اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

مبارزه با کرونا تا آخرین خانه در مشهد

  • کد خبر: ۹۲۹۸۰
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
مبارزه با کرونا تا آخرین خانه در مشهد
بسیج جامعه پزشکی با اجرای طرح واکسیناسیون اتوبوسی در حاشیه‌شهر آمار پوشش واکسیناسیون شهر مشهد را افزایش داد.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ مراجعان به اتوبوس این بار مسافر نیستند و مقصدی ندارند؛ فقط از پله‌ها بالا می‌روند و چند لحظه بعد از تزریق واکسن پیاده می‌شوند. اتوبوس را مقابل مسجد جامع خیابان حر ۸ پارک کرده اند. محل رفت وآمد اهالی است برای تزریق واکسن کووید. از ۱۲ سال به بالا و برای هر سه نوبت. نه تنها خلوت نیست بلکه گاهی ازدحام می‌شود. روزی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر مراجعه کننده دارند؛ روز‌های اول البته تعداد مراجعان خیلی بیشتر بود و حالا با افزایش پوشش دهی تعداد کمتر شده، اما هنوز متقاضی زیاد است.

طرح واکسیناسیون عموم شهروندان اجرایی شد. اگرچه مراکز بهداشت و پایگاه‌های متعددی برای حضور شهروندان در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شد، اما عده‌ای هنوز برای نوبت اول و برخی برای نوبت دوم مراجعه نکرده اند و همین موضوع آمار‌های واکسیناسیون را به ویژه در حاشیه شهر به شدت کاهش داده است. طرح واکسیناسیون این مناطق ابتدا با عنوان خانه به خانه تصویب شد، اما به شکل اتوبوسی ادامه پیدا کرد و حالا آخرین روز اجرای آن است؛ زیرا این حرکت آمار کلی واکسیناسیون این محدوده را تا حد مطلوب افزایش داده است.

مبارزه با کرونا تا آخرین خانه

واکسیناسیون در دسترس

مرد جوان با روپوش سفید جلوی در اتوبوس ایستاده است. درباره واکسیناسیون و شرایط افراد سؤالات ابتدایی می‌پرسد و آن‌ها را به نوبت می‌فرستد داخل. دو سوی اتوبوس را برای خانم‌ها و آقایان جداسازی کرده اند. سه جوان دیگر هم پشت میزی نشسته اند که یکی تاریخ کارت واکسن‌ها و فاصله نوبت‌ها را در سامانه سینا کنترل می‌کند و دیگران اطلاعات را ثبت می‌کنند.

یکی از آن‌ها می‌گوید: همه ما اعضای بسیج جامعه پزشکی هستیم؛ دانشجویان یا فارغ التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی و پرستاری.
مادری که ۶۸ ساله است به کمک دخترش از پله‌ها بالا می‌آید برای تزریق نوبت دوم آمده است و می‌گوید: نوبت اول را در مرکز بهداشت پشت پاسگاه عباس آباد تزریق کردم، اما برای نوبت دوم نرفتم.

او ادامه می‌دهد: اینجا خیلی برای اهالی راحت‌تر است یک لحظه واکسن می‌زنند و می‌روند دنبال زندگی شان.
نفر بعدی مردی است که همراه دو پسربچه از اتوبوس بالا می‌رود؛ از جمعیت اتباع منطقه است. اگرچه مدت هاست واکسن به اتباع هم تزریق می‌شود، اما اولین بار است که او قصد دریافت واکسن دارد و توضیح می‌دهد: من یک کارگر ساختمان هستم. صبح تا شب سرکارم و شب‌ها هم کرایه راه ندارم به خانه برگردم همان جا سر پروژه می‌مانم. برای همین وقت واکسن زدن نداشتم. حالا مهندس اصرار کرده است همه واکسن بزنند. امروز مرخصی گرفتم که هم زن و بچه هایم را ببینم هم واکسن بزنم.
تقاضا هم برای سینوفارم زیاد است هم برکت. در میان آن‌ها که متقاضی دریافت واکسن هستند نوبت سومی هم وجود دارد که برایشان تزریق می‌شود.

روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر

نبش پورسینای ۵۰ هم اتوبوس دیگری پارک شده است. اینجا هم مراجعه کننده دارد، اما تعدادشان نسبت به جمعیت بسیار کمتر است. یکی از واکسیناتور‌ها که خانم جوانی است، می‌گوید: اینجا با وجود خلوت‌تر بودن روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مراجعه کننده داریم. اگر از سوی فرد سالمند یا معلولی هم تقاضا وجود داشته باشد برای تزریق واکسن به خانه شان می‌رویم.

پیرمردی با کت وشلوار و کلاه پشمی سلام بلندی می‌کند و وارد اتوبوس می‌شود. کارت ملی اش را روی میز می‌گذارد برای تزریق نوبت اول. می‌گوید ۷۲ ساله است، اما تا حالا واکسن نزده و علت را با شوخی و خنده توضیح می‌دهد: «چون از آمپول می‌ترسم، نمی‌آمدم، ولی این بار حاج خانم خودش مرا به زور آورد.» حاج خانم هم البته هست. سن او هم در همین حدود است و آمده برای تزریق نوبت سوم.

بعدتر هم یکی دیگر از خانم‌های سن و سال دار محله وارد اتوبوس می‌شود. او هم برای نوبت سوم آمده؛ دو نوبت اول را در مرکز بهداشت زده است. خانه شان کوچه پشتی است و بعد از باخبر شدن آمده است تا واکسیناسیونش را تکمیل کند. سینوفارم می‌زند و پزشک مستقر در اتوبوس برایش توضیح می‌دهد که در صورت درد چه بخورد و چه کاری انجام بدهد.
تیم مستقر در اتوبوس این محله هم از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب سرکار هستند. دو دستگاه اتوبوس هم در دو محور دیگر حاشیه شهر مستقر هستند تا پایان طرح.

رسیدن به نقطه ۷۵ درصدی

برنامه واکسیناسیون عادی مراکز همچنان ادامه دارد، اما مناطق حاشیه شهر مشهد که چیزی نزدیک به یک میلیون جمعیت را در خود جای داده است، آمار مراجعه و واکسیناسیون کمتری داشته است. همین آمار بهانه‌ای شد تا بسیج جامعه پزشکی استان برای اجرای یک رزمایش و کمک به واکسیناسیون وارد عمل شود.

محمد مصطفی صیقلیان، مسئول قرارگاه واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی استان، بهانه اجرای طرح را آمار پایین مرکز بهداشت استان درباره همه گیری پوشش واکسیناسیون اعلام می‌کند: در واقع این طرح دو بخش داشت که یکی انجام واکسیناسیون از ابتدای مهرماه بود و دیگری لکه گیری بر مبنای باقی مانده‌ها در حاشیه شهر.

وی ادامه می‌دهد آمار‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان می‌داد در بخش‌هایی از شهر به خصوص حاشیه، کمتر از ۵۰ درصد نوبت اول واکسن تزریق شده است و باید به نقطه ۷۰ تا ۷۵ درصد برسیم. به همین دلیل اجرای طرح را با ۱۰۰ نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی دانشگاه آغاز کردیم.
نیرو‌ها در ۴ محورِ حر، پنجتن، گلشهر، رسالت و جاده سیمان، با در اختیار گرفتن ۱۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد و ۱۰ دستگاه خودرو از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰ شب در حال خدمت رسانی بودند.

مسئول قرارگاه واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی استان درباره علت اجرای حذف طرح خانه به خانه تأکید می‌کند: اجرای واکسیناسیون از درب منازل بازدهی موردنظر ما را نداشت و بیشتر حالت اقناعی داشت تا اجرایی. به همین دلیل شکل آن را تغییر دادیم، اما برای افراد خاص روزانه ۱۰ تا ۲۰ نیرو به منازل اعزام کردیم.

مرحله دوم و لکه گیری این طرح از ۱۷ آذرماه آغاز شد و تا پایان آذر ادامه یافت، اما قرار نیست تمدید شود. صیقلیان در این باره می‌گوید: با تزریق روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نوبت واکسن، آمار پوشش واکسیناسیون به ویژه در منطقه شهری خیلی بالاست و در مناطق حاشیه شهر نیز به نقطه قابل قبولی رسیده است و نیازی به تمدید نیست.

مبارزه با کرونا تا آخرین خانه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->