معاون اول رئیس جمهور وارد مشهد شد (۱۸ فروردین ۱۴۰۴) قلندرشریف: وظیفه شهرداری خدمت صادقانه و جهادی است آدرس و زمان بازار‌های روز و شب مشهد + جزئیات بهره برداری از فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد در اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور رئیس‌جمهور | باب الجواد؛ زیباترین ایستگاه مترو کشور به‌زودی افتتاح می‌شود روایت شکل‌‏گیری محله چهارچشمه مشهد | چهارچشمه‌ای که کوثر شد گلایه های بی سرانجام از کمبودهای درمانی و زیرساخت های شهری محله «عباس آباد» مشهد عبور سبز از تابستان تشنه مشهد کلنگ‌زنی پروژه مسکن ۴۰۵۲ واحدی شهرک شهید رجایی مشهد با حضور رئیس‌جمهور نگاهی به خدمات دهی واحد‌های اقامتی موقت و ارزان در مشهد | اسکان ارزان برای زیارت آسان چشم‌انداز مشهد ۱۴۰۴، توسعه پایدار با حمایت از حمل‌ونقل عمومی ایمان فرهمندی: عملکرد مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و عمران در ۲۰ روز اخیر جهادی بود تردد نیم میلیون خودرو در پارکینگ‌های تحت مدیریت شهرداری مشهد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ قلندر شریف: فاز اول بوستان «جهان شهر» در بهار ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: سال ۱۴۰۴، سال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار است مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی: بیش از ۷۰ درصد قطار‌های مسافری کشور در نوروز ۱۴۰۴، در مسیر‌های منتهی به مشهد تردد کردند درباره مجسمه‌های قدیمی ساخته شده توسط غلامرضا رحیم‌زاده‌ارژنگ | تندیس‌های گم‌شده آقای ارژنگ بازدید بیش از ۱۳ هزار نفر از خانه داروغه مشهد در نوروز ۱۴۰۴ تأکید عضو شورای اسلامی شهر مشهد بر اتمام عملیات حفاری خطوط مترو در سال ۱۴۰۴ اسکان موقت و اضطراری بیش از ۹۲ هزار نفر در مشهد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۶ فروردین ۱۴۰۴) نگاهی به حال و هوای شهر مشهد در نوروز ۱۴۰۴ | بهار تمام عیار
سرخط خبرها

فرهنگ و هویت شهری در جست‌وجوی جایگاه مشهد

  • کد خبر: ۹۱۵۱۱
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
فرهنگ و هویت شهری در جست‌وجوی جایگاه مشهد
محمد حسین‌زاده - مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی

دهکده جهانی یا اتاق شیشه ای، هرکدام را که تصور کنیم، آینده شهر ما کجای این جهان بزرگ است؟
حقیقت آن است که فرهنگ غالب رسانه‌ای امروز دنیا، بسیاری از شهر‌ها را به سمت یکسان سازی، از معماری ساختمان‌ها تا فرهنگ و آداب ورسوم انسان‌های آن شهر‌ها تشویق می‌کند.

پیتزا دیگر غذای یک کشور مشخص در جهان نیست و کت وشلوار پوشش اختصاصی مردمان یک کشور نیست. آن غذا و این پوشش را بسط دهید به بسیاری از رفتار‌های امروز مردم در جهان که شبیه به هم شده است. اگر تفاوت‌ها در رنگ پوست و مو و اجزای چهره نباشد، تشخیص ملیت‌ها از روی سبک پوشش یا مدل غذای ایشان سخت خواهد بود.
مک دونالد حالا در بیشتر کشور‌های جهان شعبه دارد، به ظاهر یک غذای متولدشده در آمریکا را صادر می‌کند، اما درواقع فرهنگی مبتنی بر سبک زندگی آمریکایی را صادر می‌کند. فست فود یعنی آن قدر چرخ زندگی تند می‌چرخد که تو نباید وقتت را صرف پخت وپز کنی!

در این جنگ هویتی، کشور‌هایی که رسانه‌های قوی تری دارند، در لایه پنهان فیلم و سریالشان سبک زندگی خویشتن را ترویج و سعی می‌کنند دیگر مردم جهان را با فرهنگ غالب خودشان همسان سازی کنند.
در این جنگ سهمگین، کشور‌هایی با فرهنگ‌های ضعیف‌تر و سطحی زودتر از دیگر کشور‌ها تسلیم شدند و پرچم سفیدشان را بالا بردند. کشور‌هایی که پیشینه هویتی قوی‌تر داشتند، سعی کردند با تکیه بر آن هویت تاریخی، مقاومت کنند و با بازتعریف آن عناصر هویتی بتوانند از دل تهدید‌ها فرصت ایجاد کنند.
روند سریال سازی ترکیه و کره جنوبی در سال‌های گذشته ناشی از همان تکیه بر عناصر هویتی است، هرچند این مقاومت امری نسبی است و همین کشور‌ها در دیگر عرصه ها، میدان‌ها را واگذار کرده اند.

جایگاه ایران و مشهد در این نبرد هویتی کجاست؟
ما کشوری هستیم با پیشینه تاریخی پرسابقه و با فرهنگ و آداب ورسوم خاص ایرانی اسلامی که بسیاری از آن‌ها به واقع بی نظیر است؛ هویتی که هم شامل آداب ورسوم اجتماعی ما می‌شود، هم شامل نوع پوشش و غذا، هم شکل روابط درون یک خانواده و هم معماری ساختمان‌ها از نما‌ها گرفته است تا عناصر درون آن.

اگر قرار باشد همه شهر‌های ایران و حتی جهان ساختمان‌هایی شبیه هم، غذا‌هایی یک شکل، مردمانی با پوشش یکدست، زبانی یکسان و آداب ورسومی یک شکل داشته باشند، دیگر چه زیبایی باقی می‌ماند؟ همین تفاوت هاست که زیبایی‌ها را رقم می‌زند. معماری مشهد و اصفهان و شیراز باید باهم فرق داشته باشد، همان طور که لهجه‌ها و گویش هایشان باهم فرق دارد!
همین تفاوت هاست که می‌تواند مزیت‌های مخصوص هر شهر را رقم بزند. امروز شله مشهدی یا بریونی اصفهانی یا فالوده شیرازی مزیتی اختصاصی است که هم منتقل کننده یک فرهنگ است و هم می‌تواند برای مردمان این شهر‌ها مزیت اقتصادی داشته باشد.

باید بدانیم که این نشان‌های هویتی یک شبه ایجاد نشده اند و سال‌ها زمان برده است که یک رسم یا یک غذا یا یک لهجه یا یک معماری شکل بگیرد و قوام پیدا کند. آداب ورسومی که در زیست بوم‌های اختصاصی هر منطقه ریشه دارد، از جغرافیا و آب وهوای آن گرفته است تا دین و آیین آن ها. مفاخر و بزرگانی در این مسیر تلاش‌ها کرده اند و داستان و قصه‌هایی سینه به سینه از پدران و مادرانی به نسل‌های بعد به ارث رسیده است. این میراث بس گران بهاست و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم.

رستم و پوریای، ولی تا تختی و کاوه و برونسی قهرمان‌های این مردم هستند که سبک زندگی  وارداتی هالیوودی تاب تحمل آن‌ها را ندارد و می‌خواهد مرد عنکبوتی و سوپرمن‌ها را جایگزین آن‌ها کند.
در این جنگ هویتی تک تک ما باید پاسدار این میراث گران بها باشیم و از شهر و کشورمان محافظت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->