمان و مکان مشخصی برای دور جدید مذاکرات تعیین نشده است قیمت امروز افغانی به دینار عراق (یکشنبه، ۱۹ مرداد ۱۴۰۴) حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد شد (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) ویدئو | پاکبان‌های سرزمین خورشید در خانه پدری اختصاص ۹۰ واگن چینی به مشهد | خط ۳ مترو مشهد در مسیر توسعه افزایش نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری برای خدمت به زائران در دهه آخر ماه صفر در مشهد مقدس تداوم خدمت کاروان خادمان مدیریت شهری مشهد در گرمای سوزان نجف نجف، شهری که با حضور پاکبانان شهر امام رضا(ع) بوی خدمت به خود گرفته است + فیلم تاریخ صنعت ابریشم‌بافی در مشهد قدیم | نوغان‌داری در میان پیله‌های تاریخ بهره‌برداری از ۵۲۳ پروژه بهداشتی در مدارس خراسان رضوی تا مهرماه هوایی قابل قبول زیر آفتاب تابستانی مشهد (۱۹ مرداد ۱۴۰۴) گزارش شهرآرا از ایستگاه‌های مبادله پسماند و گلایه شهروندان از چندنرخی‌بودن خدمات آن‌ها خدمت‌رسانی تمام‌قد شهرداری مشهد به زائران دهه پایانی ماه صفر | مشهد در ایام صفر یکی از پرترددترین شهر‌های کشور می‌شود
سرخط خبرها

پیگیری برای افزایش اعتبارات قطار شهری در لایحه ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۹۰۲۴۴
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
پیگیری برای افزایش اعتبارات قطار شهری در لایحه ۱۴۰۱
با توجه به افزایش روز‌های آلوده شهر مشهد و حضور سالانه تعداد زیادی از زائران در این شهر، نگرانی‌ها برای آلودگی بیشتر هوا در این کلان شهر روز به روز افزایش می‌یابد؛ موضوعی که باعث شده است تا نمایندگان مجلس نیز به دنبال راه حلی برای این معضل باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به افزایش روز‌های آلوده شهر مشهد و حضور سالانه تعداد زیادی از زائران در این شهر، نگرانی‌ها برای آلودگی بیشتر هوا در این کلان شهر روز به روز افزایش می‌یابد؛ موضوعی که باعث شده است تا نمایندگان مجلس نیز به دنبال راه حلی برای این معضل باشند؛ درحال حاضر نخستین راه حل برون رفت احتمالی و کاهش روز‌های آلوده هوا گسترش حمل و نقل عمومی است که نیاز به پشتیبانی دولت دارد، به همین جهت پیگیر‌هایی برای افزایش اعتبارات قطار شهری مشهد هم زمان با نگارش بودجه ۱۴۰۱ در جریان است.
حمل‌ونقل همگانی یکی از الگو‌های توسعه شهری است و امروزه این رویکرد در بسیاری از شهر‌ها و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی با محوریت قطار شهری نمونه‌های مناسب از چنین توسعه‌ای است. سهم سیستم حمل ونقل عمومی در جذب سفرهاى درون شهرى ۵۲ درصد است، در صورتى که این سیستم هشت درصد کل آلودگى سالانه ناشى از منابع متحرک در کلان شهر‌ها را تولید مى‌کند. توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومى با قطار شهری در کلان‌شهر‌ها موجب کاهش آلودگى هوا، مصرف سوخت و ترافیک می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهمیت‌های قطار شهری تولید سفر است. به این معنا که می‌توان به‌واسطه برخی از عوامل حتی سفر و گردشگری را تولید کرد.

سیستم حمل‌ونقل شهری ساختاری گسترده و پیوسته است که در آن مسافر، تجهیزات و عوامل تامین رضایت در سفر در کنار هم قرار می‌گیرند. امروزه به‌دلیل این که پیشرفت‌های متعددی در سطح جهان رخ داده است، افراد با سرعت بیشتری امورات زندگی خود را سپری می‌کنند و مدیریت بسیاری از تحولات نیازمند آن است که سیستم حمل‌ونقل شهری به‌نحو مناسبی کنترل شده و طراحی شود. با توجه به ساخت‌وساز‌های حاشیه شهر مشهد، افراد مجبور هستند تا از بیرون شهر به مرکز شهر سفر کنند یا به سر کار بروند.

