ویدئو| بیکاری ۸۰۰ هزار فارغ‌التحصیل| فقط ۱۷ درصد ایرانی‌ها روزانه کار می‌کنند پیش بینی قیمت دلار (دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ ویدئو | وزیر رفاه: خانوارهای جعلی مانع اصلاح یارانه شدند | ۶ میلیون خانوار کالابرگ گرفتند قیمت تایر به ثبات رسید | دسترسی متقاضیان به تایر با قیمت‌های مناسب استفاده از ظرفیت کارخانه بوجاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی ماجرای بانک سپه از تهدید تا فرصت منتظر کاهش قیمت مسکن پس از مذاکرات باشیم؟ ادامه ریزش نرخ دلار | اسکناس آمریکایی یک کانال دیگر را از دست داد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) رد پای دایناسور در زرند، به جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود بسته حمایتی وزارت راه از مستأجران تصویب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) | پرداخت وام ودیعه ۴۰۰ میلیونی به دهک‌های پایین ذوق بازار سهام از مذاکرات | بورس ۶۲ هزار واحد رشد کرد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) نیمی از مخازن سد‌های کشور پُر شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) مذاکرات عمان قیمت خودرو‌های داخلی را ریزشی کرد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) + جدول افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی پس از ریزش نرخ دلار (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) + جدول طلا کانال ۷ میلیون تومان را از دست داد | سقوط سکه به زیر کانال ۸۰ میلیون تومان طعم تلخ گرانی میوه در کام مردم | میوه خوردن هم لاکچری شد وضعیت بازارهای طلا، دلار و کالاهای وابسته به ارز در روز مذاکرات | خواب نیمروزی بازارها قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی امروز (یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد + جزئیات ریزش دلار به کانال ۸۰ هزار تومان | قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) ریزش شدید قیمت طلا در مشهد یک روز پس از مذاکرات عمان (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) علت کمبود شکر و روغن در فروشگاه‌ها اعلام شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) آمادگی ورود به فصل خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی قیمت ارز‌های دیجیتال یک روز بعد از مذاکرات (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) | سبد ارز‌های دیجیتال خانواده ترامپ به یک میلیارد دلار نزدیک شد خرید و فروش اراضی جنگلی و ملی ممنوع اعلام شد میزان مشاغل غیررسمی کشور به ۵۶ درصد رسید طرح کالابرگ الکترونیک برای دهک‌های کمتربرخوردار، امسال ادامه دارد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) + فیلم بانک‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ چه میزان به خودی‌ها وام دادند؟ + جدول قیمت دلار توافقی امروز (یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد آغاز اولین فروش سال ۱۴۰۴ سایپا با ۵ محصول از فردا (دوشنبه، ۲۵ فروردین‌ماه) + جدول
سرخط خبرها

اختلاف بالای قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار

  • کد خبر: ۹۳۴۴۲
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
اختلاف بالای قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار
به دنبال مشخص شدن نتایج بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی، ثبت درخواست بالغ بر سه میلیون و ۵۳۱ هزار متقاضی برای چهار محصول این شرکت با مجموع ظرفیت ۵۵۰۰ دستگاه، نشان می‌دهد که اختلاف قیمت خودرو‌ها در کارخانه و بازار آزاد آنقدر جذاب است که همگان را به مشارکت در این بخت‌آزمایی ترغیب می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، به دنبال مشخص شدن نتایج بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی، ثبت درخواست بالغ بر سه میلیون و ۵۳۱ هزار متقاضی برای چهار محصول این شرکت با مجموع ظرفیت ۵۵۰۰ دستگاه، نشان می‌دهد که اختلاف قیمت خودرو‌ها در کارخانه و بازار آزاد آنقدر جذاب است که همگان را به مشارکت در این بخت‌آزمایی ترغیب می‌کند. و در نتیجه، هدف اصلی برگزاری این طرح‌ها که اختصاص خودرو به مشتریان واقعی است، از واقعیت دور می‌شود.

 صبح روز شنبه ۴ دی ماه قرعه‌کشی برای مشخص کردن منتخبان بیست و هفتمین مرحله از طرح‌های فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو برگزار شد. ثبت‌نام برای این طرح از روز سه‌شنبه هفته گذشته (۳۰ آذرماه) با عرضه چهار محصول سورن پلاس، رانا پلاس سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک با موعد تحویل حداکثر سه ماهه و قیمت قطعی به مرحله اجرا درآمد. متقاضیان به مدت سه روز (تا پایان روز پنجشنبه ۲ دی ماه) فرصت داشتند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو درخواست خود را برای خودرو مورد نظر ثبت کنند.

