سرخط خبرها

اتاقی برای همفکری اولیا

  • کد خبر: ۹۲۷۰
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
اتاقی برای همفکری اولیا
تاکنون ۱۳۷۲ مدرسه در استان به اتاق گفتگو مجهز شده‌اند
الهه نیک‌نژاد - براساس بخش‌نامه سال گذشته وزارت آموزش و پرورش، باید حداقل در ۱۰ درصد مدارس کشور اتاق گفت‌وگوی اولیا تشکیل شود. تشکیل این اتاق‌ها براساس افق‌های بالادستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. مطابق این سند، خانواده باید در تمام سطوح آموزش و پرورش، از سیاست‌گذاری تا اجرا، نقش داشته باشد، بنابراین ساختار‌ها باید به‌گونه‌ای ایجاد شود که اولیا بتوانند در سطوح مختلف نظام تعلیم و تربیت نقش‌آفرین باشند. پیش از این مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان در۱۰ درصد مدارس سراسر کشور در مدارس خبر داده و گفته بود: باهدف تقویت جایگاه و کرامت خانواده‌ها اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان با خانواده‌ها راه‌اندازی شده و برای توسعه آن در دیگرمدارس تلاش می‌کنیم. تاکنون در ۱۳۷۲ مدرسه خراسان رضوی نیز اتاق گفتگو تشکیل شده است. آخرین این اتاق‌ها هفته گذشته و هم‌زمان با هفته اولیا و مربیان در دبیرستان دوره دوم آرمینه مصلی‌نژاد در ناحیه ۶ مشهد تشکیل شد.

رئیس اداره انجمن اولیاو مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی در حاشیه مراسم افتتاح این اتاق و در گفتگو با شهرآرا گفت: براساس سند تحول بنیادین، اولیای دانش‌آموزان باید به‌گونه‌ای تکریم شوند که دلگرم شوند و ارتباطشان را با مدرسه تقویت کنند، زیرا شکل‌گیری ارتباط درست اولیا با مدرسه به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش می‌انجامد. بنابر این رویکرد بنا شد در مدارسی که ظرفیت دارند اتاقی با عنوان اتاق گفت‌وگوی اولیا تجهیز شود تا اولیا هنگام مراجعه به مدرسه سرگردان نباشند و در خصوص مسائل مختلف تربیتی با یکدیگر گفتگو کنند تا از رهگذر این اتفاق هم مهارت گفتگو را یاد بگیرند و هم ارتباطشان را با مدرسه بیشتر و جدی‌تر کنند و مراجعات معمولی اولیا صرفا محدود به جویا شدن اوضاع درسی فرزندانشان نباشد. محمود قراول ادامه داد: به دنبال این هدف، سال گذشته وزارتخانه بخش‌نامه‌ای مبنی بر اینکه «حداقل ۱۰ درصد مدارس باید برای راه‌اندازی اتاق‌های گفتگو در مدارس پیش‌قدم شوند» صادر کرد. این بخش‌نامه در استان خراسان‌رضوی با استقبال روبه‌رو شد و تاکنون در ۱۳۷۲ مدرسه در استان، اتاق گفتگو تشکیل شده است.
وی افزود: تاکنون در ۱۶.۸ درصد از مدارس متوسطه اول، ۱۸.۲ درصد از مدارس متوسطه دوم و ۲۴.۲ درصد از مدارس ابتدایی اتاق‌های گفتگو تشکیل شده‌اند. همچنین از مجموع ۹۳۸۱ مدرسه، ۸۱۲۶ مدرسه واجد شرایط تشکیل انجمن هستند و ۱۲۵۵ مدرسه فاقد انجمن هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به جد پیگیر تشکیل اتاق‌های گفتگو در مدارس واجد شرایط هستیم، گفت: تنها به این اکتفا نمی‌کنیم که اتاقی به نام اتاق گفتگو تشکیل شود. از کارشناسان خود می‌خواهیم مدارس فعالی که به واسطه این اتاق‌ها توانسته‌اند مشکلات را سامان دهند تجربیات خود را برای تشویق دیگر مدیران با آن‌ها به اشتراک بگذارند. وی ادامه‌داد: ۴۸ هزار و ۴۹۲ نفر در استان عضو انجمن‌های اولیا و مربیان هستند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۸۸ نفر خانم و ۲۱ هزار و ۴۰۴ نفر آقا هستند. همچنین ۱۲ هزار و ۶۳۹ نفر از این افراد زیر دیپلم، ۱۶ هزار و ۴۴۶ نفر دیپلم، ۵۴۶۴ نفر فوق دیپلم، ۹۷۶۱ نفر لیسانس، ۳۳۴۶ نفر فوق لیسانس و ۸۳۴ نفر دکتری دارند. افسانه قنبری‌راد، مدیر دبیرستان آرمینه مصلی‌نژاد، نیز در این مراسم در پاسخ به خبرنگار شهرآرا گفت: مهم‌ترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی، هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و خانواده است. هم‌فکری برای پیشرفت هر چه بهتر آموزش و پرورش دانش‌آموزان، از اهداف عمده انجمن اولیا و مربیان است. وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان مظهر همکاری خانه و مدرسه است، ادامه داد: تربیت موضوعی خطیر و مسئولیتی مشترک میان خانه و مدرسه است که بدون یاری اولیا به انجام نخواهد رسید. در همین راستا اتاق گفت‌وگوی اولیا در دبیرستان افتتاح شد. این اتاق بستر همفکری اولیا را فراهم می‌کند، چنان‌که در بازه‌های زمانی تعریف‌شده اعضای انجمن و دیگر اولیا می‌توانند در کارگروه‌های مختلف تجهیز شوند و بازوانی برای اولیا مدرسه باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->