به گزارش شهرآرانیوز، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست ضمن تشریح این سند اظهار داشت: این سند تحولی با اصل تطابق سازی به عنوان اصول ۷ گانهی سازمان و با ۴ هدف از اهداف سازمان و همچنین با هفت استراتژی از استراتژیهای ۱۲ گانه سازمان منطبق میباشد.
حسینی در ادامه به ضرورت و بیان مساله پرداخت و اظهار داشت: جامعه دوستدار انسان، نظریه امتداد، نظریه توسعه انسان بنیاد و نظریه دارایی محور از جمله نظریاتی است که طرح با نگاه به آنها طراحی شده است.
وی افزود: از جمله مبانی طراحی بسته تحولی، مستندات سند تحول در زیر نظام رهبری و اهداف ۴، ۵ و ۶، اهداف ۱ و ۵ برنامههای درسی، هدف عملیاتی ۱۶ تربیت معلم و تامین نیروی انسانی و هدف عملیاتی ۱۴ تامین فضا، تجیهزات و فناوری میباشد.
حسینی در ادامه گفت: در این بسته تحولی همچنین بر چرخشهای تحول آفرین از روشهای نظری به روشهای کاربردی و مهارتی، جدا سازی به فراگیر سازی، معلمان تک مهارتی به چند مهارتی و استفاده از ابزارها و فنارویهای نوین به جای فناوریهای سنتی تاکید شده است.
وی تصریح کرد: در کنار این مستندات اهداف دورههای تحصیلی براساس ساحتهای ۶ گانه در تمامی بخشهای آن پشتیبان این سند تحولی خواهد بود.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به مبحث مناسب سازی اظهار داشت: مناسب سازی شامل ۷ مولفه معلمین، محتوا، والدین، دانش آموزان ویژه و عادی، فضا و جامعه است
حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مناسب سازی، مدرسه انطباقی و مداخلات طلایی و بهنگام دارای چهار برنامه و ۱۱ فعالیت است اظهار داشت: برنامه اول ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی شامل ۳ فعالیت طراحی و تولید اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی، سامانه ندای همراه سوم و ایجاد پایگاه آموزش مجازی است.
وی افزود: برنامه دوم مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه است که سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت بریل آموزی و آموزش معلمان مبتنی بر مهارتهای چندگانه را شامل میگردد.
معاون وزیر در ادامه گفت: برنامه سوم مدرسه انطباقی است که مشتمل بر ۴ فعالیت الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدرسه انطباقی پذیرا ویژه دانش آموزان تلفیقی –فراگیر، نهضت مشارکتی توان افزایی و راه اندازی و ایجاد سیستم رادیویی FM است
حسینی با بیان اینکه چهارمین برنامه ارائه شده در شبکه تحولی آموزش و پرورش استثنایی کشور به مداخلات بهنگام طلایی در بعد تشخیص، آموزش توانبخشی و حمایتی مربوط میشود اظهار داشت: در این برنامه در خصوص تشخیص جامع و به موقع، مداخلات بهنگام در گروههای ۷ گانه دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید شده است و در این راستا سند جامع مداخلات بهنگام و طلایی با همکاری معاونت آموزشی و خصوصا وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی به اجرا گذارده خواهد شد.