فروش بدون قرعه‌کشی ۳ خودرو سایپا از امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات تداوم روند کاهش قیمت طلا در مشهد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سرازیرشدن پول حقیقی‌ها به بورس | شاخص کل ۵۶ هزار واحد مثبت شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سبد معیشت ۲۳ میلیون تومانی کارگران واقعی نیست | هزینه‌های زندگی بیش از ۴۰ میلیون تومان است قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (۶ اسفند ۱۴۰۳) چند؟ قیمت منطقی هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) گوشت، برنج، شکر و مرغ تنظیم‌بازار از شنبه آینده (۱۱ اسفند ۱۴۰۳) در مشهد توزیع می‌شود آفت نمایشگاه‌های مبلمان برای مبل‌سازان مشهدی | دلالان نمایشگاه‌های مبل مشهد را قبضه کردند قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۶ اسفند ۱۴۰۳) | افت قیمت در بازار طلا و سکه معافیت انواع گوشت و فراورده‌های آن از مالیات بر ارزش افزوده | قیمت گوشت کاهش می‌یابد وزیر جهاد کشاورزی: هیچ کمبودی در تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد کارخانه‌های روغن خوراکی خراسان رضوی در سراشیبی تعطیلی پیش‌بینی عضو کمیسیون تخصصی طلای اتاق اصناف ایران از قیمت طلا تا شب عید ۱۴۰۴ دومین عرضه‌اولیه این هفته اعلام شد | چهارشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۳) منتظر عرضه‌اولیه «آلومینا» باشید + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) | گوجه‌فرنگی و بادمجان چند؟ سهم افزایش حقوق کارگران در تورم کمتر از ۱۳درصد است کدام قطعات سکه در حراج‌ها طرفدار بیشتری دارد؟ (۶ اسفند ۱۴۰۳) قیمت تمام‌شده ساخت مسکن به ۲۵ میلیون تومان رسید (اسفند ۱۴۰۳) مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (یکشنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۳) بورس فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است؟ ویدئو| داروخانه‌های مشهد زیر ذره‌بین نظارت تعزیرات حکومتی نانوایی‌های سیار، راهکاری برای رفع کمبود توزیع نان در مشهد در ایام پایانی سال مدیرکل صمت خراسان رضوی: پیشنهاد می‌کنم برق اصناف از ساعت ۶ عصر قطع شود! معاون اول رئیس جمهور: مقابله با محتکرین و نظارت بر بازار از اولویت‌های دولت است کشف بیش از ۲۵ هزار تن شکر قاچاق و خارج از شبکه توزیع در خراسان رضوی افزایش سن بازنشستگی ابلاغ شد + جزئیات (۵ اسفند ۱۴۰۳) بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی | مهندسان در هندسه بیکاری! قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۵ اسفند ۱۴۰۳) | اپتیما ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی چه تغییری کرد؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

اختلاف بالای قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار

  • کد خبر: ۹۳۴۴۲
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
اختلاف بالای قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار
به دنبال مشخص شدن نتایج بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی، ثبت درخواست بالغ بر سه میلیون و ۵۳۱ هزار متقاضی برای چهار محصول این شرکت با مجموع ظرفیت ۵۵۰۰ دستگاه، نشان می‌دهد که اختلاف قیمت خودرو‌ها در کارخانه و بازار آزاد آنقدر جذاب است که همگان را به مشارکت در این بخت‌آزمایی ترغیب می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، به دنبال مشخص شدن نتایج بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی، ثبت درخواست بالغ بر سه میلیون و ۵۳۱ هزار متقاضی برای چهار محصول این شرکت با مجموع ظرفیت ۵۵۰۰ دستگاه، نشان می‌دهد که اختلاف قیمت خودرو‌ها در کارخانه و بازار آزاد آنقدر جذاب است که همگان را به مشارکت در این بخت‌آزمایی ترغیب می‌کند. و در نتیجه، هدف اصلی برگزاری این طرح‌ها که اختصاص خودرو به مشتریان واقعی است، از واقعیت دور می‌شود.

 صبح روز شنبه ۴ دی ماه قرعه‌کشی برای مشخص کردن منتخبان بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو برگزار شد. ثبت‌نام برای این طرح از روز سه‌شنبه هفته گذشته (۳۰ آذرماه) با عرضه چهار محصول سورن پلاس، رانا پلاس سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر سه ماهه و قیمت قطعی به مرحله اجرا درآمد. متقاضیان به مدت سه روز (تا پایان روز پنجشنبه ۲ دی ماه) فرصت داشتند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو درخواست خود را برای خودرو مورد نظر ثبت کنند.

