حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳؟
سرخط خبرها

اقداماتی برای بهبود وضعیت بورس

  • کد خبر: ۹۲۳۷۸
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
اقداماتی برای بهبود وضعیت بورس
به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، سیاست‌گذاران بازار سرمایه می‌توانند با در دستور کار قرار دادن ابزارهای حمایتی نظیر حذف دامنه نوسان، امکان فروش استقراضی سهام، تنوع‌بخشی در ابزارهای بازار سرمایه و عمق‌بخشی به بازارهای آتی در جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار، گام‌ اثربخشی بردارند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی امیری به روند اخیر معاملات بورس و افت و خیزهای ایجاد شده در این بازار اشاره کرد و افزود: در هفته‌های اخیر تحت تاثیر هیجان های ایجاد شده شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم که این موضوع چندان اتفاق خوبی برای بازار سرمایه نیست.  

وی به علت نوسان حاکم در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه مواردی مانند عدم تحقق انتظارات بازار از تعدیل نرخ‌گذاری‌های دستوری و انتظارکاهش نرخ ارز در ایجاد هیجان معاملات بورس تاثیرگذار بود.

امیری معتقد است که برای کاهش هیجان ایجاد شده در بازار و نیز بازگشت رشد به معاملات بورس بهتر است در نحوه مدیریت نظام عرضه و تقاضا تجدید نظر شود.

این کارشناس بازار سرمایه به راه های تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس تاکید کرد و گفت: سیاست‌گذاران بازار سرمایه نیز می‌توانند با در دستور کار قرار دادن راهکارها و ابزارهای حمایتی نظیر حذف دامنه نوسان برای افزایش کارایی عملیاتی بازار، ایجاد امکان فروش استقراضی سهام، تنوع‌بخشی هرچه بیشتر در ابزارهای بازار سرمایه و عمق‌بخشی بیشتر به بازارهای آتی و مشتقه در جهت برون‌رفت از وضعیت فعلی گام‌های اثربخشی بردارند.

توصیه به سهامداران

وی سهامداران را مورد خطاب قرار داد و به آنها توصیه کرد: روند نزولی بازار سهام در یک سال گذشته باعث نگرانی و سرخوردگی سهامداران از این بازار شده است ولی سهامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که همیشه در بلندمدت بازده بازار سرمایه با اختلاف زیاد،  بیشتر از همه بازارهای رقیب بوده است.

امیری در ادامه به رشد حدود ۲۵ درصدی اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در هفته اخیر اشاره کرد و گفت: این موضوع حاکی از پیش‌بینی افزایش تقاضا در این بخش است اما سرمایه‌گذاران حوزه مسکن باید این نکته را در نظر بگیرند که تقاضای مصرفی در این بازار به دلیل رشد بالای قیمت‌ها در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری یافته است، به طوری که در سال ۱۴۰۰ رشد تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری منفی شده است.  

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: انتظار می‌رود دولت در آینده نزدیک راهکارهایی از جمله اهرم مالیاتی را برای کنترل قیمت مسکن و کاهش تقاضای سفته‌بازی در این بازار عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام در وضعیت فعلی به نقطه ارزندگی برای سرمایه گذاری رسیده است، گفت: اکنون  P/E بازار به محدوده جذابی رسیده است که چنین فرصتی را برای سرمایه‌گذاری در بازار کمتر شاهد بوده‌ایم.

تشویق سهامداران برای سرمایه گذاری در صندوق

امیری سرمایه گذاران را به ورود سرمایه هایشان در صندوق های سرمایه گذاری تشویق کرد و اظهار داشت: اکنون حجم صندوق‌های در سهام حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با اندازه بخش شناور کل بازار سرمایه که بیش از یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان برآورد می‌شود، بسیار ناچیز است.  

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بهتر است مردم اعتماد خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها بیشتر کنند و به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی بیاورند، چرا که مبحث سرمایه‌گذاری یک فرآیند کاملاً تخصصی است و نهادهای مالی نیز از وجود افراد متخصص و حائز صلاحیت حرفه‌ای برخوردار هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صندوق های سرمایه گذاری راه مناسبی برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران است یا خیر، گفت: با اینکه ضرر و زیان در بازار سرمایه حتی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز اجتناب‌ناپذیر است اما تنوع بالای پرتفوی صندوق‌ها موجب کاهش ریسک می‌شود.  

امیری با بیان اینکه مدیران سرمایه‌گذاری صندوق‌ها پس از انجام تحلیل‌های موشکافانه اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، اظهار داشت: نکته مهم آن است که سرمایه‌گذاران باید در انتخاب صندوق برای سرمایه‌گذاری، عملکرد تاریخی آنها را مد نظر قرار دهند که برای این کار می‌توانند از ابزارها و اپلیکیشن‌هایی که برای مقایسه عملکرد صندوق‌ها با یکدیگر موجود است، استفاده کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->