نتایج حاصل از برگزاری طرح مذکور نشان می‌دهد که در این مرحله، در مجموع سه میلیون و ۵۳۱ هزار و ۴۵۷ نفر برای ۵۵۰۰ دستگاه خودرو در قالب چهار محصول مذکور ثبت‌نام کردند که براساس آمار از میان مجموع شرکت‌کنندگان دارای شرایط و احراز هویت شده، دو میلیون و ۹۵ هزار و ۶۷۶ نفر برای خودرو پژو ۲۰۷ دستی پانوراما (سقف شیشه‌ای)، ۵۷۲ هزار و ۹۰۶ نفر برای سورن پلاس با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاه، ۵۲۵ هزار و ۹۳۸ نفر برای خودروی راناپلاس پانوراما با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاهی و ۳۳۶ هزار و ۹۳۷ نفر برای خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه شرکت کرده بودند.

براین اساس به ترتیب شانس برنده شدن برای محصول پژو ۲۰۷ دستی پانوراما ۱ به ۱۳۹۷، برای سورن پلاس ۱ به ۳۸۱، برای رانا پلاس پانوراما ۱ به ۳۵۰ و برای دناپلاس توربو اتوماتیک ۱ به ۳۳۶ بوده است.

وسوسه برانگیز بودن شرکت در قرعه کشی‌ها

این حجم از تقاضا نشان می‌دهد که فاصله قیمت مصوب خودرو‌ها برای عرضه محصولات از کارخانه تا بازار آزاد آنقدر وسوسه‌کننده است که چندان بی‌شباهت به داستان کارت‌های بازرگانی به نام پیرزن‌ها و پیرمرد‌های روستایی در سال ۱۳۹۷ نیست. البته آن‌ها بعضا بی‌خبر از این بودند که کارت بازرگانی به نام‌شان ثبت شده است، اما در طرح‌های فروش خودروسازان، هزاران راه برای خرید کدملی افراد واجد شرایط این طرح‌ها همچون حداقل سن ۱۸ سال، ارائه گواهی‌نامه معتبر، عدم پلاک فعال انتظامی برای فرد متقاضی یا حداقل فاصله ۴۸ ماهه از خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد.

جذابیت اختلاف بالای قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار

البته این موضوع نیز بسیار شایع است که بسیاری از این ثبت‌نام‌کنندگان، متقاضیان واقعی خرید خودرو و برای مصرف شخصی نیستند. افراد در این بخت‌آزمایی شانس خود را امتحان می‌کنند تا در صورت برنده شدن، خودرو را در بازار آزاد فروخته و سودی در این میان کسب کنند.

بطور مثال در همین طرح اخیر ایران‌خودرو، راناپلاس پانوراما با قیمت مصوب ۲۲۷ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان عرضه شد که اختلاف قیمت ۷۱ میلیون تومانی با بازار آزاد (۲۹۸ میلیون تومان) دارد. دنا پلاس توربو اتوماتیک با خرید از کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان ارزان‌تر تمام می‌شود. این خودرو در بازار آزاد ۵۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و این درحالیست که قیمت آن در کارخانه ۳۹۳ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان تعیین شده است. سورن پلاس نیز که با قیمت ۲۴۰ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان در طرح‌ها برای ثبت‌نام عرضه می‌شود، در بازار آزاد بالغ بر ۲۹۹ میلیون تومان قیمت دارد که سودی ۵۹ میلیون تومانی برای فروشنده اش خواهد داشت. همچنین پژو ۲۰۷ دستی پانوراما نیز با قیمت ۲۳۳ میلیون و ۵۰۳ هزار تومان قیمت‌گذاری رسمی شده است که با اختلاف حدود ۱۳۷ میلیون تومانی در بازار ۳۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

این مشارکت در بخت‌آزمایی در حالیست که برداشته شدن شرط الزام در رهن ماندن یکساله خودرو‌ها نزد شرکت‌های خودروساز هم این مسیر خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد را راحت‌تر کرده است؛ بنابراین این موارد نشان می‌دهد که طرح‌های فروش خودروسازان که با هدف دستیابی مشتریان واقعی به خودرو و حذف دلالان ایجاد شد، چندان در مسیر تحقق یا حداقل نزدیک به آن هم نیست. این موضوع از گلایه‌های مخاطبان که اعلام می‌کنند بار‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، اما برنده نشده‌اند، پرواضح است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->