نتایج حاصل از برگزاری طرح مذکور نشان می‌دهد که در این مرحله، در مجموع سه میلیون و ۵۳۱ هزار و ۴۵۷ نفر برای ۵۵۰۰ دستگاه خودرو در قالب چهار محصول مذکور ثبت‌نام کردند که براساس آمار از میان مجموع شرکت‌کنندگان دارای شرایط و احراز هویت شده، دو میلیون و ۹۵ هزار و ۶۷۶ نفر برای خودرو پژو ۲۰۷ دستی پانوراما (سقف شیشه‌ای)، ۵۷۲ هزار و ۹۰۶ نفر برای سورن پلاس با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاه، ۵۲۵ هزار و ۹۳۸ نفر برای خودروی راناپلاس پانوراما با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاهی و ۳۳۶ هزار و ۹۳۷ نفر برای خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه شرکت کرده بودند.

براین اساس به ترتیب شانس برنده شدن برای محصول پژو ۲۰۷ دستی پانوراما ۱ به ۱۳۹۷، برای سورن پلاس ۱ به ۳۸۱، برای رانا پلاس پانوراما ۱ به ۳۵۰ و برای دناپلاس توربو اتوماتیک ۱ به ۳۳۶ بوده است.

وسوسه برانگیز بودن شرکت در قرعه کشی‌ها

این حجم از تقاضا نشان می‌دهد که فاصله قیمت مصوب خودرو‌ها برای عرضه محصولات از کارخانه تا بازار آزاد آنقدر وسوسه‌کننده است که چندان بی‌شباهت به داستان کارت‌های بازرگانی به نام پیرزن‌ها و پیرمرد‌های روستایی در سال ۱۳۹۷ نیست. البته آن‌ها بعضا بی‌خبر از این بودند که کارت بازرگانی به نام‌شان ثبت شده است، اما در طرح‌های فروش خودروسازان، هزاران راه برای خرید کدملی افراد واجد شرایط این طرح‌ها همچون حداقل سن ۱۸ سال، ارائه گواهی‌نامه معتبر، عدم پلاک فعال انتظامی برای فرد متقاضی یا حداقل فاصله ۴۸ ماهه از خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد.

جذابیت اختلاف بالای قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار

البته این موضوع نیز بسیار شایع است که بسیاری از این ثبت‌نام‌کنندگان، متقاضیان واقعی خرید خودرو و برای مصرف شخصی نیستند. افراد در این بخت‌آزمایی شانس خود را امتحان می‌کنند تا در صورت برنده شدن، خودرو را در بازار آزاد فروخته و سودی در این میان کسب کنند.

بطور مثال در همین طرح اخیر ایران‌خودرو، راناپلاس پانوراما با قیمت مصوب ۲۲۷ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان عرضه شد که اختلاف قیمت ۷۱ میلیون تومانی با بازار آزاد (۲۹۸ میلیون تومان) دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک با خرید از کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان ارزان‌تر تمام می‌شود. این خودرو در بازار آزاد ۵۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و این درحالیست که قیمت آن در کارخانه ۳۹۳ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان تعیین شده است. سورن پلاس نیز که با قیمت ۲۴۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان در طرح‌ها برای ثبت‌نام عرضه می‌شود، در بازار آزاد بالغ بر ۲۹۹ میلیون تومان قیمت دارد که سودی ۵۹ میلیون تومانی برای فروشنده اش خواهد داشت. همچنین پژو ۲۰۷ دستی پانوراما نیز با قیمت ۲۳۳ میلیون و ۵۰۳ هزار تومان قیمت‌گذاری رسمی شده است که با اختلاف حدود ۱۳۷ میلیون تومانی در بازار ۳۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

این مشارکت در بخت‌آزمایی در حالیست که برداشته شدن شرط الزام در رهن ماندن یکساله خودرو‌ها نزد شرکت‌های خودروساز هم این مسیر خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد را راحت‌تر کرده است؛ بنابراین این موارد نشان می‌دهد که طرح‌های فروش خودروسازان که با هدف دستیابی مشتریان واقعی به خودرو و حذف دلالان ایجاد شد، چندان در مسیر تحقق یا حداقل نزدیک به آن هم نیست. این موضوع از گلایه‌های مخاطبان که اعلام می‌کنند بار‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، اما برنده نشده‌اند، پرواضح است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->