آلودگی هوا و حمل‌ونقل انبو‌ه‌بر شهری دو روی یک سکه هستند. مترو در راس حمل‌ونقل عمومی در مشهد و دیگر کلان‌شهر‌های کشور است. توسعه قطارشهری همواره و در تمامی ادوار مدیریت شهری کانون توجه بوده، اما همواره به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص اعتبار از سمت دولت برای توسعه آن با رشد کمی در قیاس با جمعیت شهر مشهد و ورود سالانه ۴۰ میلیون زائر به این شهر، مواجه بوده است. بودجه‌های سالانه در مجلس شورای اسلامی یکی پس از دیگری نوشته شدند و دولت‌ها یکی پس از دیگری نتوانسته‌اند، به‌طور ۱۰۰ درصد به تعهدات مالی خود نسبت به شهرداری‌ها جامه عمل بپوشانند. در چندسال اخیر و با رشد جمعیت و گسترش شهر، روز پاک و هوای سالم در شهر مشهد کم‌یاب شده است. در بند د تبصره سه لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده که دولت مجاز است، در صورت تامین ۱۵ درصد سهم دستگاه‌ها توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه، حداقل دو میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا، اختصاص دهد و همچنین دولت موظف است با رعایت قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه نسبت به تضمین اصل و سود این تسهیلات اقدام کند.

همچنین در بند ب تبصره چهار، لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ کشور آمده است که به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌شود، در سال ۱۴۰۰ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای و انواع مختلف حمل‌ونقل درون و برون شهری با معرفی وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان یا استهلاک اصل سرمایه یا سود آن اقدام کنند. این درحالی است که کیفیت هوای تنفسی شهروندان مشهدی در روز‌های اخیر کاهش پیدا کرده و تداوم شرایط آلودگی هوا آموزش حضوری تمام مدارس مقطع ابتدایی، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌های مشهد تعطیل شد. روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلان‌شهر، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهر مشهد رفت‌وآمد می‌کنند.

در روز‌های اخیر و باتوجه به افزایش روزافزون آلاینده‌ها و ترافیک شدید معابرسطح مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژ‌مان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نامه‌هایی به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار افزایش اعتبارات قطار‌های شهری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شد.

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژ‌مان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری افزایش اعتبارات قطارشهری، گفت: مشهد دومین کلان‌شهر و پایتخت مذهبی ایران است. همچنین بیشترین جمعیت شهرنشینی بعد تهران مختص به مشهد است. بیشترین جمیعت حاشیه‌نشین در کشور نیز در مشهد سکونت می‌کنند. به همین‌خاطر در شهر مشهد مشکل جدی در خصوص حمل‌ونقل عمومی وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا در مشهد یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر بوده که گریبان‌گیر مردم شده است. آلودگی هوا در مشهد به‌نحوی است که در برخی روز‌ها مراکز فرهنگی، آموزشی و اداری در شهر تعطیل می‌شود. همچنین به دلیل ترافیک شدید در سطح معابر مشهد، راهی به‌جزء توسعه حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: حجم جمعیت مردم مشهد روز‌به‌روز درحال افزایش است و سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد سفر می‌کنند. به همین خاطر بنده موضوع افزایش اعتبارات قطارشهری را در مجلس مطرح و به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشتم. تلاش ما بر این است که مجلس در کنار شهرداری قرار بگیرد تا با کمک یک‌دیگر بخشی از مشکلات شهری حل شود.

پژمان‌فر در خصوص افزایش اعتبار قطارشهری مشهد، عنوان کرد: ما در تلاش هستیم که اعتبارات قطارشهری مشهد نسبت به دیگر کلان‌شهر‌ها افزایش بیشتری داشته باشد. باتوجه به اینکه دولت درحال نگارش بودجه ۱۴۰۱ است، ما نیز در تلاشیم که سهم اعتبارات قطارشهری مشهد را نسبت به دیگر کلان‌شهر‌ها افزایش دهیم. ان‌شاء‌الله کمک خواهیم کرد که این اعتبارات در وضعیت مناسب و در شان و جایگاه شهر مشهد باشد.

وی در خصوص درصد تحقق این درخواست، بیان کرد: ما در تلاش هستیم که این درخواست عملی شود و امیدواریم به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.

با این وجود باید دید که دولت چه‌میزان اعتبارات قطارشهری کلان‌شهر‌ها و به خصوص شهر مشهد، باتوجه به روزانه رفت‌وآمد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این شهر و حضور سالانه ۴۰ میلیون نفر، را افزایش خواهد داد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->