خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

آیا این خوراکی‌های خون‌ساز را می‌شناسید؟

  • کد خبر: ۹۱۵۶۵
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
آیا این خوراکی‌های خون‌ساز را می‌شناسید؟
اگر میزان گلبول‌های قرمز خون شما کم باشد، بدن شما باید برای تحمل اکسیژن در بدن، بیشتر تلاش کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در طب سنتی غذا‌های خون‌ساز از تنوع بسیار بالایی برخوردارند؛ هر غذای با طبع گرم و تری می‌تواند بالقوه خون‌ساز باشد، چنین غذا‌هایی روی شخصیت افراد، رفتار‌ها و حتی پندار‌های افراد تأثیرگذارند. 

اگر دارای علائم کم خونی هستید و گلبول های قرمز شما کاهش یافته است و احساس ضعف یا خستگی دارید،این مواد را مصرف کنید.

به غذا‌های خون‌ساز در طب ایرانی، غذا‌های دمساز نیز گفته می‌شود؛ از جمله غذا‌های دمساز می‌توان «هوا» را نام برد.

هرچه هوا از لطافت و پاکی بیشتری برخوردار باشد (اکسیژن بیشتری داشته باشد) خون لطیف‌تری را تولید می‌کند؛ هوای آلوده (حاوی آلاینده‌های جوی) خون آلوده و ناپاک ایجاد می‌کند.

از غذای خون‌ساز دیگر، می‌توان عسل را نام برد؛ این غذا در طب سنتی ایران جزو غذا‌های «صالح الکیموس» متوسط الغذا است یعنی به‌محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود؛ این غذا، علاوه بر مغذی بودن، خاصیت دارویی نیز دارد.

از جمله غذا‌های دیگری که از خاصیت خون‌سازی برخوردار است، می‌توان به کنجد اشاره کرد؛ توصیه می‌شود هر شب همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملاً جویده و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو، چشم، تخمدان‌ها و بیضه‌ها بسیار مفید است.

شایان ذکر است هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد برای چشم نیز مفید است، چون این دو اندام، لطیف‌ترین جزء غذا‌های مصرفی روزانه را به سمت خودشان جذب می‌کنند. مثلاً هویج نه‌تن‌ها برای چشم مفید است برای تقویت قوای جنسی نیز مفید است و فوق العاده خون‌سازی می‌کند، اما توصیه می‌شود بعد از خوردن آب هویج چند دقیقه‌ای را بدوید یا قدم بزنید.

غذای دیگر قاووت قوتوی کرمان یا اردبیل است که ترکیبی از تخم گشنیز + زنجبیل + میخک + هل باد + شاه‌دانه + گندم + کنجد + عدس و ... است؛ توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل شود.

از جمله غذا‌های دیگر خون‌ساز می‌توان از دیزی آبگوشت با نخود فراوان یاد کرد؛ توصیه می‌شود که این غذا با شعله پایین تهیه و طبخ شود و هر لقمه آن را با جویدن کاملاً در دهان هضم کرد.

غذای بعدی سوپ یا آب‌پزشده گوشت بلدرچین است؛ این غذا از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است؛ نام این پرنده در چند سوره قرآن کریم آمده است.

غذای خون‌ساز دیگر خوردن ۲۱ عدد مویز صبح ناشتا است که در روایات و احادیث نیز به آن اشاره شده و برای کاهش بلغم مغز و افزایش حافظه خوردن آن را فراموش نکنید؛ فوق‌العاده خون‌ساز بوده و آهن فراوان دارد.

از جمله تدابیر دیگر برای دریافت غذا‌های خون‌ساز، خوردن هفت عدد انجیر خشک همراه صبحانه  و ۹ تا ۱۲ عدد آلو بخارا همراه وعده ناهار است.

خوردن ارده + شیره انگور در یکی از وعده‌های غذایی خاصیت خون‌سازی بالایی دارد.

گیاهان و میوه‌های خون‌ساز

ــ از جمله گیاهانی که خاصیت خون‌سازی دارند، می‌توان به یونجه،  گزنه، شبدر، عناب،  زرشک،  آلبالو،  انار و سیب اشاره داشت.

ــ می‌توان یونجه یا شبدر را با سالاد فصل مخلوط و میل کرد.

ــ در یک استکان عرق گزنه، دو قاشق غذاخوری شیره انگور مخلوط و میل شود.

ــ در یک استکان جوشانده گل بابونه، دو قاشق غذاخوری آب آلبالو ریخته و میل شود.

ــ یک قاشق غذاخوری آویشن و هفت عدد عناب را با  سه لیوان آب مخلوط کرده آن را جوشانده، صاف کرده و میل کنید.

ــ در یک لیوان جوشانده گل ختمی سه قاشق غذاخوری آب زرشک مخلوط کرده و میل شود.

ــ شب‌هنگام در یک سیب سرخ هفت عدد میخ طویله را وارد کرده و صبح‌هنگام میخ‌ها را خارج کرده و میل شود.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->